2022-09-29, 14:44
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Nej, men han bestämmer på krim.
Ett tag till, ja... Men snart åker ryssen ut från hela Ukraina. Då kan han sitta och smida nya planer om hur man ska "återerövra" de "ryska" territorier som Ukraina tagit genom sitt fega anfall på Ryssland fram tills han ruttnar bort och ersätts av nästa ryske despot...
Citera
2022-09-29, 14:48
Avslutad
Är det sant att Zelensky hotade de som vågade rösta med 5 års fängelse? Isåfall är ju valresultatet inte överraskande.
Citera
2022-09-29, 14:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkan187
Hur lyder internationell lag? Undrar genuint.

Amnesty tar upp ett par exempel där Ryssland bryter mot internationell rätt:

Citat:
“These so-called ‘referenda’ are a ruse for Russia to illegally annex occupied Ukrainian territory, which would be another escalation of Russia’s war of aggression against Ukraine and further evidence of the Kremlin’s profound disregard for international law and the rights of people in the territories under its occupation.

The Fourth Geneva Convention expressly prohibits annexation of occupied territory and other acts by the occupying power to deprive the occupied population of the protection of the Convention.”

“These so-called ‘referenda’ and any annexation by Russia that follows have no validity under international law, and, whatever Russia claims as a result, such actions will not change the legal status under international law of the territories Russia occupies.

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/09/russia-ukraine-so-called-referenda-in-the-occupied-territories-are-in-blatant-breach-of-internationa l-law/
Citera
2022-09-29, 14:56
Medlem
Inhale82s avatar
Vadå officiellt? inofficiellt menar du?

Ett erkännande av en stat som överlägsen måste ju erkännas av fler än ett land, haha.
Kommer inte bli någon större skillnad, den enda skillnaden kommer vara att Putin nu kan hävda att en attack mot dessa stater nu är en attack mot Ryssland.
Citera
2022-09-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
"Falsk omröstning, Ryssarna kommer låtsas" - NATO holollll

OnT: Jag tror att det här kommer betyda att om man attackerar Kerson så attackerar man Ryssland. Och då blir det helt andra spelregler.

Ryssarna respekterar ju aldrig några regler så skillnaden är minimal...
Citera
2022-09-29, 15:06
Medlem
Finns det officiella resultatet nånstans där det kan granskas?
Vilka var valförrättare, observatörer etc? Hur såg valdistrikten ut och hur diffade resultaten beroende på demografisk uppsättning och geografi?
Citera
2022-09-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det var väl rätt många valobservatörer där som inte hade något att klaga på?

Men du vet bättre?
Seriöst har du inte något vettigt att skriva, skriv inget. Tror du på allvar att det är valobservatörer som inte är handplockade av Putin?
Citera
2022-09-29, 15:37
Medlem
Egentligen är det väl helt ointressant för oss svenskar var gränsen mellan Ukraina och Ryssland går. Hade Zelenskyj och grabbarna velat visa vad befolkningen vill så hade man haft många år på sig att arrangera en egen folkomröstning lång innan något beordrades från Kreml.
Citera
2022-09-29, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hah99
Kreml meddelar att annekteringen av de ockuperade ukrainska regionerna kommer att genomföras under fredagen. Ryssland har områdena Cherson, Luhansk, Donetsk och Zaporizjzja blir en del av Ryssland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=961647
Välkomna in i den ryska federationen!

Ett demokratiskt val som visar 90% önskan om att bli en del är ju "fake" enligt USA.
Citera
2022-09-29, 15:42
Medlem
PK-befriads avatar
Befolkningen har sagt sitt och nu får de komma hem till moder Ryssland. Hoppas Ukraina låter dem vara nu. De har fått utstå så mycket redan.

Man hör i intervjuer med lokalbefolkningen att många av dem ser det som att komma hem. Det var ju bara 30 år sedan området var en del av dåvarande Sovjet.
Citera
2022-09-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag förstår vad du menar. Men jag gissar att den korrekta juridiska termen är att det är omtvistad mark. Jag tror inte det finns en internationell domstol som utmäter vems marken är, som det hade varit om du och jag var grannar som bråkade.

Däremot är det korrekt att säga att Ukrainas gräns är erkänd av USA & Storbrittanien vid 1994 års gräns.

Jag har gärna fel, upplys mig gärna.

Du får kanske lägga till ytterligare 178 länder till listan som erkänner Ukrainas gränser från 1994 men i övrigt har du rätt.
Citera
2022-09-29, 15:49
Medlem
okok1s avatar
Vad bra. Då kan de sluta kriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in