2022-10-01, 21:18
Medlem
Mondhers avatar
Intelligens är ett svårt begrepp och mig veterligen finns det inte någon konsensus bland vetare om vad det betyder. Jag har läst en gång att man är överens att IQ test är det bästa sättet som man kommit på kan mäta intelligens men att vetarna är samtidigt överens att intelligens är betydligt mer komplext än så.

Jag har aldrig gjort ett "komplett" IQ test och dom få gångerna jag började ett sådant gav jag upp efter typ max 8 minuter. Jag tycker inte att man kan mäta någons intelligens genom att denne ska gissa vilken shape kommer näst. Jag vet dock att om jag säger att jag aldrig gjort ett IQ test och någon svarar med "naturligtvis har du gjort ett IQ test men du fick inte resultatet du förväntade dig" då är man tyvärr allt annat än intelligent. Smarta människor pratar aldrig om saker dom inte vet. Det är även vanligt att dumma människor tror att dom kan läsa igenom andra.

Hursomhelst, vi har den riktiga världen och i den finns det abstrakta såväl som konkreta saker. Alla dessa saker har ett namn i språket. Tillsammans gör alla dessa olika system. Det finns miljarder system i världen. Ju fler system och ju bättre förståelse för dom man har desto smartare man är. Så definierar jag intelligens och jag tror inte att man kan säga något emot denna definitionen. Den kanske inte ger hela definitionen och kanske inte är en den bästa definitionen men fel är den inte iallafall.

Om vi tar ett exempel; pennor finns i den riktiga världen och detgör elever också. Om jag vet att jag har 5 elever och behöver ge 5 pennor till varje elev så behöver jag 25 pennor. Detta är "ett system" som jag förstår. Jag vet att det tillhör ett större system kallat matematik. Ju mer man förstår det stora systemet och dess små system desto smartare man är.

Kunskap är en annan sak och har ingenting med intelligens att göra. Att Moskva är t.ex Rysslands huvudstad är "a piece of information" och alltså inte ett system.
2022-10-01, 21:40
Medlem
Sam.Spades avatar
Vad vill du diskutera?

Ett IQ-test är ett proxy och har därmed vissa begränsningar; att testet inte kan uppskatta all typ av kognitiv förmåga. Men det är ändock säkert att själva testet korrelerar positivt med den generella intelligensen (G).

Testet togs ursprungligen fram för att identifiera svagbegåvade elever, snarare än att lärare själva fick makt att avgöra det utifrån egna subjektiva och tämligen godtyckliga uppskattningar. Det är ett psykologiskt instrument som idag används för att identifiera lägre, normal, högre eller ojämn intelligens (eller kognitiv förmåga).

Ett IQ-test kan å ena sidan inte mäta kreativitet (vilket inget test säkert kan, och psykologiska uppskattningar; exempelvis att anta att personer vilka producerar musik, konst, litteratur de facto är kreativa kan också ifrågasättas då sådana antaganden inte skiljer på kvalitativ och kvantitativ kvalitet), men det korrelerar med språklig, matematisk, spatial och musikal förmåga, samt reaktionsförmåga och minne. Personer med ett högt IQ lever också längre, tjänar överlag mer pengar, löper mindre risk för arbetsrelaterade skador och är mer kreativa än personer med ett lägre IQ.

En person med ett högt IQ kommer därmed lära sig ny kunskap snabbare, framför allt abstrakt sådan. Svagbegåvade (än mindre utvecklingsstörda) individer har tvärtom väldigt svårt att förstå abstraktioner; matematik och teori exempelvis.
Senast redigerad av Sam.Spade 2022-10-01 kl. 21:46.
2022-10-01, 22:13
Medlem
a-mortals avatar
Intelligens är förmågan att inhämta och använda information, så definierar jag det.
Smarthet är egenskapen att göra något svårt enkelt, snabbt hitta bra lösningar, fördelaktigt utnyttja dolda mekanismer eller liknande.

Kunskap är generellt sett kännedom om något, och är därmed nära bundet till intelligens.
2022-10-01, 22:50
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Intelligens är ett svårt begrepp och mig veterligen finns det inte någon konsensus bland vetare om vad det betyder. Jag har läst en gång att man är överens att IQ test är det bästa sättet som man kommit på kan mäta intelligens men att vetarna är samtidigt överens att intelligens är betydligt mer komplext än så.

Jag har aldrig gjort ett "komplett" IQ test och dom få gångerna jag började ett sådant gav jag upp efter typ max 8 minuter. Jag tycker inte att man kan mäta någons intelligens genom att denne ska gissa vilken shape kommer näst. Jag vet dock att om jag säger att jag aldrig gjort ett IQ test och någon svarar med "naturligtvis har du gjort ett IQ test men du fick inte resultatet du förväntade dig" då är man tyvärr allt annat än intelligent. Smarta människor pratar aldrig om saker dom inte vet. Det är även vanligt att dumma människor tror att dom kan läsa igenom andra.

Hursomhelst, vi har den riktiga världen och i den finns det abstrakta såväl som konkreta saker. Alla dessa saker har ett namn i språket. Tillsammans gör alla dessa olika system. Det finns miljarder system i världen. Ju fler system och ju bättre förståelse för dom man har desto smartare man är. Så definierar jag intelligens och jag tror inte att man kan säga något emot denna definitionen. Den kanske inte ger hela definitionen och kanske inte är en den bästa definitionen men fel är den inte iallafall.

Om vi tar ett exempel; pennor finns i den riktiga världen och detgör elever också. Om jag vet att jag har 5 elever och behöver ge 5 pennor till varje elev så behöver jag 25 pennor. Detta är "ett system" som jag förstår. Jag vet att det tillhör ett större system kallat matematik. Ju mer man förstår det stora systemet och dess små system desto smartare man är.

Kunskap är en annan sak och har ingenting med intelligens att göra. Att Moskva är t.ex Rysslands huvudstad är "a piece of information" och alltså inte ett system.
Jag har gjort riktiga tester och fick toppresultat.
Däremot är jag rätt slö och lat och är därför inte alls intelligent i andras ögon!
Så ja, det är mycket som spelar in!
2022-10-01, 23:04
Medlem
Citat:

Visst kan man läsa in och memorera information, men man måste förstå den med.
2022-10-01, 23:59
Medlem
Jag skulle värdera kreativ intelligens i kombination med beräkningskapacitet som intelligens.
Om intelligensen är processorn (CPU) så är den inget utan mjukvara (kreativitet).
En för stark CPU med Windows 95 är inte intelligent. Likaså Windows 11 med gammal 90-tals CPU.
Det är en kombination av kreativitet och processorkraft som skapar genier.

Som exempel om du ska lära dig något om tiden du lever i idag. Eller fortsätta forska i ett ämne med 200 års historia. Så kommer du inte konkurrera utan kreativ intelligens. Annars kommer du stanna på den klippsats där den sista pusselbiten lagts.

Det är väl det som jag iaf anser IQ-testen mäter illa. Kreativ intelligens är minst lika viktigt för att få användning av din kapacitet. Skulle också argumentera för att de ofta står i konflikt med varandra. Ni vet coola tjejen som har på sig coola kläderna och röker ciggen. Streetsmart. Kreativ med sitt utseende VS boktjejen med glasögon som inte kan formulera några egna meningar men kan hela matteboken utantill.

Dessa två måste mötas i en och samma person innan något magiskt uppstår. Därför vill man ha teams som består av båda typena (eftersom kombinationer av båda är rare) när man gör komplicerade saker.

Hej då
2022-10-02, 00:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

I intelligenstestet Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) ingår allmänbildning som ett delmoment.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale
2022-10-02, 00:38
Medlem
Precis som ja sa. Du har gjort ett IQ-test, du körde på tills den punkt att det började bli väldigt jobbigt för du förstod inte de svårare uppgifterna och sedan stängde du ned hemsidan för att ditt ego hade inte kunnat hantera att du inte har ett högt IQ.

Rädslan blev för mycket. Du sprang, med svansen mellan benen, så att du slapp undvika den påtagliga skammen du hade känt när du sett att ditt IQ inte ens varit i 60e percentilen. Du hade förstått att du inte är speciell och började därefter förakta IQ och vad det står för.

Sedan har du hittat på en väldigt subjektiv beskrivning av intelligens, mycket närmare kunskap än något annat, så att du själv skall omfattas av denna så att du kan gå runt och känna dig bättre än andra människor. Det genomsyrar varenda post du skrivit i de få trådar jag läst. Din brist på social kompetens bär du som någon sorts emblem, då du anser dig vara bättre än andra och skulle aldrig sjunka till deras nivå för "small talk".

Som sagt, du är genomskinlig. Du räds så mycket att inte vara intelligent att du inte ens kan fullgöra ett IQ-test, på internet, där du får svaret svart på vitt.
2022-10-02, 00:57
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Precis som ja sa. Du har gjort ett IQ-test, du körde på tills den punkt att det började bli väldigt jobbigt för du förstod inte de svårare uppgifterna och sedan stängde du ned hemsidan för att ditt ego hade inte kunnat hantera att du inte har ett högt IQ.

Rädslan blev för mycket. Du sprang, med svansen mellan benen, så att du slapp undvika den påtagliga skammen du hade känt när du sett att ditt IQ inte ens varit i 60e percentilen. Du hade förstått att du inte är speciell och började därefter förakta IQ och vad det står för.

Sedan har du hittat på en väldigt subjektiv beskrivning av intelligens, mycket närmare kunskap än något annat, så att du själv skall omfattas av denna så att du kan gå runt och känna
dig bättre än andra människor. Det genomsyrar varenda post du skrivit i de få trådar jag läst. Din brist på social kompetens bär du som någon sorts emblem, då du anser dig vara bättre än andra och skulle aldrig sjunka till deras nivå för "small talk".

Som sagt, du är genomskinlig. Du räds så mycket att inte vara intelligent att du inte ens kan fullgöra ett IQ-test, på internet, där du får svaret svart på vitt.

Inte för att ta ställning i din eventuella beef med TS, men hen skrev bokstavligen att hen inte ansåg att kunskap har med intelligens att göra.
2022-10-02, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Inte för att ta ställning i din eventuella beef med TS, men hen skrev bokstavligen att hen inte ansåg att kunskap har med intelligens att göra.

Nej, han säger att intelligens är förståelsen för system. Systemen i sig defineras inte utöver matematik, men det finns tydligen miljarder.

Att förstå matematik, fysik eller fotosyntesen är mycket närmare kunskap än intelligens. Intelligens är hur lätt man har att ta till sig kunskap och hur man applicerar kunskapen.

Detta är redan definerade termer, som TS vill förvränga för att passa sig själv.
2022-10-02, 01:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Nej, han säger att intelligens är förståelsen för system. Systemen i sig defineras inte utöver matematik, men det finns tydligen miljarder.

Att förstå matematik, fysik eller fotosyntesen är mycket närmare kunskap än intelligens. Intelligens är hur lätt man har att ta till sig kunskap och hur man applicerar kunskapen.

Detta är redan definerade termer, som TS vill förvränga för att passa sig själv.

Okej, nu ser jag hur du menar.
2022-10-02, 01:16
Medlem
xXoyKillSss avatar
Har ett IQ på 121 och jag väljer hellre att kasta mig från Angeredsbron än att lösa en matte uppgift svårare än grundskolematematik. Jag la av helt med skolan i högstadiet, dvs jag var ett problembarn, mycket skolk etc. Till gymnasiet skärpte jag mig sista året och läser universitet nu. Nu vet jag att 121 inte är geni nivå, men det är relativt högt i jämförelse med resten av samhället, tillräckligt högt för att bli helt antisocial också.

(Jag definierar) IQ = kunna se mönster. Till exempel om jag lär mig räknesättet för ett komplext tal kan jag lösa allt inom den kategorin felfritt. Det jobbiga för mig är när det blir problemlösningar, för då behövs mer än IQ, då behövs även kunskap.

Att vara intelligent är enligt mig att man snabbt kan uppfatta mönster/upprepningar och kan komma fram till en lösning. Finns en anledning till varför det heter Artificiell Intelligens.

Så håller med att IQ och kunskap ska hållas isär.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in