Citat:
Citerar dig, för jag undrar detsamma.
Det verkar fortfarande inte som att Sasha är hittad?
Eller går man inte ut med det pga den pågående brottsutredningen?
Det borde väl inte ha någon betydelse om allmänheten får reda på om hon hittats, GM sitter ju ändå i förvar?
Det verkar fortfarande inte som att Sasha är hittad?
Eller går man inte ut med det pga den pågående brottsutredningen?
Det borde väl inte ha någon betydelse om allmänheten får reda på om hon hittats, GM sitter ju ändå i förvar?
Hon har nog inte hittats tror jag. Kanske han ljuger om olika platser där han påstår att hennes kropp är, bara för att fördröja så mycket som möjligt. Ju längre tid det tar innan kroppen hittas desto sämre skick är kroppen i = mindre bevis finns kvar.
Det kan göra det svårare att fastställa dödorsaken, vilket i praktiken kan vara till hans fördel.
För att kunna dömas till mord måste det finnas bevis att dödandet var uppsåtligt (& inte en olycka ifall han skulle påstå så).
Jag är inte så insatt i vad han har sagt/inte sagt eller vad som framkommit, men om (& nu hittar jag bara på) han sagt att t.ex. "dom bråkade, han knuffade henne, hon föll & slog skallen och råkade dö, han fick panik och dumpade kroppen"...
så skulle det kunna bli vållande till annans död, dråp, brott mot griftefriden eller nåt. Och i praktiken skulle han sitta av 2/3 av straffet & avräknat den tid han varit häktad vara ute i det fria snart igen.
Men om han i själva verket (fortfarande påhittat) "skar halsen av henne så att hon förblödde" (vilket skulle göra det till ett planerat mord) eller skändade kroppen/torterade ihjäl henne, som vissa sjuka människor gör (t.ex. skar av bröst eller läppar eller så) så kommer det inte att synas om inte vävnad finns kvar på kroppen när den väl hittas.
Man kan inte juridiskt (& ska enligt mitt tycke heller inte kunna) döma utan bevis eller annan form av stärkta indicier.
Hoppas hon hittas snabbt, alternativt att man tar lärdom av "Malin i Husum-fallet" där gärningsmannen dömdes efter vad jag förstått var mer än 20 år efteråt för att bevis framkom senare.