2022-09-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Interessant debattinnlegg i VG 9. september i år, av Asbjørn Rachlew, politioverbetjent og lærer ved Politihøgskolen og forsker ved Norsk Senter for Menneskerettigheter, UiO.

Rettsstaten har feilet igjen.
Mange som er opptatt av rettssikkerhet går en tøff høst i møte. Mye tyder på at vi må erkjenne at rettsstaten vår har feilet – igjen. Muligens blir Baneheia-saken den vondeste. Men også Birgitte- og Silje-sakene kan bli vanskelige å se i øynene.
AR nevner påtalemyndighetens bevisvurdering som et sårbart område.
Nå er det på tide at påtalemyndigheten får tilsvarende midler og innleder forskning på sin egen bevisvurdering.

Før det skjer, er jeg redd for at mine kolleger i påtalemyndigheten vil måtte erkjenne at de fortsatt utøver sin vanskeligste oppgave – bevisvurderingen – på tilsvarende måte som de gjorde da de vurderte tilståelsene til Jan Helge Andersen, fetteren til Birgitte og barna i Silje-saken.

Påtalemyndigheten har selvsagt tilegnet seg mer kunnskap om vitne- og beslutningspsykologi. Men kunnskap er ikke nok.

Etter granskningen av tilståelsene til Sture Bergwall, konkluderte vi med at påtalemyndigheten ikke har noen sentralisert metode eller fremgangsmåte når de vurderer bevisene politiet har samlet inn.
AR tar til orde for at påtalemyndigheten forsker på og videreutvikler selve bevisvurderingen.

Jeg er så enig. I Hagen-saken har Lagmannsretten lagt større vekt på livsbevis og alibibeviser, beviser som lar seg forfalske, og dermed sett helt bort fra biologiske beviser fra det sentrale åstedet, beviser som ikke lar seg forfalske.

Jeg synes dette er så feil. Det er helt uforståelig for meg. At slikt kan skje. I dagens Norge.
Gode odds for at teh og muligens mb, de som uttalte seg vagt og unnvikende, hindrer domfellelse av morderen.
Citera
2022-09-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ble det sendt en melding fra THs mobil?
Tviler. Han er ikke i stand til å sende sms på egen hånd.
Citera
2022-09-29, 18:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07

TH trenger vel strengt tatt ikke mobil i det hele tatt. Han har fasttelefon hjemme og på Futurum.
Og han kan jo kjøre bil. Tar bare noen få minutter å stikke hjemom. Særlig hvis han er ekstra
bekymret for AE. Men kanskje var han så stresset at han måtte ta en time i massasjestolen før
han klarte å manøvrere bilen hjem. Da var det uheldigvis for sent. Må plage ham skikkelig i ettertid.
Citera
2022-09-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Samme årsak som oppslagene fra 2021, tenker jeg. De vil fortelle at de "puster folk i nakken".

Litt av et opplegg for å fortelle de det. Især når de samtidig forteller at de ikke vet det aller viktigste, hvem forfatter er og hvem som eier printer, pc og hvem som kjøpte printerpapir. Får dette folk til å tenke å nå puster de noen i nakken? Spennende. Eller forventer man at eventuelle involverte får skjelven av sånt?
Senast redigerad av Kokadu 2022-09-29 kl. 19:04. Anledning: Rette
Citera
2022-09-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det var nok for tynn bevis.

Ja var det en melding av typen «sola skinner», sendt en gang, så holder ikke det langt. Men i og med benevnelsen mystisk, tenker jeg innholdet i den var noe annet enn værmelding.
Citera
2022-09-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
TH trenger vel strengt tatt ikke mobil i det hele tatt. Han har fasttelefon hjemme og på Futurum.
Og han kan jo kjøre bil. Tar bare noen få minutter å stikke hjemom. Særlig hvis han er ekstra
bekymret for AE. Men kanskje var han så stresset at han måtte ta en time i massasjestolen før
han klarte å manøvrere bilen hjem. Da var det uheldigvis for sent. Må plage ham skikkelig i ettertid.
la igjen mobil for ikke å bli sporet.
Citera
2022-09-29, 20:27
Medlem
Citat:

GHH sender sms til Fru Hagen. Tydelig at han prioriterte henne som «sendebud». Signaliserer at TH ikke leser meldinger. Bror hans hevder han ikke er i stand til å sende sms. Med andre ord: TH bruker ikke dette verktøyet fra kassa i kommunikasjon med andre. Hverken som sender eller mottaker.

Da stiller jeg meg følgende spørsmål dersom TH ikke sendte sms’en: visste ikke den som sendte den mystiske sms’en om THs manglende evne til å lese og sende sms?

Dersom TH sendte denne sms’en så bør vel både bror hans og GHH revurdere synet sitt på hva TH faktisk kan eller ikke kan.

Og så får vi håpe at ikke en av dem sendte meldingen eller mottok den. Alternativt andre som burde kjenne til dette «særtrekket» ved TH. Da blir det virkelig «karameller» verdt å suge på i denne saken.
Senast redigerad av Kokadu 2022-09-29 kl. 20:38. Anledning: Rettet
Citera
2022-09-29, 20:30
Medlem
Citat:
la igjen mobil for ikke å bli sporet.

Litt rart at TH glemte akkurat mobilen i forbauselsen, når den var i bruk hele dagen for å ringe AE.

TH skal ha hatt mobilen på seg helt frem til kl. 13.20 da han avsluttet en kort samtale med TEH.
Hvorfor plutselig legge den bort når bekymringen toppet seg og han fryktet det sto om liv og helse.

I en akuttsituasjon er vel mobilen det siste de fleste forlater. Men akkurat da ble mobilen forlatt.
Citera
2022-09-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Litt rart at TH glemte akkurat mobilen i forbauselsen, når den var i bruk hele dagen for å ringe AE.

TH skal ha hatt mobilen på seg helt frem til kl. 13.20 da han avsluttet en kort samtale med TEH.
Hvorfor plutselig legge den bort når bekymringen toppet seg og han fryktet det sto om liv og helse.

I en akuttsituasjon er vel mobilen det siste de fleste forlater. Men akkurat da ble mobilen forlatt.

Lå den igjen i SV4 eller på arbeid?
Citera
2022-09-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Lå den igjen i SV4 eller på arbeid?

I følge THs egen forklaring, som han kom med da han var i S4, så hadde han "i forbauselsen reist fra mobilen" og kunne ikke nås på den.
Citera
2022-09-29, 20:49
Medlem
Citat:
I følge THs egen forklaring, som han kom med da han var i S4, så hadde han "i forbauselsen reist fra mobilen" og kunne ikke nås på den.

Ok opplyst i telefon med politiet. Har ikke fått med meg eller husker ikke hvorvidt han hadde ringt sønnen fra Futurum eller fra SV4. Telefonen lå igjen på jobb den da. Og TH hevder han var bekymret og trodde hun hadde fått et hjerteinfarkt eller noe. Da skulle man tro man tenkte på tilgjengelighet i det hele.

Men noe sier meg at TH visste at det ikke stod om liv der hjemme. Legge igjen telefon på arbeid i en slik situasjon peker mer i retning av at han visste at hun var død. Og hvordan kunne han vite det med rimelig sikkerhet? Da med mindre han selv avsluttet det livet?
Senast redigerad av Kokadu 2022-09-29 kl. 20:54. Anledning: Rettet
Citera
2022-09-29, 20:56
Medlem
Citat:

Spørsmålet blir jo om han glemte den eller "glemte" den. Kanskje han var for opptatt med å huske på å ta med seg håndsettet til fasttelefonen tilbake til S4 slik at han kunne ringe fra denne derfra uten å måtte gå inn i huset og "ødelegge" åstedet.

Eller ville han ikke at bevegelsene hans på vei hjem skulle kunne spores. Politiet mener han har brukt unaturlig lang tid hjem. Kanskje tok han en en liten omvei eller stopp, han ikke vil at vi skal vite om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in