2022-10-02, 10:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Symboliken med att få ett får mot att skicka ett offerlamm till slakt är makalöst...

Verkligen. Verkligheten överträffar alltid dikten.
Citera
2022-10-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ukraina kan mobilisera hela sin befolkning och har gjort det. Det är en fullskalig mobilisering av 44 miljoner.

Ryssland genomför idag en partiell mobilisering av 141.. men några måste ju stanna hemma också för att försvara Ryssland. Och några måste hålla ockuperat område för att förhindra partisankrig.

Ukraina kan däremot skicka rubbet till fronten och har full försörjning av civila bakom fronten.

Det är lättare att försvara sig än att anfalla, lättare att kriga hemma än i främmande land

44 miljoner

Är du säker på att det inte är 440 miljoner? Du får mycket gärna redovisa hur du har fått fram 44 miljoner stridsdugliga som är villiga att kriga.
Citera
2022-10-02, 10:40
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag antar att du inte som 'Mass Hysteria' är registrerad av din eventuella arbetsgivare- ej heller tror jag att du vid eventuell anställning berättat om dina mer förborgade hemligheter och eskapader. Vi är många tjejer som varit med i lite mer explicita sammanhang såsom erotisk film, nakenfotografering, mer intima tillställningar av obskyr karaktär och annat som gör livet värt att leva.

Naturligtvis är sådana dolda erfarenheter inget som ställer hinder för annat arbete, visst vore det aningen genant att få gamla moraliska synder avslöjade men inte mer än så. Tänk om någon på din arbetsplats får veta att du är en riktig runkpelle- det vore väl aningen pinsamt... det är därför vi i det mesta håller våra hemligheter inom oss istället för att redovisa dem alla inför arbetsgivare. Här på Flashback kan vi däremot mer oreserverat snacka på- dolda bakom våra mer eller mindre genomtänkta användarnamn.
Hahaha du är underbar annica, sthlm och så mycket mer människa än dom hjärntvättade stollarna som understödjer Rysslands djupt orättfärdiga krig i Ukraina.

Hjälten Zelenskyj,s varning ondskans hantlangare:
Citat:
Zelenskyj efter Lyman: Annekteringen en fars – ni kommer att dö en efter en
Efter att Ukraina på lördagen återtagit den viktiga järnvägsknuten Lyman i Donetsk från de flyende ryska styrkorna lovar president Volodymyr Zelenskyj att pressa vidare med motoffensiven i Donbas.

Han kallar Rysslands annektering av regionen ”en fullständig fars, presenterad som en påstådd folkomröstning”, skriver New York Times.

Presidenten riktar också en varning till ryssarna om att de kommer fortsätta dödas så länge Putin sitter vid makten.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Bort med Putin, bort med Putin !
Senast redigerad av Taggad 2022-10-02 kl. 10:45.
Citera
2022-10-02, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inom några månader kommer det eskalera och massivt mer utbildade Ryssar ska in. I ryska nyheter stod det igår också att kriget inte planeras att sluta och dom mobiliserade har inte fått något slutdatum på sin nuvarande tjänst. Dom nya värnpliktiga 1700st som normalt kallas in varje år militärtjänst flyttas fram till nov pga överbelastning.

Fan, vad gött!

Så, då stryker det med 500-ish ryzka kackerlackor per dygn, en bra bit in på 2023-2024.

Kanske ända in på 2030-talet?

Förstår mig inte på Putins 7D-schack men så länge Ukrainarna slaktar ryzz-jävlar får man vara nöjd!
Citera
2022-10-02, 10:49
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ukraina har tagit tillbaka 0.00001% av vad Ryssland har tagit och man kallar det "humiliating military defeat". Jag har för mig att jag kollade för flera månader sedan att Ryssland hade 15% av landet. Alltså har det tagit en månad plus - för att erövra en liten by på 20 000.

Vilken åsna som helst fattar ju att om man kontrollerar 15% av ett land - så kan ju motståndaren mobilisera lite fler till x plats och vinna genom överläge. Detta har man lyckats gjort.

🙊
60 000 döda ryska soldater är riktigt pinsamt för Ryssland. De framstår mer och mer som en bondearmé med gamla rostiga vapen från Sovjet. Ingen stormakt man fruktar längre.
Citera
2022-10-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Instämmer till fullo. Det går inte se Vladimir Putins sista show på annat sätt än att det var hans sorti. Håller tummarna för att det överlevt någon i hans närhet som sätter krokben på dåren när han kastar sig efter knappen.

NJa dom ger väl honom bajsportföljen i.st.f. kärnvapenportföljen.
Citera
2022-10-02, 10:52
Medlem
Komik på hög nivå när man återbesöker tråden efter flera månader.

Det går fortfarande bra för ryska armen i Ukraina hör jag.

Ukraina är alltså starka nog för att genomföra en motoffensiv en och det går snabbt framåt.

Är det kanske en ny über taktik från Ryssen.

Citat:
Den här texten var skriven med en gnutta ironi
Citera
2022-10-02, 10:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Hur kommer stackars Putin att ta förlusten av den ”ryska” staden Lyman?
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den kommer att återtas. I de flesta krig som inte är datorspelskrig förekommer det att fronten svänger fram och tillbaka en del, städer och regioner vandrar mellan de olika deltagarna, man får in mer trupper osv. Ryssland har väldiga reserver i både manskap och materiel som man inte har använt så här långt.
Några på rysk stats-tv samt Andrey Gurulyov, tidigare vice befälhavare i södra distriktet, har missat memot om att allt är under kontroll och att förlusten av Lyman inte är något att fästa sig vid:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1576410989104627712?s=46&t=ZU-boRdNlO7taQyvQjzEBQ

Hur tycker du att det ”svänger” på norra fronten de senaste månaderna? Du slog fast redan i juli att Ukraina inte hade förmågan till en större offensiv, men det stämde väl sådär. När du tvärsäkert skriver ”den kommer att återtas” kommer jag att tänka på de drömmar om Zaporizhzia som experten i rysk stats-tv suckar över i slutet av detta klipp:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1576331334317879297?s=46&t=ZU-boRdNlO7taQyvQjzEBQ
”Det är svårt att diskutera med drömmare som lever i en egen verklighet”.**

Sedan är jag mycket intresserad av de ”väldiga reserver i både manskap och materiel” som du säger Ryssland har. I början av kriget talades det om att Ryssland hade långt över en miljon man, men det blev ganska snart uppenbart även för Rysslandskramarna att majoriteten av dessa inte var armeförband, utan flygvapen, flotta, kärnvapen-personal etc. Det hindrade inte Ryssland att skicka en del sådana till Ukraina*, men det stod klart att någon strategiskreserv på 100 000-tals armesoldater, utöver de ~150’ man skickade in i februari, inte existerar. Några reserver liknande USA har inte Ryssland; dess försvarsmakt bygger i stället på kontraktssoldater och mobilisering*. Detta behöver man inte ta mitt ord på, för det är givetvis anledningen till att Putin efter månader av tvekan tagit till mobilisering.

Så jag tolkar dina ”omfattande reserver” till att betyda möjligheten att mobilisera, är det korrekt? Men en sådan reserv har ju Ukraina också; man har flera miljoner man i vapenför ålder. Jämförelsen med Frankrike under WWII är alltid passande: med en befolkning ungeför som Ukraina kunde man hålla miljoner man i fält i 4 år. Och det var utan ekonomisk upp uppbacking av en samlad BNP på 45-50 G$, sådär 300 ggr (!!!) större än landets egen (och 25-30 ggr större än motståndarens!).

Till sist har vi materialfrågan. Det är omöjligt att veta hur mycket gammal sovjetisk materiel som Ryssland har och i vilket skick den är. Men det faktum att man bevisligen skickat T62 från 1960-talet till Ryssland, och att inkallade fått rostiga AK i näven, talar starkt mot din bild av ”väldiga reserver”.

——————
*) Se PERUNs senaste genomgång som handlar om den ryska mobiliseringen:
https://youtu.be/6hXnQNU8ANo
**) Notera som bonus hur han säger att ”vi skall inte tala om Lyman”; detta var alltså innan det blev officiellt att saker gått åt h-e där.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-02 kl. 11:19.
Citera
2022-10-02, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man ska kanske inte tro allt för mycket på den bild av ryska armens sönderfall som vi matas med i väst. Redan i våras kunde man läsa att Ryssland bara hade resurser att fortsätta kriget ett par veckor till, men så vitt jag vet pågår det fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det som skrevs var väl att Ryssland inte hade resurser att fortsätta sin offensiv mer än ett antal veckor. Det verkar ha varit en mycket bra analys.

Tycker på det hela taget att uttalanden och analyser från väst varit genomgående klockrena. Och, framför allt, sanningsenliga. Kanske lite väl försiktiga, någon gång.

Men aldrig så överoptimistiska och förljugna som piss-ryzzarnas.
Citera
2022-10-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
60 000 döda ryska soldater är riktigt pinsamt för Ryssland. De framstår mer och mer som en bondearmé med gamla rostiga vapen från Sovjet. Ingen stormakt man fruktar längre.

Nej det är slut med Ryssland.
Riktigt spännande blir det om Kina tar chansen att ta en bit av Ryssland. Putins logik kan såklart appliceras på ryskt territorium...
Detta måste vara den mest självdestruktiva krigsplan jag sett på 20 år.
Att se Putin och hans polare stå och klappa händerna i detta läge, är helt groteskt.
Allt har gått fel och Putin ser ut som ett barn på julafton.
Karln är ju psykiskt störd på riktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Lite fler sjuka inkallningar:

I St. Petersburg fikk en kvinne innkalling adressert til sin onkel – som døde for ni år siden.

I Krasnodar i Sør-Russland fikk en 40 år gammel rullestolbruker beskjed om å møte til mobilisering.

I Vladimir-regionen, ikke langt fra Moskva, innkalte de en mann som ser lite eller ingenting uten briller, og som i tillegg er døv på det ene øret. Han ble fortalt at det ikke var noe «dødelig» i tilstanden hans.

Fra Vladimir-regionen meldes det også om en kvinnelig kardiolog med flere små barn mobilisert. Hun er nå i militær trening.

I Tsjeljabinsk-regionen i Sibir ble en mann med betennelse i bukspyttkjertelen, prostata, åreknuter og hemoroider innkalt. Og han er fortsatt i militæret, sier kona ifølge theins.ru.

I Primorje-området helt øst i Russland forteller Dozjd om en mann med dårlig syn – som plutselig fikk en annen kategori i vernepliktsboken og nå har blitt artillerist.

Fra Moskva fortelles det om en kar som er ansatt i forsvarsindustrien – men som likevel er innkalt til tjeneste.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/P4or9b/aleksandr-ble-innkalt-som-soldat-doede-for-to-aar-siden

Jag reagera på den kvinnliga kardiologen som fick inkallelseorder.
Igår gick ju ryss svinen ut med att man mobiliserar inga kvinnor.
Men här ser vi att de gör dom visst.
Lögner är ryssarnas motto!!!

Det hade ju blivit fel i utskick av kallelserna... det var fler som inte skulle bli inkallade som hade fått en kallelse och flera som var tex sjuka. Dom har rättat till det nu. Vissa ska lämna in blanketter osv och läkarintyg. Några har fått åka hem igen.
Citera
Avstängd
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ukraina har tagit tillbaka 0.00001% av vad Ryssland har tagit och man kallar det "humiliating military defeat". Jag har för mig att jag kollade för flera månader sedan att Ryssland hade 15% av landet. Alltså har det tagit en månad plus - för att erövra en liten by på 20 000.

Vilken åsna som helst fattar ju att om man kontrollerar 15% av ett land - så kan ju motståndaren mobilisera lite fler till x plats och vinna genom överläge. Detta har man lyckats gjort.

🙊
Hur kom du fram till 0.00001%?

Matte är inte din grej va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in