2022-09-29, 20:52
Medlem
Callebiltes avatar
Det går väl att placera tidsstyrda bomber som smäller efter flera dagar.. Det är ju inte direkt så att ledningarna inspekteras dagligen..
Citera
2022-09-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Havet är fritt, är det utanför ekonomiska zonen, elle en stats territorium, så är det fritt. Tänk på Estonia katastrofen, där gjorde vissa länder ett dykförbud, men det var ett undantag. Man får givetvis inte förstöra annans egendom. Rätta mig om jag har fel.

Behövs inget tillstånd att dyka på internationellt vatten. Ekonomisk zon är inte svenskt vatten.
Citera
2022-09-29, 22:57
Medlem
Det skrämmande i det hela är att hur jag än vrider och vänder på det och oavsett vem det än var som saboterade NS1 och NS2 verkar det finnas bara ett enda bakomliggande motiv: att eskalera kriget.

Naturligtvis hoppas man på att Ukrajna kapitulera förr än senare och att vi återgår till någorlunda stabilitet, men någonting säger mig att vi är inne i nästa fas i och med dessa sprängningar och det bådar inte gott.
Citera
2022-09-29, 23:08
Medlem
AlbusPercivals avatar
Vad blir Rysslands svar på - Nordstream aktionerna?

Nu när Ryssarna påstår att de inte ligger bakom Nordstream sprängningarna så förmodar jag att de ser aktionerna som ett slag mot dem och då undrar jag vad folk tror Ryssarna svarar på detta?`

Ifall det visar sig att det var USA som gjorde det vad tror ni Ryssen kan svara på det?

Jag själv tror inte USA är de som gjorde de men de är 100% de som ligger bakom det och det är stor chans att de är Sverige som fått göra skitjobbet.

Tror ni att man kan identifiera vem som ligger bakom det ifall man dyker ner och tittar på skadorna?
Citera
2022-09-29, 23:11
Medlem
Nixters avatar
Ukraina/ CIA har med viss sannolikhet saboterat Northstream.

USAs militär skulle sannolikt inte görs detta. USAs militär vill ej dras in i ett direkt krig med Ryssland. Notera att USAs militär och CIA är helt olika grenar med olika viljor.

För en sekund tänk Irak, CIA och "Weapons of Mass Destruction" inget stämde, men många av oss trodde på media rapporter mm. Kommer samma sak ske här kommer man via MSM dagar efter denna händelse plantera ett narrativ om vem och varför samt leda en stor del av oss i denna tanke.

Ukraina med hjälp av CIA och black ops. Här finns många vinnare bla:
EU
Ukraina

Förlorare:
USAs militär som dras närmare riktigt krig med Ryssland

Videon du ej får missa!
Ytterst tänkvärt inlägg, 15min. Även fast vi nu skall vara kalla och analysera detta.

https://rumble.com/v1lw2ew-here-is-what-i-think-about-the-nordstream-1-and-2-sabotage-at-this-time..html
Senast redigerad av Nixter 2022-09-29 kl. 23:18.
Citera
2022-09-29, 23:20
Medlem
Någon var skitförbannad på ryssen och tysken som lät gasen och affärerna flöda som alltid förr.....🤔
Citera
2022-09-29, 23:27
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Vad svaret blir får vi nog se snart. Jag gissar på ett radioaktivt svar. Washington.

Men det kan även vara att man klipper pipes för USA.
Citera
2022-09-29, 23:28
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Det är inte säkert att man plockar upp den kastade handsken, men om man gör det kan man tänka sig motsvarande sabotage på el- och internetkablar och andra installationer.
Citera
2022-09-29, 23:29
Medlem
Sooks avatar
Syftet av ryssland var antagligen att destabilisera EU. Det verkar ha misslyckats. Inte heller verkar nån anklaga Ryssland vilket de nog hoppats.

Jag tar för givet att Ryssland är skyldiga.
Citera
2022-09-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Nu när Ryssarna påstår att de inte ligger bakom Nordstream sprängningarna så förmodar jag att de ser aktionerna som ett slag mot dem och då undrar jag vad folk tror Ryssarna svarar på detta?`

Ifall det visar sig att det var USA som gjorde det vad tror ni Ryssen kan svara på det?

Jag själv tror inte USA är de som gjorde de men de är 100% de som ligger bakom det och det är stor chans att de är Sverige som fått göra skitjobbet.

Tror ni att man kan identifiera vem som ligger bakom det ifall man dyker ner och tittar på skadorna?

Att Ryssland utförde attacken på sin egen gasledning var en väl tydlig markering att dom även är villig och kapabel att slå mot annan infrastruktur.

Nästa steg blir förmodligen att dom eskalerar genom att deklarera att Donbass tillhör Ryssland.

Svårt att avgöra om det kan finnas några fysiska spår kvar från sprängningen.
Men det finns förmodligen rätt mycket signalspaningsdata får Tyskland och USA då dom spanade/följde en Rysk ubåt i området dagen innan attacken.
Citera
2022-09-30, 00:26
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Svensk ekonomisk Zon skulle det vara.

Såklart har du inget bevis för det fetade du påstår, medans bevisen i andra riktningen är överväldigande. Men det finns andra trådar för sådant tjaffs, här fokuserar vi på ansvarsdelen.
Precis. Du är för dum för att förstå skillnaden mellan svenskt territorialvatten och svensk ekonomisk zon.

Eftersom sprängningen inte skett inom svenskt vatten, utan bara i svensk ekonomisk zon, så behövs inte tillstånd från Sverige för att dyka där.

Så din tråd är trams. Som vanligt.
Citera
2022-09-30, 00:32
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Det går väl att placera tidsstyrda bomber som smäller efter flera dagar.. Det är ju inte direkt så att ledningarna inspekteras dagligen..
Har ju hänt att man hittat drönare med sprängämnen vid ledningarna, detta var 2014:
https://www.pipeline-journal.net/news/explosive-laden-drone-found-near-nord-stream-pipeline
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in