2022-09-27, 15:12
Medlem
Jösses vilka fantasier vissa i denna tråd har.

Någon som vet hur pass vanligt eller stor risk det är att en ledning får ett läckage och upptäcks det isåfall samma sekund?
Citera
2022-09-27, 15:13
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Om någon av dessa ledningar kan hållas öppen och exporteras hela vägen till Tyskland ja. Varför tror du Nordstream 2 byggdes?
För att Tyskland skulle kunna stoppa N2, och Ryssland stänga av N1.

Jag tror att det handlar om spängladdningar fästa på ledningen. Tidsinställda. Det lär ta en avsevärd tid att reparera detta så länge rysslands anfallskrig pågår.

Vem? Vem vet? Det är kanske någon som vill att Schröder och Scholz ska få bekänna färg, och erkänna sina lönsamma kopplingar till den lönsamma ryska energiindustrin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Intressant teori. De kanske kan motivera en sjukt stor närvaro i Östersjön nu för att skydda ledningen. För att sedan attackera eller inta tex Gotland
Varför det? Båda är paj och kommer ta lång tid att laga.
Citera
Medlem
Usa ligger bakom såklart. Varför tror alla att usa pumpar in vapen/pengar i denna konflikt ? Usa tjänar på konflikten och usa tjänar på att ledningarna försvinner.

Det finns redan planer på att usa ska sälja gas till Europa.

Europa blir fattigare och fattigare och usa blir rikare pga detta krig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COYB
Nej. Du lever kvar i en gammal bild av kärnvapen. De största stridsspetsarna finns inte kvar och av de mindre finns betydligt färre och de utplånar inga kontinenter, en och annan stad skulle kunna ryka men inte mer än så. Men skulle ryssarna försöka sig på ett flerfrontskrig mot NATO när de inte klarar att hålla frontlinjen ens i Ukraina så skulle snart NATOs stridsvagnar rulla på Röda torget.

Nej, du försöker måla upp en ljus bild på en nattsvart tavla. Forskare undersökte saken 2019.

Först går de igenom ett scenario där man sprider ut robotarna strategiskt. De menar att det krävs tre kärnvapenstridsspetsar för att förstöra en av världens alla 4500 städer. På så sätt skulle varje urban miljö med en befolkningsmängd över 100 000 personer vara helt utslagna. Runt 3 miljarder människor skulle dö på fläcken. Och då skulle man ändå ha 1500 kärnvapen kvar i sin arsenal.
Citera
2022-09-27, 15:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
De kan ju välja att inte leverera gas , så vad skulle de vinna på att spränga dem? De förlorar ju bara ett påtryckningsmedel genom att omöjliggöra leverans.
Det här är nästan garanterat jänkarnas verk för att se till att ingen börjar fundera på att det kanske ändå är bättre att börja släppa på importstoppet av gas.

Ja jag hade också svårt att se att det skulle vara Ryssland. Hoppades på att Ukraina skulle stängt ner detta alternativ för överskådlig framtid.

Men nu är jag mer öppen för att Ryssland kan har gjort detta.

USA tror jag inte är ansvarigt. Det är ett för obetydligt mål för att det skulle vara värt en amerikansk operation i Östersjön.
Citera
2022-09-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiseAboveYou
Jösses vilka fantasier vissa i denna tråd har.

Någon som vet hur pass vanligt eller stor risk det är att en ledning får ett läckage och upptäcks det isåfall samma sekund?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q7x1Wq/nord-stream-om-skadorna-aldrig-sett-tidigare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Som jag förstått de är den åtminstone nedplöjd i havsbotten för att skydda den, men jag kan ha fel i den delen. Snittdjupet är dessutom cirka femtiofem meter i området så det är inget man gör med vanlig dykarutrustning eller ens specialförband, det är helt enkelt för djupt.

Nu vet jag inte hur djupt det är där det läcker. Men att dyka på 50m är inga konstigheter med vanligt utrustning. Inte att rekommendera, men det går. Sen är det väl tryckkammare som gäller om du ska gå djupare.

Att det skulle vara någon form av ubåt känns också långsökt. En explosion från en torped har jag svårt att se skulle gå förbi obemärkt i ett sådant vältrafikerat och välbevakat område.

Edit: Från FM. Att dyka på 100m är absolut inga konstigheter för en röjdykare https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/10/i-vatt-och-torrt/
Senast redigerad av Hockeytrunken 2022-09-27 kl. 15:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför? Ja kort och gott för att skapa osäkerhet och spekulation samt en potentiell risksituation. Att säga att det är Ryssland som förlorar på detta är lika galet som att säga att Ryssland inte kan ha anfallit Ukraina för det kommer ju att kosta dem mycket i ammunition och förbrukade materiella anläggningstillgångar.

Det är krig och Ryssland är en aktiv part. De bedriver kriget på olika fronter på olika sätt. Ledarskapet i Ryssland börjar mer och mer handla i panik och då blir insatserna ogenomtänkta och irrationella.

USA tjänar inte ett skvatt på detta.

USA tjänar väl på LNG gas som skeppas till Europa?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerinflation
Konspiratör och spöken, vilket dravel välkommen till verkligheten.

Jag är i verkligheten och du fabulerar. Vad håller ni på med egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja jag hade också svårt att se att det skulle vara Ryssland. Hoppades på att Ukraina skulle stängt ner detta alternativ för överskådlig framtid.

Men nu är jag mer öppen för att Ryssland kan har gjort detta.

USA tror jag inte är ansvarigt. Det är ett för obetydligt mål för att det skulle vara värt en amerikansk operation i Östersjön.

Jag resonerar som du därvidlag.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Det är svårt att se några solklara incitament för någon part egentligen.

Ryssland: rören kan vara ett lämpligt mål för en false flag-attack om de ändå inte skall användas. Dock låter det lite väl dumt att skada sin egen infrastruktur och spela bort gaskortet + möjligheten att splittra Europa på det här viset.

USA: man får bukt på veligheten om rysk gas i Europa, möjligen kan man också statuera något slags exempel för Ryssland om man samtidigt kommunicerar med dem via back channels. Dock har man ju en del andra påtryckningsmedel som man valt att inte använda ännu, t.ex. att utnämna Ryssland till terroriststat (vilket skulle medföra fler och grövre effekter än de sanktioner som införts så här långt). Verkar ologiskt att inte utnyttja konventionella metoder först.

Baltikum: man kan förmodligen få mer stöd för sin linje i Rysslandsfrågan när gasincitamentet försvinner för andra länder i EU. Dock hade det utlöst en oöverstiglig förtroendekris och splittring om det kom i dagens ljus, så det vore otroligt högt spelat.

Tyskland: Scholz och hans närmaste kanske har bestämt sig för att Tyskland varaktigt måste sättas på rätt kurs, varav detta skulle kunna utgöra en möjlighet till det utan att det interna politiska trycket blir för högt. Dock kan ju trycket bli för högt ändå om/när levnadskostnaderna för tyskarna stiger.

De övriga länderna räknar jag in till någon av dessa grupper. Inget solklart incitament där heller.

Som avslutning kanske man skall ta med en bubblare: sabotaget är utfört av någon random aktör som vill eskalera situationen och profitera på kaoset, alternativt för att tjäna något helt annat syfte.

Vet vi var Greta och hennes kompisar befann sig igår??
Citera
2022-09-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
För att Tyskland skulle kunna stoppa N2, och Ryssland stänga av N1.

Jag tror att det handlar om spängladdningar fästa på ledningen. Tidsinställda. Det lär ta en avsevärd tid att reparera detta så länge rysslands anfallskrig pågår.

Vem? Vem vet? Det är kanske någon som vill att Schröder och Scholz ska få bekänna färg, och erkänna sina lönsamma kopplingar till den lönsamma ryska energiindustrin.

Den är lönsam för det här landet också. Våra företag som var beroende av den tyska industrin kommer säkerligen trasa sönder vår export.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in