2022-09-28, 15:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nu börjar vi närma oss märker jag.
Nätverksavgifterna för Swish kan vara 10% på en 20krs transaktion (så kan vi bortse att Swish bara funkar inom svenska banker)
Nätverksavgifterna för kortbetalningar är upp till 3.5%, vilket betyder hutlösa 122kr på ett köp på 3500:-

Som tur är så använder Strike inte något av dessa nätverk utan Lightning nätverket där base fee är under 1 Satoshi för närvarande ($0.0002)

Börjar du förstå varför det är helt avgörande vilket nätverk man väljer att operera på?

Ses vi vid nästa halmstrå mr "det är bara göra debit i ena banken och credit i andra"?

Om jag swishar dig 100 kr, får du bara 90 kr på kontot då?

Du är fullständigt ute och cyklar och struntar i många inlägg och misstolkar andra. Här är ett svar på den nonsens du skriver:
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Ett annat svar:

"Nätverksavgifterna" vid alla de betalsätten du citerar är ganska precis 0, men tjänsteleverantörerna tar betalt. Det är inte samma sak. Därför jämför du inte kostnaderna på ett hederligt sätt.
2022-09-28, 15:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nu börjar vi närma oss märker jag.
Nätverksavgifterna för Swish kan vara 10% på en 20krs transaktion (så kan vi bortse att Swish bara funkar inom svenska banker)
Nätverksavgifterna för kortbetalningar är upp till 3.5%, vilket betyder hutlösa 122kr på ett köp på 3500:-

Som tur är så använder Strike inte något av dessa nätverk utan Lightning nätverket där base fee är under 1 Satoshi för närvarande ($0.0002)

Börjar du förstå varför det är helt avgörande vilket nätverk man väljer att operera på?

Ses vi vid nästa halmstrå mr "det är bara göra debit i ena banken och credit i andra"?
Och du "missade" även dessa relevanta inlägg:
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot (vad kostar lightning?)
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot (lightning är trasigt och går inte att skala upp enligt utvecklarna själva)
2022-09-28, 15:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Om jag swishar dig 100 kr, får du bara 90 kr på kontot då?

Du är fullständigt ute och cyklar och struntar i många inlägg och misstolkar andra. Här är ett svar på den nonsens du skriver:
Ett annat svar:

"Nätverksavgifterna" vid alla de betalsätten du citerar är ganska precis 0, men tjänsteleverantörerna tar betalt. Det är inte samma sak. Därför jämför du inte kostnaderna på ett hederligt sätt.
Nu är halmstråna tunna...

Jag säger att median base fee är under 1 satoshi. Det kan du verifiera själv enkelt här: https://1ml.com/statistics

Du länkar till en artikel som talar om vad det kostar med en transaktion som gör "över 10 hops". När Strike skickar från en nod till en annan nod är det exakt NOLL hops.

Du vet inte vad du snackar om, det har jag påvisat flera gånger.
2022-09-28, 15:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nu är halmstråna tunna...

Jag säger att median base fee är under 1 satoshi. Det kan du verifiera själv enkelt här: https://1ml.com/statistics

Du länkar till en artikel som talar om vad det kostar med en transaktion som gör "över 10 hops". När Strike skickar från en nod till en annan nod är det exakt NOLL hops.

Du vet inte vad du snackar om, det har jag påvisat flera gånger.
Hur många betalningar i realiteten går direkt från en nod till en annan? Vad är det för nätverk?

Kommentera gärna de andra inläggen också, de är ju avgörande för hela din tes.
2022-09-28, 15:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur många betalningar i realiteten går direkt från en nod till en annan? Vad är det för nätverk?

Kommentera gärna de andra inläggen också, de är ju avgörande för hela din tes.

Nej vet du vad, du har fått dom svar du behöver.

Strike betalningar är "gratis" och dom använder INTE det gamla dyra kortnätverket, vilket jag konstaterade 25 sidor bakåt. Trots 25 sidor där jag försökt förklara detta för dig så tror du fortfarande att det bara är att "debitera ena bankkontot och kreditera det andra".

Har sagt att jag inte skall svara dig mer, nu ska jag se till att det blir så. Allt du undrar över finns bakåt i tråden, tydligt, väldigt tydligt beskrivet för dig. Fattar du inte så är det dig det är fel på.
2022-09-28, 15:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej vet du vad, du har fått dom svar du behöver.

Strike betalningar är "gratis" och dom använder INTE det gamla dyra kortnätverket, vilket jag konstaterade 25 sidor bakåt. Trots 25 sidor där jag försökt förklara detta för dig så tror du fortfarande att det bara är att "debitera ena bankkontot och kreditera det andra".

Har sagt att jag inte skall svara dig mer, nu ska jag se till att det blir så. Allt du undrar över finns bakåt i tråden, tydligt, väldigt tydligt beskrivet för dig. Fattar du inte så är det dig det är fel på.

Varför vill du inte kommentera att lightning är fundamentalt trasigt enligt utvecklarna själva?
2022-09-28, 16:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Säg att du för över dina bitcoin från din plånbok till coinbase = tar med ditt guld till banken och får sedlar.

Du för över dem tillbaka till din plånbok = du byter sedeln tillbaka mot guldet.
Du beskriver en guldhandlare och inte en bank.
2022-09-28, 16:39
Medlem
Om Strike kör totalt avgiftsfritt (till en början) så är det väl inte konstigare än att t.ex. Swish är avgiftsfritt för privatpersoner. Jag minns att det var på gång att börja ta ut en avgift per transaktion någon gång efter lanseringen, men de backade snabbt från detta. Troligen insåg de fördelarna med att fortsätta att rent av subventionera swishbetalningarna för att få så många användare som möjligt och försöka tjäna pengar i någon annan ända.

Om man skulle få betala de egentliga kostnaderna per swishöverföring, vore nog inte tjänsten alls lika populär.

I något skede behöver Strike börja tjäna pengar, men inledningsvis lär man vara inriktade på att skapa volym.

Jag hittade för övrigt ett redditinlägg som ger en rätt så begriplig beskrivning av hur Strike fungerar:

https://www.reddit.com/r/lightningnetwork/comments/qkp4kg/comment/hiy5v1x/
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-28 kl. 16:45.
2022-09-28, 16:41
Avslutad
Citat:
Du beskriver en guldhandlare och inte en bank.

Häng med det var en jämförelse guldstandard vs bitcoinstandard.
2022-09-28, 16:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
I något skede behöver Strike börja tjäna pengar, men inledningsvis lär man vara inriktade på att skapa volym.
Om vi skall börja prata om hur Strike faktiskt tjänar pengar så är det kanske lite "det man förlorar på karusellerna, tar man igen på gungorna"?
Jag har aldrig betalat en cent direkt till Google eller Facebook. Dom tjänar pengar på andra sätt än att ta avgifter för varje tjänst dom har.
Visst kanske Strike börjar ta betalat för den tjänsten vi diskuterat någon gång i framtiden, men inte nödvändigtvis.

Vad jag har hört så kommer Strike utveckla andra tjänster som riktar sig till försäljare, som dom kommer ta betalt för. Men det har inget att göra med Lightning transaktionerna man kan göra via dem.

Klart är att iom uppkomsten av krypto så är det väldigt svårt att försöka ta betalt för transaktioner som kan göras gratis. Alla Proof of work kedjor har väl på agendan att utveckla betalningslösningar? Solana Pay, Cardano Payments och Ethereum har väl en hel armada av olika varianter på gång?
Är säker på att även Fantom och Avalanche har sina.
2022-09-28, 17:11
Medlem
Citat:
Om vi skall börja prata om hur Strike faktiskt tjänar pengar så är det kanske lite "det man förlorar på karusellerna, tar man igen på gungorna"?
Jag har aldrig betalat en cent direkt till Google eller Facebook. Dom tjänar pengar på andra sätt än att ta avgifter för varje tjänst dom har.
Visst kanske Strike börjar ta betalat för den tjänsten vi diskuterat någon gång i framtiden, men inte nödvändigtvis.

Vad jag har hört så kommer Strike utveckla andra tjänster som riktar sig till försäljare, som dom kommer ta betalt för. Men det har inget att göra med Lightning transaktionerna man kan göra via dem.

Klart är att iom uppkomsten av krypto så är det väldigt svårt att försöka ta betalt för transaktioner som kan göras gratis. Alla Proof of work kedjor har väl på agendan att utveckla betalningslösningar? Solana Pay, Cardano Payments och Ethereum har väl en hel armada av olika varianter på gång?
Är säker på att även Fantom och Avalanche har sina.

Det är väl i så fall vid växlingen mellan fiat och bitcoin man kan tänka sig en viss avgift.

Om Strike får fart på detta så är det stort. Man kommer att locka kunder som inte bryr sig ett dyft om bitcoin men som vill kunna göra smidiga transaktioner, typ som en internationell variant av Swish, och butiker som vill behålla mer av sin omsättning.

Som en bieffekt, och den är nog inte minst viktig för Mallers, kommer man att kunna börja betala i butiker med vilken lightningplånbok som helst.

Om det lyckas är det ett stort steg på vägen mot hyperbitcoinisering.
2022-09-28, 17:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är väl i så fall vid växlingen mellan fiat och bitcoin man kan tänka sig en viss avgift.
Det är NYDIG som hjälper till med detta.
Kanske satsar dom på kvantitet. Att vara så pass billiga med växlingen för varje enskild transaktion att dom får så enorma kvantiteter att det blir stora summor på det stora hela?

Men gissningsvis så är det den stora import/export handeln dom riktar in sig på, dvs när det handlar om summor i miljonklassen.
Där kan dom lägga på ordentliga avgifter och ändå vara billigare, snabbare och på alla andra sätt vara ett bättre alternativ än det gamla trötta banksystemet som tjänar enorma summor på det idag.

Citat:
Om Strike får fart på detta så är det stort. Man kommer att locka kunder som inte bryr sig ett dyft om bitcoin men som vill kunna göra smidiga transaktioner, typ som en internationell variant av Swish, och butiker som vill behålla mer av sin omsättning.

Som en bieffekt, och den är nog inte minst viktig för Mallers, kommer man att kunna börja betala i butiker med vilken lightningplånbok som helst.

Om det lyckas är det ett stort steg på vägen mot hyperbitcoinisering.
Agreed.

Och det intressanta är att vem som helst kan konkurrera med Strike. Dom har inte patent på lösningen, och Lightning är en öppen-för-alla-standard.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in