Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-26, 09:31
  #457
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Intressant hur folk direkt kommer och skyddar klubben. Lite sektmedlemmar från FK Aros?

Om det är tre olyckor samma säsong, inklusive 2 döda inom en månad där skärmen inte löst ut så är det sannolikt ett systemfel hos klubben.

Vad gäller risken... man kan göra vad man vill med statistik. Det svamlas om en risk på en på miljarden för att dö här i tråden. I Sverige har nu 19 av ca 1300 aktiva dött på relativt kort tid. Dvs risken att dö är de facto 1 på 68 hoppare. Teori är en sak, det där är verkligheten.

Att de flesta dött i fallerande flygplan ändrar inte på det faktum att de dog för att de skulle hoppa fallskärm.

Hur många är aktiva på FK Aros? De har nu 2 döda på 5 veckor. Den statistiken är brutal.

Det var två stycken i västsverige som omkom i en bilolycka på väg till klubben i våras har du räknat med dem också?
Citera
2022-09-26, 10:09
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Åh, har inte följt med i hela tråden, så jag har inte sett dina inlägg. Jag räknade över en 20-årsperiod. Men det är en otroligt riskfylld sport, man bör ju även självklart räkna med flygturen upp när det gäller dödsstatistiken.

Av dom som var aktiva för 20 år sedan är bara en bråkdel aktiva idag. Totala antalet människor som varit aktiva under denna period är betydligt större.
Citera
2022-09-26, 10:12
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Vid lunchtid på söndagen befarade en tipsare att det skett ytterligare en fallskärmsolycka: ”Flera personer såg en hoppare falla med trasslig fallskärm så långt det gick att se.”
25/9e.

Någon som har koll eller sett det här? Har vi en 3e nu så har vi garanterat inte längre olyckor, utan en seriemördare.

Den där beskrivningen brukar vara den som wuffon använder när dom ser en losskopplad huvudfallskärm dala ner. Med andra ord så landade hopparen med 99.9% säkerhet under sin reserv-fallskärm någonstans på flygfältet.
Citera
2022-09-27, 18:07
  #460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Ett bra exempel på hur statistik kan bli helt missvisande. Hur såg statistiken ut tidigare år…?
Det spelar ingen roll, det är hur verkligheten ser ut nu. Förövrigt så höll en till på att stryka med häromdagen, men fick ut reservskärmen. FK Aros slår till igen..

Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Åh, har inte följt med i hela tråden, så jag har inte sett dina inlägg. Jag räknade över en 20-årsperiod. Men det är en otroligt riskfylld sport, man bör ju även självklart räkna med flygturen upp när det gäller dödsstatistiken.
Ja att åka skrotplan upp är en del av hoppandet, hur mycket de adrenalinknarkande hopparna än försöker få det till att det inte ska räknas.

Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Det var två stycken i västsverige som omkom i en bilolycka på väg till klubben i våras har du räknat med dem också?
Nej. Om du dör på vägen upp till ditt hopp i planet, eller när du slår i backen efter uthopp så dog du när du sysslade med fallskärmshoppning.
Citera
2022-09-27, 18:56
  #461
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det spelar ingen roll, det är hur verkligheten ser ut nu. Förövrigt så höll en till på att stryka med häromdagen, men fick ut reservskärmen. FK Aros slår till igen..


Ja att åka skrotplan upp är en del av hoppandet, hur mycket de adrenalinknarkande hopparna än försöker få det till att det inte ska räknas.


Nej. Om du dör på vägen upp till ditt hopp i planet, eller när du slår i backen efter uthopp så dog du när du sysslade med fallskärmshoppning.
Fast nu var de ju på väg att hoppa, precis som de som du räknade med som faktiskt inte heller hade hunnit lämna planet innan det slog i backen. Skrotbil eller skrotplan spelar ingen roll enligt din egen defintion om vilka som ska ingå i din egen påhittade statistik.
Citera
2022-09-27, 20:11
  #462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det spelar ingen roll, det är hur verkligheten ser ut nu. Förövrigt så höll en till på att stryka med häromdagen, men fick ut reservskärmen. FK Aros slår till igen..


Ja att åka skrotplan upp är en del av hoppandet, hur mycket de adrenalinknarkande hopparna än försöker få det till att det inte ska räknas.


Nej. Om du dör på vägen upp till ditt hopp i planet, eller när du slår i backen efter uthopp så dog du när du sysslade med fallskärmshoppning.
Att dra reserven är nåt alla hoppare råkar ut för förr eller senare. Inget drama precis. Och våra flygplan genomgår exakt samma rigorösa kontroller som alla andra flygplan, årligen. Du får inte flyga med skrotflygplan, liksom…

Och - jag är hoppare sedan längre tillbaka än du kan räkna, och jag söker inte adrenalin. Jag vill ha en underbar upplevelse som man bara kan nå när man reser sig ur soffan och tar en kalkylerad risk. Åk ut och gör ett tandemhopp så förstår du precis!
Citera
2022-09-27, 21:41
  #463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Fast nu var de ju på väg att hoppa, precis som de som du räknade med som faktiskt inte heller hade hunnit lämna planet innan det slog i backen. Skrotbil eller skrotplan spelar ingen roll enligt din egen defintion om vilka som ska ingå i din egen påhittade statistik.

Autist much? Hur är något som stämmer till 100% egen påhittad statistik?

Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Att dra reserven är nåt alla hoppare råkar ut för förr eller senare. Inget drama precis. Och våra flygplan genomgår exakt samma rigorösa kontroller som alla andra flygplan, årligen. Du får inte flyga med skrotflygplan, liksom…

Och - jag är hoppare sedan längre tillbaka än du kan räkna, och jag söker inte adrenalin. Jag vill ha en underbar upplevelse som man bara kan nå när man reser sig ur soffan och tar en kalkylerad risk. Åk ut och gör ett tandemhopp så förstår du precis!

Gissar att jag hoppade innan du ens var född. Skillnaden är att jag växte upp och gick vidare i livet.
__________________
Senast redigerad av henkka 2022-09-27 kl. 21:52.
Citera
2022-09-27, 22:04
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka


Gissar att jag hoppade innan du ens var född. Skillnaden är att jag växte upp och gick vidare i livet.
Om du hoppade för SÅ extremt längesedan förstår jag absolut din inställning till sporten! Men den har också vuxit upp och gått vidare! 😉
Citera
2022-09-28, 23:13
  #465
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det spelar ingen roll, det är hur verkligheten ser ut nu. Förövrigt så höll en till på att stryka med häromdagen, men fick ut reservskärmen. FK Aros slår till igen..


Ja att åka skrotplan upp är en del av hoppandet, hur mycket de adrenalinknarkande hopparna än försöker få det till att det inte ska räknas.


Nej. Om du dör på vägen upp till ditt hopp i planet, eller när du slår i backen efter uthopp så dog du när du sysslade med fallskärmshoppning.

Det blir ändå missvisande för piloten har inte planerat att hoppa av, även om han är aktiv i sporten.
Nu hoppar inte alla piloter men blir ändå fel att ta med dom som omkommer i en flygplansolycka.
Jag har åkt med ner i planet några gånger utan att hoppa pga. väder samt endast transport till ett annat ställe(hoppfält).
Citera
2022-09-30, 13:32
  #466
Medlem
Utredningen av första olyckan är här så nu kan det sluta spekuleras vilt i denna tråd..

https://sff.se/phocadownload/Var-org...RT_PUBLIK_.pdf
Citera
2022-09-30, 13:40
  #467
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kai23
Utredningen av första olyckan är här så nu kan det sluta spekuleras vilt i denna tråd..

https://sff.se/phocadownload/Var-org...RT_PUBLIK_.pdf
Litet citat kan vara på sin plats:
Citat:
SFF:s utredning kan konstatera att en felfunktion på huvudfallskärmen startade en
händelsekedja som resulterade i NN:s död:
 Höger bärremsskydd öppnar sig i frifall, vilket gör att bärremmen
exponeras i fartvinden.
 Höger styrhandtag lossnar (toggle/brake fire) från sitt bromsade läge
(chockbroms) på bärremmen.
 Fallskärmen utvecklas med snodda bärlinor.
 Fallskärmen roterar och dyker.
 NN försöker på olika sätt åtgärda snodden i 39 s.
 Reservdragsproceduren påbörjas på 70–100 m höjd.
 Reserven hinner inte luftfyllas och utveckla full bärighet för att kunna
bromsa fallet.
 NN slår i marken roterande i hög hastighet.

Citat:
Det är sannolikt att NN har haft problem med att de öppnat sig tidigare, då bägge
bärremsskyddens tuck tabs var modifierade med plastmassa typ Shoe Goo, se bild 3. Detta
för att skapa friktion och därmed hålla fast tuck tabs (flikarna) i låst läge i frifall.

Citat:
Arbetat pågår mycket länge – fortsätter efter flatline-signal och höjdkontroll 400 m
NN:s akustiska höjdvarnares flatline-signal (LB ProTrackII 4:e höjdvarning ) tjuter
från 650 m utan särskild åtgärd. NN har roterat under fallskärmen i 12 varv när
höjden kontrolleras. Höjdmätaren (LB Stella med analog urtavla) visar 400 m. Efter höjdkontroll, drar NN upprepade gånger under 12 s. i en och samma bärrem utan att
det åstadkommer någon förändring på felfunktionen.

Citat:
NN arbetar under mycket lång tid med att åtgärda en felfunktion. Under denna tid får NN
flera varningar som borde fått honom att avbryta och omedelbart genomföra
reservdragsprocedur:
• den akustiska höjdvarnaren tjuter ihållande flatline-signal från 650 m.
• vänster arm med höjdmätaren tas medveten fram i synfältet för kontroll av höjden
vid 400 m.
• marken ”växer upp runt omkring”, sk. ground rush uppstår som är en höjdvarnare i
sig.
__________________
Senast redigerad av crocodilelilo 2022-09-30 kl. 13:44.
Citera
2022-09-30, 13:44
  #468
Avstängd
wwrs avatar
Skulle alltså en hoppare med 7000 hopp, som dragit på 1000 meter, ha väntat 39 sekunder till 70-100 meters höjd med att dra reserven ??!!

Skärmen bar alltså och den automatiska utlösningen aktiverades inte?

Om han fallit kanske 700 meter på 39 sek så sjönk han ungefär 18 m/s. Borde inte det ha utlöst automatisk utlösare? Stämmer det?

(Sedan ökade väl fallhastigheten ytterligare om reserven ströp huvudskärmen)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 13:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback