2022-09-27, 15:16
Medlem
Se videoen: Den største gaslækage fylder en kilometer på overfladen

Der strømmer »rigtig, rigtig meget gas ud i øjeblikket« – og det vil det blive ved med i dagevis, lyder det fra Energistyrelsen.

Billeder og video her -> https://jyllands-posten.dk/indland/ECE14441366/forsvaret-har-frigivet-video-fra-gaslaekage/

https://www.berlingske.dk/samfund/se-videoen-den-stoerste-gaslaekage-fylder-en-kilometer-paa-overfladen
Citera
2022-09-27, 15:17
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag håller med att det inte hade varit en enkel match men du kan inte säga att det är omöjligt, vi har ingen aning om vilken teknologi dom har tillgång till. Iden att de är en false flag operation av Ryssland är helt efterblivet, de finns så andra mycket bättre val till false flag som faktiskt hade ändrat åsikten hemma hos Ryssarna.
Havsdjupet varierar mellan 100 och 50 meter, så ingen utrustning vanliga röjdykare eller attackdykare har tillgång till är tillräcklig, i alla fall inte vad jag förstått. Någon med bättre kunskaper för gärna rätta mig om jag skulle ha fel, men det är väldigt djupt för de flesta dykare.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Varför ska man gå över ån efter vatten? Ryssland har byggt en svindyr ledning för att tjäna svinmycket pengar. Vilka blir glada om man förstör den möjligheten? Ukraina eftersom Ryssland håller på att bomba sönder landet.

En resa från Baltikum med dykarbåt och 100 kilo dynamit. En synkad sprängning nattetid.

Det är inte första gången infrastruktur förstörs i krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Det finns svart på vitt att Biden beordrat detta jobb. Men folk här kan ändå inte acceptera det självklara. Vad beror detta på? Borde inte vanliga svenskar hylla sin hjäte Biden nu???

Det skulle vara intressant om någon reporter ställde frågan till Biden idag. Är det USA som ligger bakom sabotaget? Jag skulle tro att han kommer att säga något om att det inte var USA och att de aldrig skulle använda sådana här metoder.
Men det kan ju inte uteslutas att det är USA även om jag tror mer på Ryssland.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
USA tjänar väl på LNG gas som skeppas till Europa?

Ryssland har gjort detta som en del i en utvidgad krigsföring, i krig spelar ekonomiska förluster ingen roll.
Citera
2022-09-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Och Trump har också varit inne på liknande linje tidigare.

Frågan är hur den svenska marionettregimen kommer att vinkla detta som gjort tidigare när NATO-utbåtar kränkte svenska vatten gång på gång, men där man valde att skylla på Sovjet/Ryssland. Finns inte en chans i världen att de europeiska satellitstaterna vågar trotsa sin husse USA, utan korrupta och ockuperade som de är, så kommer Ryssland anklagas för vad som helst.

Korkade "Ryzzland"-mongon som spammar här dygnet runt, är ju samma varelser i princip som tog vaxx, trodde på klimathysterin, trodde på öppna gränser osv.

Åkesson är av den ärliga sorten. Men Kristersson är en falsk WEF- orm. Han kommer skylla på Ryssarna såklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiseAboveYou
Jösses vilka fantasier vissa i denna tråd har.

Någon som vet hur pass vanligt eller stor risk det är att en ledning får ett läckage och upptäcks det isåfall samma sekund?

Spelar detta någon större roll i sammanhanget? Vad som är intressant är att "någon" har intresse av att sabotera ledningen och affärsrelationerna mellan Ryssland och Europa. Vem kan denna någon vara? Givetvis kan vi vänta oss att stjärnor som Ann Linde och liknande galjonsfigurer har fått i uppdrag och gå ut och peka fingret på "Putler".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det är svårt att se några solklara incitament för någon part egentligen.

Exakt det jag kommer fram till, hur jag än vänder och vrider på det. Varför skulle Ryssarna false flagga sin egen pipeline? De kan ju bara stänga av. Rätt till att ha flotta i Östersjö har de redan, och har alltid haft.

Inget annat land (t ex USA) skulle riskera relationer med EU på det sättet, för en pipeline som inte ens var igång och den andra på ren sparlåga. Ukraina skulle aldrig ha kapaciteten. Och de skulle inte heller riskera deras tillgång till donerade vapen.
Citera
2022-09-27, 15:19
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja jag hade också svårt att se att det skulle vara Ryssland. Hoppades på att Ukraina skulle stängt ner detta alternativ för överskådlig framtid.

Men nu är jag mer öppen för att Ryssland kan har gjort detta.

USA tror jag inte är ansvarigt. Det är ett för obetydligt mål för att det skulle vara värt en amerikansk operation i Östersjön.
Vad skulle ryssen vinna på det? De skulle ju sitta med en mkt bättre hand om de haft en fungerande ledning men sagt att de inte tänker släppa på någon gas. Då hade de haft ett påtryckningsmedel om Europa började frysa för mkt. Med en sprängd ledning kan de ju inte göra ett skit åt saken och har inget att förhandla med.

Nej, det här luktar USA lång väg
Citera
2022-09-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

USA tror jag inte är ansvarigt. Det är ett för obetydligt mål för att det skulle vara värt en amerikansk operation i Östersjön.
Att göra Europa beroende av amerikansk export, kapa bandet mellan Ryssland och dom länder som vill importera gas trots kriget i Ukraina.
"obetydligt"
Så är det även om det är Ryssland som sprängt sina egna ledningar dumhufvud.
Citera
Medlem
Video og billeder af gaslækage ved Bornholm.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE14441366/forsvaret-har-frigivet-video-fra-gaslaekage/
Senast redigerad av Esrum 2022-09-27 kl. 15:33.
Citera
Medlem
någon som minns vad detta handlade om?

betalartikel och såg bara en del

https://www.thelocal.se/20151107/explosive-sub-found-near-russian-gas-pipeline/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem