Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Jo men jag vet att det är mitt fel. Men vet inte hur jag ska sända ut rätt signaler att jag är så sårbar och underlägsen som jag är. Läkare har ju alltså dömt mig innan vi ens sagt hej. En gång skulle vi ta i hand (innan covid) men han ha händerna på ryggen och fnös. Det berodde på att jag väntat i fel hörn av väntrummet eftersom jag inte visste vilken korridor han satt i. Korridorerna är låsta så man kan inte gå och kolla heller. I väntrummet sa de att man kunde sitta varsomhelst. Men han var jättearg att jag fått honom att gå genom väntrummet för att hämta mig. Jag kan förstå det. Han förlorade kanske nästan en minut på det. Men samtidigt hade jag faktiskt ingen chans att veta vilket kontor som var hans. Sedan tyckte han att jag inte respekterade hans tid eftersom hans föregångare beställt detta besök som ett ganska akut återbesök. Han ansåg inte att det var hans jobb att ta återbesök från läkare som slutat. Jag borde självklart avbokat, men jag visste inte att man inte fick göra så. Jag fick betala 400 kr för återbesöket som slutade i att han slängde ut mig efter 5 minuter för att han inte beställt återbesöket.
Jag vet inte hur jag ska göra för att inte uppröra narcissister. Det är något i min existens innan jag ens talat som gör att de försöker trycka ner mig. Skulle jag veta det kunde jag fixa det.
Läkare som bara vill hitta en lösning har inga problem med mig. Men jag vet inte hur man fjäskar och smeker deras egon. Läkare som har en annan agenda än att hjälpa patienten förstår jag inte. Jag förstår inte vad jag ska ge dem för att bli accepterad.
Andra människor verkar ha en bättre antenn för dessa läkare och visar hur man gör sig liten och tacksam. De flesta säger heller inte till om läkaren vill skriva ut något de vet de inte tål. De säger tack och köper ut medicinen ändå. Och sedan går hem och tar den. Jag förstår inte varför de gör så och varför jag ska göra så. Jag önskar någon kunde förklara.
Jag är alltid trevlig och artig. Men det är ju inte det som behövs i det fallet.
Jag vill styrka dig i detta.
Hade en avsliten axel i alla tre lederna som blev lika illa behandlad av vården på liknande vis som dig, under tio år.
Jag blev bedömd som svår när det var svårt för mig att fungera socialt då jag var i kronisk chock pga mitt tillstånd. För att göra en lång historia kort var jag tvungen att fejka en ADS diagnos för att kunna skylla mitt "beteende" på neurodivergens. Då fick jag min MR. Men ändock att jag hade det klart och tydligt att det förelog skada från röntgenläkaren ansåg kirurgen på sabbatsberg att det var Ehlers-Danlos syndrom (överrölighet).
Då blev jag förbannad och pressa honom om vad det egentligen försigår hära. Då kväckte han ur sig att han inte "trollar med axlar". Då ställde jag mig raskt ut och tackade bryskt för mig själv och drog igen dörren bestämt efter mig.
I journalen står det då att jag hade ett aggresivt beteende...
Jag fick senare en tid hos en annan ortoped på södermalm som är någon bland de bästa (tydligen) i sverige. Det första han sa är "ja här ser man ju att bakre halvan av labrum är ju helt borta hära, vill du opereras"
Det är något sjukt som pågår inom läkarkåren.