2022-09-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Har Staterna tagit folks pengar!? Hur har det med guldstandarden att göra?

Bitcoin kommer inte att fixa någonting tyvärr.

Fiatsystemet ger staterna möjlighet att ha budgetunderskott, år efter år, och täcka upp med nyskapade pengar som urholkar penningvärdet. Så, spekulanter med goda bankkontakter och myndighetsbyråkratier är vinnare i fiatsystemet, på kort och medellång sikt.

På lite längre sikt är väl i stort sett alla förlorare, eftersom fiatsystemet undergräver själva civilisationen. Det kan bara pågå en begränsad tid tills det kollapsar, och medan det pågår belönar det ansvarslöst och destruktivt beteende och bestraffar ansvarsfullt och uppbyggligt beteende.
2022-09-28, 23:31
Medlem
Citat:
Det känns som att vi är lite väl OT. Men mitt intryck är nog att livet för väldigt många i Sverige var helt fruktansvärt på den tiden. Min farfar föddes 1921. Hans familj på åtta personer bodde i ett skjul med stampat jordgolv. Trots sagda storföretags framgångar. Hela arbetarrörelsen växte ju fram som en reaktion på den fullkomligt groteska ojämlikheten som rådde vid den tiden.

Man började från en lägre nivå. Och 1921 hade mycket förstörts av kriget, under vilket man förstås frångick guldmyntfoten.

Annars ökade lönerna under perioden jag nämnde, se till exempel:

https://www.byggnadsarbetaren.se/forskare-svenska-arbetarloner-pa-1800-talet-bland-de-basta-i-europa/
2022-09-28, 23:31
Avslutad
Citat:
Det känns som att vi är lite väl OT. Men mitt intryck är nog att livet för väldigt många i Sverige var helt fruktansvärt på den tiden. Min farfar föddes 1921. Hans familj på åtta personer bodde i ett skjul med stampat jordgolv. Trots sagda storföretags framgångar. Hela arbetarrörelsen växte ju fram som en reaktion på den fullkomligt groteska ojämlikheten som rådde vid den tiden.

Förfallet har pågått sedan USA gick av guldstandarden

"The U.S. government debt was only $907 billion when Volcker hiked interest rates in 1980, or about 30 percent of its total size.

As of today, the U.S. has a $28 trillion debt load, or 125 percent of the total U.S. economy. This means that our debt is worth 25 percent more than our economic output.

U.S. taxpayers must pay interest on the nation's debt when the Fed tightens the money supply and raises interest rates. The higher the debt, the greater the pain.

The Fed created all this national debt through its own experiments. In order to accomplish this, the Fed implemented a program called quantitative easing, or QE. It is impossible to overstate the importance of QE. Between 2008 and today, the Fed created about 9 trillion new dollars under this program. Compared to its historic rate, the Fed has printed 900 years' worth of money in just over 10 years. (To put that in perspective, the Fed created only about $1 trillion in its first 95 years.) All that money was injected straight into the Wall Street banking system, pumping up the very markets, such as stocks and bonds, that are now being threatened by the Fed's tightening."
2022-09-29, 00:13
Medlem
Citat:
Gud så skönt med en resonabel människa som verkar kunna läsa innantill.

Dock!

Någon måste ju ha kontroll över Bitcoin på blockkedjan (via lightning eller direkt). Skickar du Bitcoin ”till Strike” så har de rimligen kontroll över de Bitcoin du har ”skickat”. Eller hur?

Du menar om man betalar från en vanlig lightningplånbok till en butik som använder Strike? Då måste Strike eller någon av deras samarbetspartner få kontroll över bitcoinen i samma ögonblick som de skickats, ja. Om man skickar bitcoin till sin egen Strikeapp verkar man också släppa kontrollen, dvs tjänsten tycks vara "custodial".

Citat:
Sen krediterar de ditt konto med ett belopp i USD. (Kontot finns egentligen hos den där ”trusten” jag länkade tidigare).

Ok

Citat:
Eller så krediterar de ditt konto med BTC. Då antar jag att de inte behöver någon bank. I det fallet kan man väl säga att de ”förvarar” dina Bitcoin, men till vilken nytta då?!

Det kan man fråga sig. Det kanske blir enklare för den som inte kan så mycket om bitcoin. Jag skulle dock bestämt avråda alla från att ha mer än en struntsumma i bitcoin i en sådan app.

Citat:
Många som sysslar med krypto fattar inte att alla pengar är bokföring och att Bitcoin är en distribuerad databas som bokför transaktioner. De tror att pengar är något man ”skickar”.

Swish utvecklades av ett gäng betalningsentusiaster på Bankgirot (jag känner ett par av dem väl).

Bankerna finansierade det nog mest för att slippa bli förbisprungna av en massa fin-tech företag och det är därför det är gratis. Bankerna delar på kostnaden och som alltid så är det genom räntan vi konsumenter betalar precis allt som bankerna gör.

Det är väl därför min relation till Nordea blev så sårig att jag till sist blev avstängd. Inga lån. Inga nämnvärda pengar till Nordea.
2022-09-29, 00:25
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det kan man fråga sig. Det kanske blir enklare för den som inte kan så mycket om bitcoin. Jag skulle dock bestämt avråda alla från att ha mer än en struntsumma i bitcoin i en sådan app.

Exakt!
2022-09-29, 00:40
Avslutad
Citat:
Exakt!

Ingen har påstått något annat heller
2022-09-29, 07:19
Medlem
Leastons avatar
På tal om Strike och ”killen i keps” så har dom precis lyckats lyfta in $80M i bolaget så något måste dom ju göra rätt.

Igår var han med på Bloomberg och dom diskuterade också orättvisorna kring möjligheten för vissa priviligierade att skapa pengar från ingenstans.

https://twitter.com/documentingbtc/status/1574882159575420929?s=46&t=H5rpYIte_KyNuGPYqVNtVQ
Senast redigerad av Leaston 2022-09-29 kl. 07:29.
2022-09-29, 07:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
På tal om Strike och ”killen i keps” så har dom precis lyckats lyfta in $80M i bolaget så något måste dom ju göra rätt.

Igår var han med på Bloomberg och dom diskuterade också orättvisorna kring möjligheten för vissa priviligierade att skapa pengar från ingenstans.

https://twitter.com/documentingbtc/status/1574882159575420929?s=46&t=H5rpYIte_KyNuGPYqVNtVQ

Det betyder att riskkapitalet förväntar sig eventuellt få pengar tillbaka och strike måste ta in avgifter på olika sätt.

Det de borde göra med pengarna är att försöka lösa det omöjliga matematiska problemet i att få till riktig routing i LN så att det kan skalas upp.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-09-29 kl. 07:46.
2022-09-29, 10:04
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Ingen har påstått något annat heller

Jo. Ni har argumenterat er gula och blå för Strikes tjänster.

Ni har fortfarande misslyckats att fatta ens de mest grundläggande felen i hur de marknadsför sig.
2022-09-29, 10:06
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Klart de gör ”något” rätt.

Precis som Klarna gjorde ”något” rätt.

Båda ljuger så att de är gula och blå i ansiktet.
2022-09-29, 10:12
Avslutad
Citat:
Jo. Ni har argumenterat er gula och blå för Strikes tjänster.

Ni har fortfarande misslyckats att fatta ens de mest grundläggande felen i hur de marknadsför sig.

Nej. Ni har missförstått att se värdet av bitcoin ökar ju fler tjänster och möjligheter som skapas.
Ni verkar rent ut sagt livrädda av bitcoins potential.
2022-09-29, 10:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Nej. Ni har missförstått att se värdet av bitcoin ökar ju fler tjänster och möjligheter som skapas.
Ni verkar rent ut sagt livrädda av bitcoins potential.
Ökar ”värdet” för SEK ju fler tjänster liknande Klarna och Swish som dyker upp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in