Citat:
Ursprungligen postat av
Mashedpotatoe
Hur kommer stackars Putin att ta förlusten av den ”ryska” staden Lyman?
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Den kommer att återtas. I de flesta krig som inte är datorspelskrig förekommer det att fronten svänger fram och tillbaka en del, städer och regioner vandrar mellan de olika deltagarna, man får in mer trupper osv. Ryssland har väldiga reserver i både manskap och materiel som man inte har använt så här långt.
Några på rysk stats-tv samt Andrey Gurulyov, tidigare vice befälhavare i södra distriktet, har missat memot om att allt är under kontroll och att förlusten av Lyman inte är något att fästa sig vid:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1576410989104627712?s=46&t=ZU-boRdNlO7taQyvQjzEBQ
Hur tycker du att det ”svänger” på norra fronten de senaste månaderna? Du slog fast redan i juli att Ukraina inte hade förmågan till en större offensiv, men det stämde väl sådär. När du tvärsäkert skriver ”den kommer att återtas” kommer jag att tänka på de drömmar om Zaporizhzia som experten i rysk stats-tv suckar över i slutet av detta klipp:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1576331334317879297?s=46&t=ZU-boRdNlO7taQyvQjzEBQ
”Det är svårt att diskutera med drömmare som lever i en egen verklighet”.**
Sedan är jag mycket intresserad av de ”väldiga reserver i både manskap och materiel” som du säger Ryssland har. I början av kriget talades det om att Ryssland hade långt över en miljon man, men det blev ganska snart uppenbart även för Rysslandskramarna att majoriteten av dessa inte var armeförband, utan flygvapen, flotta, kärnvapen-personal etc. Det hindrade inte Ryssland att skicka en del sådana till Ukraina*, men det stod klart att någon strategiskreserv på 100 000-tals armesoldater, utöver de ~150’ man skickade in i februari, inte existerar. Några reserver liknande USA har inte Ryssland; dess försvarsmakt bygger i stället på kontraktssoldater och mobilisering*. Detta behöver man inte ta mitt ord på, för det är givetvis anledningen till att Putin efter månader av tvekan tagit till mobilisering.
Så jag tolkar dina ”omfattande reserver” till att betyda möjligheten att mobilisera, är det korrekt? Men en sådan reserv har ju Ukraina också; man har flera miljoner man i vapenför ålder. Jämförelsen med Frankrike under WWII är alltid passande: med en befolkning ungeför som Ukraina kunde man hålla miljoner man i fält i 4 år. Och det var utan ekonomisk upp uppbacking av en samlad BNP på 45-50 G$, sådär 300 ggr (!!!) större än landets egen (och 25-30 ggr större än motståndarens!).
Till sist har vi materialfrågan. Det är omöjligt att veta hur mycket gammal sovjetisk materiel som Ryssland har och i vilket skick den är. Men det faktum att man bevisligen skickat T62 från 1960-talet till Ryssland, och att inkallade fått rostiga AK i näven, talar starkt mot din bild av ”väldiga reserver”.
——————
*) Se PERUNs senaste genomgång som handlar om den ryska mobiliseringen:
https://youtu.be/6hXnQNU8ANo
**) Notera som bonus hur han säger att ”vi skall inte tala om Lyman”; detta var alltså innan det blev officiellt att saker gått åt h-e där.