2022-09-29, 08:30
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
”Stressa fram”?! En bilförare med körkortsinnehav B som låter sig stressas upp såpass mycket att denne gör en livsfarlig omkörning på slingrig och smal 70/90-väg bör omedelbart få sitt körkort indraget. Jag är så fruktansvärt trött på dessa idioter till bilförare som stressar något förbannat där ute. Detta upplever jag nästan dagligen, dvs att de kör om mig på totalt livsfarliga ställen och då framför jag alltså inte någon A-traktor utan jag kör vanlig personbil i laglig hastighetsbegränsning. Folk kör verkligen som riktiga självmordsbenägna idioter och det borde bli obligatorisk att göra riskutbildning igen efter x antal år bakom ratten. Framför man en bil så ska man absolut inte utgöra fara för annan. Man ska även ta hänsyn till boende, att det plötsligt kan komma ut vilt på vägen, att det kan finnas gående människor, cyklister, barn osv precis efter en kurva eller ett krön. Dagligen ser jag idiotförare och jag är så förbannat trött på er! Skäms på er som utsätter andra för fara! Hoppas ni blir av med kortet jävla fartdårar! En landsväg är till för fler än er och ni ska respektera andra!

Med det sagt vill jag säga vila i frid till den avlidne. Det kan röra sig om en missbedömning i en korsning eller liknande. Sänder mina tankar till de drabbades familjer.

Håller helt med dig, men faktum kvarstår många EPor ligger och slickar mittlinjen km efter km vilket stressar och irriterar vilket leder till frustration och farliga omkörningar.
Citera
2022-09-29, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Högerregeln gäller där så lastbilen skall lämna a-traktorn företräde men har antagligen kört för fort där och inte bromsat. Så denne har kört in i A-traktorn bakifrån.

Är bilden spegelvänd?
Citera
2022-09-29, 08:37
Medlem
Föraren, som var en 17-årig pojke, har konstaterats avliden.

”I A-traktorn färdades tre unga personer, varav en har avlidit.

Vår bild är att det handlar om en frontalkrock där ett av fordonen har kört på fel sida av vägen, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen i region Väst”

https://svt.se/nyheter/lokalt/vast/a-traktor-i-svar-olycka-med-lastbil-mellan-lidkoping-och-trollhattan

”En pojke i tonåren har avlidit av sina skador och hans anhöriga är underrättade.

Två ytterligare personer i bilen har först till sjukhus, varav den ena fick flygas till Sahlgrenska med allvarliga skador.”

https://www.expressen.se/nyheter/svar-olycka-mellan-bil-och-lastbil-nara-trollhattan/
Senast redigerad av Doiten 2022-09-29 kl. 08:47.
Citera
2022-09-29, 08:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det är inte högerregeln som gäller där är du dum eller? Det är ju en riksväg , Riksväg 44 .

Det har ingen betydelse om det är riksväg eller ej. Finns det inte skyltar som säger att det är väjningsplikt från den mindre vägen så är det högerregeln som gäller. Undantaget är om det är en utfart vilket det inte är här med tanke på skylten med "Hulan" på (denna skylt används inte på utfarter).
Citera
2022-09-29, 08:43
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det har ingen betydelse om det är riksväg eller ej. Finns det inte skyltar som säger att det är väjningsplikt från den mindre vägen så är det högerregeln som gäller. Undantaget är om det är en utfart vilket det inte är här med tanke på skylten med "Hulan" på (denna skylt används inte på utfarter).

Det är en utfart där

https://imgur.com/IQHm0HM
Citera
2022-09-29, 08:53
Medlem
Megaforces avatar
Av bilden på bilen (en volvo 744) så verkar det vara en sidokrock mot bilens vänstra sida. Olyckan skedde vid flygvägbasen hulan och det ser ut som att bilen kanske varit parkerad på vägbasen och kört ut på vägen men blivit påkörd i sidan.
Citera
2022-09-29, 08:56
Medlem
Citat:
Det är en utfart där

Helt rätt; den anslutande vägen har väjningsplikt för de fordon som färdas på Rv 44. Rv 44 är spikrak på platsen, då korsningen ligger precis i slutet på en "flygraka".

https://www.google.se/maps/@58.4161963,12.8589713,3a,76.1y,32.33h,76.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFhWaFLa71EjPZhIf_Hulcg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=en

Om tidningstext stämmer så är det oklart hur den anslutande vägen är viktig, då det som omtalas är en frontalkollision.

Av bilder verkar ju långtradaren kört norrut på Rv 44 och har ju stannat med bakändan precis i höjd med den från vänster anslutande vägen. Det kan ju tyda på att kollisionen inträffat hitom den anslutande vägen, ur yrkeschaufförens synvikel. Det kan ju då vara möjligt att A-trakorn kommit ut från anslutningsvägen, avsett att svänga höger och av någon anledning inte klarat av att vid påfarten hålla sig på sin del av vägen. (Ren spekulation givetvis)
Citera
2022-09-29, 08:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Det är en utfart där

Bilen/traktorn är träffad från andra sidan så den har i varje fall inte kommit därifrån.
Citera
2022-09-29, 09:03
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteBalansOchFakta
Helt rätt; den anslutande vägen har väjningsplikt för de fordon som färdas på Rv 44. Rv 44 är spikrak på platsen, då korsningen ligger precis i slutet på en "flygraka".

https://www.google.se/maps/@58.4161963,12.8589713,3a,76.1y,32.33h,76.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFhWaFLa71EjPZhIf_Hulcg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=en

Om tidningstext stämmer så är det oklart hur den anslutande vägen är viktig, då det som omtalas är en frontalkollision.

Av bilder verkar ju långtradaren kört norrut på Rv 44 och har ju stannat med bakändan precis i höjd med den från vänster anslutande vägen. Det kan ju tyda på att kollisionen inträffat hitom den anslutande vägen, ur yrkeschaufförens synvikel. Det kan ju då vara möjligt att A-trakorn kommit ut från anslutningsvägen, avsett att svänga höger och av någon anledning inte klarat av att vid påfarten hålla sig på sin del av vägen. (Ren spekulation givetvis)

Ja A-traktorn skulle säkert till Lidköping norrut , svänger ut utan att kolla ordentligt och där kommer lastbilen som inte har en chans att bromsa . Smällen är ett faktum .
Citera
2022-09-29, 09:13
Medlem
Såg just på Expressen som har en film från olycksplatsen.

Jag konstaterar att långtradaren står i riktning norrut (mot Lidköping) och att A-traktorn står på tvären precis framför lastbilen. A-traktorns nos pekar mot den anslutande vägen.

Så, möjligheten att den kommit ut från anslutande väg, svängt höger, tappat kontrollen så att den överstyrt och därmed fått vänster bredsida över i mötande körfält kvarstår. (spekulation).
Citera
2022-09-29, 09:34
Medlem
Man kan nog räkna med att traktorn gås igenom både på längden och tvären och att eventuell manipulation för att den skulle gå fortare kommer hittas.

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Bokstavligen hatar dessa A-traktorer.
Måste till en lagändring.
Konstigt att inget parti tagit upp det här när det ökat så förbannat i antal.

Dessutom dåligt för miljön att bara åka runt.

Jo SD tog upp det, dom vill att dom ska gå fortare.
Citera
2022-09-29, 10:06
Avslutad
Rip c*rl. Ber för dina föräldrar. Du var en av min sons bästa vänner. Blir en lång dag det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in