2022-09-29, 14:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkan187
Hur lyder internationell lag? Undrar genuint.

På svenska är kanske "internationell rätt" ett mer korrekt ord:

Citat:
Internationell rätt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internationell_r%C3%A4tt

Men på engelska säger man:

Citat:
International law

https://en.wikipedia.org/wiki/International_law
Citera
2022-09-29, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hah99
Kreml meddelar att annekteringen av de ockuperade ukrainska regionerna kommer att genomföras under fredagen. Ryssland har områdena Cherson, Luhansk, Donetsk och Zaporizjzja blir en del av Ryssland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=961647
Hur stor del av Donetsk tog ryssarna?
Citera
2022-09-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
På svenska är kanske "internationell rätt" ett mer korrekt ord:

Men på engelska säger man:
Tänkte mer hur bryts den internationella rätten?
Citera
2022-09-29, 14:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Hur lyder internationell lag? Undrar genuint.

Exakt. Det finns inte, som jag förstår de. En gräns är ett bilateralt avtal mellan de två angränsande staterna. Normalt erkänns nationer av andra länder, men jag är rätt säker på att Sverige inte har erkänt gränsen mellan Indien och Pakistan t ex. Dvs man erkänner normalt inte utsträckningen.

Däremot kan enskilda länder erkänna specifika gränser. USA "erkände" nyligen Israels och Syriens omtvistade gräns. Men det är ju inte internationell lag, det är bara ett formaliserat konstaterande av att USA håller med Israel mot Syrien i en specifik fråga.

Rätta mig gärna.
Citera
2022-09-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Exakt. Det finns inte, som jag förstår de. En gräns är ett bilateralt avtal mellan de två angränsande staterna. Normalt erkänns nationer av andra länder, men jag är rätt säker på att Sverige inte har erkänt gränsen mellan Indien och Pakistan t ex. Dvs man erkänner normalt inte utsträckningen.

Däremot kan enskilda länder erkänna specifika gränser. USA "erkände" nyligen Israels och Syriens omtvistade gräns. Men det är ju inte internationell lag, det är bara ett formaliserat konstaterande av att USA håller med Israel mot Syrien i en specifik fråga.

Rätta mig gärna.
Känns som något som är flytande där det bestäms vad som gäller utifrån vissa länders egna intresse. Men vet ej så därför frågar jag ifall det finns något ramverk.
Citera
2022-09-29, 14:33
Medlem
Om Zelenskyj och grabbarna inte hade trilskats redan 2014 utan lämnat ifrån sig de här regionerna hade man besparat både sig själva, sitt folk och och hela Europa onödigt lidande. Hur en eventuell fortsatt utveckling sett ut kan ingen svara på. Kanske hade Kreml och Putin nöjt sig då.
Citera
2022-09-29, 14:35
Medlem
Masingas avatar
Kan dessa områden vara där väst vill etablera en bas för spioneri på R och K? Kanske därför det är av vikt för Putte.
Citera
2022-09-29, 14:36
Medlem
zergrushs avatar
Mordor sade ju så sent som förra veckan att Cherson & Zaporizjzja skulle vara självständiga... där ser man hur mycket det går att lita på ryzzen:
https://twitter.com/kamilkazani/status/1516163277671206914
Citat:
As Putin's deputy Kirienko told in 2017, "Russian state is not based on treaties". Treaty is a restraint on the Tsar's power, a condition he abides to committ. That's a dishonour and he breaks treaty at the first chance.
Citera
2022-09-29, 14:37
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssarna kommer förstås låtsas att det är rysk mark, men enligt internationell lag så är det ukrainsk mark.

En falsk folkomröstning om ett annat lands territorium kombinerat med ett militärt invasionskrig är ju inte legalt på något sätt alls.
Det finns ingen "internationell lag" bara en samling föreskrifter, konventioner och multi/bilaterala avtal. Som mest är det ca 50 nationer som inkorporerat multilateralaavtal i sin egen lagstiftning.
Senast redigerad av OlleLiss 2022-09-29 kl. 14:44.
Citera
2022-09-29, 14:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Känns som något som är flytande där det bestäms vad som gäller utifrån vissa länders egna intresse. Men vet ej så därför frågar jag ifall det finns något ramverk.

Från wikipedia:
"A border may have been:
Agreed by the countries on both sides
Imposed by the country on one side
Imposed by third parties, e.g. an international conference
Inherited from a former state, colonial power or aristocratic territory
Inherited from a former internal border, such as within the former Soviet Union
Never formally defined."
https://en.wikipedia.org/wiki/Border#Political_borders

Dvs jag har hyfsat rätt enligt detta. Där finns ingen internationell lag för det som "gäller alla gränser".

Jag tror många som försöker förstå detta krig har missförståelser omkring ramverk. De tror det finns fler objektiva ramverk som alla någon gång i historien har godkänt, än vad som finns. T ex att det finns en internationell lag som alla lyder under, och att den upprättshålls av någon (utan att de tänker på vem, de har bara en osynlig polis och domare som förutsättning) etc.

Internationell lag fungerar helt enkelt annorlunda än den lag som vi som individer följer i det omgivande samhället.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-09-29 kl. 14:40.
Citera
2022-09-29, 14:40
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
"Falsk omröstning, Ryssarna kommer låtsas" - NATO holollll

OnT: Jag tror att det här kommer betyda att om man attackerar Kerson så attackerar man Ryssland. Och då blir det helt andra spelregler.
Vilka andra spelregler då menar du? Detta kommer inte erkännas av något annat land än Ryssland (möjligen av Vitryssland och Nordkorea, men högst tveksamt) och inga länder som ger stöd till Ukraina kommer minska sitt stöd, snarare tvärtom. Så vad för ändrade spelregler tror DU detta medför? Om några månader är Kherson och Luhansk, möjligen ännu mer, befriade från ryssarna och nästa sommar finns ryssarna bara kvar som gödning i resten av Ukraina.
Citera
2022-09-29, 14:43
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag fattar inte den videon. Om jag själv ska tolka den så ser jag bara någon som kontrollräknar röster, jag ser inte vad hon titttar på (är valsedeln tvåsidig?) och jag ser inte om det har någon objektiv effekt. Dvs för mig är det bara brus.
Det är inte lätt när det är svårt.

Med en video tolkning åt dig då. Det är en kvinna som öppnar valsedlar, utan att titta på dem så räknar hon de som 'Ja'. och till kameran visas valsedelsn resultat vilket är blank på samtliga som gås igenom på videon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in