2022-09-28, 08:07
  #109
Medlem
ormbitens avatar
Det lär ju komma en studs uppåt i den här...

Har aldrig ägt Intrum tidigare men köpte en ganska stor bunt innan stängning igår.
Om det var för tidigt vet jag inte, men kanske köper mer om nedgången fortsätter.

Tror inte heller att nästa utdelning kommer att vara dålig. Känslan är ju ändå att ett sånt här företag tjänar pengar på dåliga tider.
Citera
2022-09-28, 09:14
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det lär ju komma en studs uppåt i den här...

Har aldrig ägt Intrum tidigare men köpte en ganska stor bunt innan stängning igår.
Om det var för tidigt vet jag inte, men kanske köper mer om nedgången fortsätter.

Tror inte heller att nästa utdelning kommer att vara dålig. Känslan är ju ändå att ett sånt här företag tjänar pengar på dåliga tider.

Säkert bra på sikt, men med hänsyn till det allmänt dåliga börsläget vi befinner oss tror jag den först ska ned och testa corona-botten på omkring 100 kr.
Citera
2022-09-28, 09:31
  #111
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Säkert bra på sikt, men med hänsyn till det allmänt dåliga börsläget vi befinner oss tror jag den först ska ned och testa corona-botten på omkring 100 kr.


Kan nog tänka att det låter överdrivet med nedgång till 100 spänn.
Citera
2022-09-28, 09:50
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Kan nog tänka att det låter överdrivet med nedgång till 100 spänn.

Vi får se framöver helt enkelt. Sen är det inte omöjligt att den tappar på rapport. Finns ju exempel på bolag som tappat stort när de gått ut i förväg med dåliga nyheter, sen tappar ytterligare på rapport där samma dåliga nyheter upprepas utan några egentliga ytterligare dåliga nyheter.
Citera
2022-09-28, 21:32
  #113
Medlem
ormbitens avatar
https://www.di.se/analys/dramatisk-reaktion-nu-ar-mycket-elande-inprisat/


Det ska bli intressant att se vad kvartalsrapporten visar för resultat den 20 oktober.

Köpte på mig en ännu större bunt idag, det känns helrätt.
Citera
2022-09-29, 21:58
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Köpte på mig en ännu större bunt idag, det känns helrätt.
Vågat. SEB varnar för att Intrum kommer få problem med höga refinansieringskostnader:

Citat:
På räntemarknaden ser det inte heller så kul ut, påpekade SEB:s analytiker när de häromdagen sänkte sin rekommendation på aktien till behåll. Priset för att skydda sig mot Intrums kreditrisk genom femåriga CDS-kontrakt har under de senaste veckorna rusat och indikerar nu en 50-procentig sannolikhet för teknisk konkurs.

Räntemarknadens tvivel kring Intrum riskerar att bli en black om foten för inkassobolaget. I juli 2023 förfaller ett obligationslån på 2,9 miljarder kronor och ett år senare förfaller ett annat på 900 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder kronor. Att ersätta dem med nya obligationer riskerar att bli dyrt, påpekade SEB i samband med att rekommendationen sänktes, i en analys som Di nu tagit del av.
https://www.di.se/nyheter/seb-finansieringskostnader-oroar-i-intrum/

Redan nu handlar Nordeas FRBs ("fattigmansobligationer") för Intrum med yields på runt 10 % t.ex. denna https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/borshandlade-placeringar/rb-instrument.html?isin=SE0017858624&country=Sweden&l anguage=sv_se
(Jag är rädd för att det kan bli någon kredithändelse i Intrum annars hade det varit lockande att få 7,5 % ränta per år till 2027 med kvartalsvis utbetalning + avkastning vid återbetalning av nominellt belopp som totalt ger 10 %/år vid nuvarande kurs.)
__________________
Senast redigerad av bzo 2022-09-29 kl. 22:00.
Citera
2022-09-30, 00:00
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Vågat. SEB varnar för att Intrum kommer få problem med höga refinansieringskostnader:

Är det något särskilt kopplat till Intrum som ger de farhågorna? Mer än hög skuldsättning och allmänt högre ränteläge i ekonomin.
Citera
2022-10-01, 12:06
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Är det något särskilt kopplat till Intrum som ger de farhågorna? Mer än hög skuldsättning och allmänt högre ränteläge i ekonomin.
Vinstvarningen handlar om nedjusteringar.

Citat.
Det kommer att bli en överreaktion på kredithanteringsbolaget Intrums vinstvarning för det tredje kvartalet. Det tror Ålandsbankens aktiechef Lars Söderfjell, rapporterar Dagens industri.

Intrums vinstvarning är kopplad till nedjusteringar på 2,3-2,7 miljarder kronor av bokförda värdet för specifika säkerställda portföljer, vilka är främst relaterade till italienska SPV-bolaget som äger portföljen som Intrum köpte 2018.

Enligt Söderfjell ser allting mer dramatiskt ut än vad det är, och påpekar att det är inte oväntat givet makroutvecklingen man fått se i Italien.

“Det blir en negativ reaktion helt klart, men jag tror att marknaden kommer att överreagera. Ska man titta på det fundamentalt vore väl 2-3 procent nedgång rimligt men det förvånar mig inte om det blir en större siffra”, säger han.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
Slut citat.
Citera
2022-10-02, 11:54
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vinstvarningen handlar om nedjusteringar.

Citat.
Det kommer att bli en överreaktion på kredithanteringsbolaget Intrums vinstvarning för det tredje kvartalet. Det tror Ålandsbankens aktiechef Lars Söderfjell, rapporterar Dagens industri.

Intrums vinstvarning är kopplad till nedjusteringar på 2,3-2,7 miljarder kronor av bokförda värdet för specifika säkerställda portföljer, vilka är främst relaterade till italienska SPV-bolaget som äger portföljen som Intrum köpte 2018.

Enligt Söderfjell ser allting mer dramatiskt ut än vad det är, och påpekar att det är inte oväntat givet makroutvecklingen man fått se i Italien.

“Det blir en negativ reaktion helt klart, men jag tror att marknaden kommer att överreagera. Ska man titta på det fundamentalt vore väl 2-3 procent nedgång rimligt men det förvånar mig inte om det blir en större siffra”, säger han.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
Slut citat.

Jo det vet jag. Min fråga var kopplad till farhågorna om högre refinansieringskostnader. Stämmer detta så lär vi se rejält lägre börskurs framöver
Citera
2022-10-07, 22:01
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Säkert bra på sikt, men med hänsyn till det allmänt dåliga börsläget vi befinner oss tror jag den först ska ned och testa corona-botten på omkring 100 kr.
Efter denna vecka så definitivt inte omöjligt. Jag tror vi testar 97kr detta år men börjat skala in mig nu redan.
Citera
2022-11-08, 17:01
  #119
Medlem
ormbitens avatar
Säger närmare 197kr än 97kr innan året är till ända.
Citera
2022-11-15, 19:31
  #120
Medlem
ormbitens avatar
Drygt 25 procent upp nu sedan årets botten... 💪
Tyvärr prickade jag inte in botten på 132 kr "nånting"...
Men har 137,65 i GAV.

Intrum känns stark.
__________________
Senast redigerad av ormbiten 2022-11-15 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in