2022-09-27, 12:32
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
Så snabbt EU förvandlades till tredje världen.

Ja, hade EU varit "normalt" hade våra ledare genast lovat en grundlig utredning av sabotaget kombinerat med hot och eventuell krigsförklaring mot den skyldige. Washington tvingar in Tyskland och EU i en recession och energikris och vi svarar med att slicka krigshökarnas r*var. Såna cucks vi är...

Biden har som nämnts tidigare uttryckligen sagt att Nord Stream 2 kommer att saboteras om Ryssland invaderar Ukraina:
https://edition.cnn.com/2022/02/08/business/nord-stream-2-germany-biden/index.html

Patetiskt att se alla äckliga NATO-shills i tråden som hurrar när Washington sänker Europas ekonomi fullständigt.
Citera
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Till er som tror att detta skulle vara en enkel operation typ bara släppa ner en bomb eller skicka en dykare.

Normalt så skapar man ett dike för rören, på detta lägger man sen finare grus, på det lägga betongmattor vid känsliga ställen och sen kör man en rockdump på hela pipen för att skydda mot allt från ankare till trålare.

Att få upp eller skada att sånt här rör skulle vara riktigt svårt, det tar ett dygn om vi får ligga helt öppet och jobba med kran och rov. Med dykare hade jag väl snart närmare en vecka för att orsaka någon betydande skada, tänk att du i jobbig dränkt ska gräva upp 5 ton grus i trädgården typ. Sen ska man ju ha klart för sig att på så grunt vatten blir det rätt tydligt där man sticker hål förutsatt det är lite tryck i röret.

Om vi drar in lite konspirationer: varför skulle Gazprom INTE ha byggt in en möjlighet att självförstöra rören när pipen byggdes? Räcker med att veta om en svag punkt t.ex., eller varför inte lämna någonting kvar nere vid rören när man bygger pipen?
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Ryssland skulle kunna använda detta för att motivera special operationer i Östersjön för att skydda ryska intressen. Det är rimligt för attacken på svenskt territorium, men det är även en attack i ett NATO land.
Skulle ryssland verkligen våga utföra sabotage i NATO länder?

Det här är helt enkelt omöjligt att veta i nuläget. Finns en lång rad möjliga motiv. Just nu kan det vara vad och vem som hellst.

«Fun» fact
Kan tillägga att det dom senaste dagarna gjorts en hel del observationer av oidentifierade drönare kring olje och gas installationer i Nordsjön. Just saying.
Citera
2022-09-27, 12:33
Medlem
Falseflag från nordkorea, de smög in med en gammal ubåt och punkterade nordstream.

De försöker få det att se ut som om det är usa.

Förmodligen ryska militären som punkterat för att kunna skylla på amerikanerna.

Oavsett falseflag.
Citera
2022-09-27, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Skulle jag gissa har Sverige haft sina små fingrar i syltburken många gånger. Vi har bara inte åkt fast tidigare. Ja DC3an iofs.

Långt innan DC-3an genomförde Sverige, enligt rykten, fotospaningsuppdrag över Kaliningrad. Detta alltså på sovjetiskt territorium.

Då pågick ju inget krig, mer än ett kallt, men intressant oavsett.
Citera
2022-09-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tills det är bekräftat som attentat är det en olycka. Fråga är vem som tjänar mest på denna ”olycka”.
Såhär skriver Lars Wilderang:

Stora vinnaren på utslagen NS1 och NS2 är förstås Lukasjenko i Minsk, då den sista Kremlvänliga pipelinen nu går genom Belarus. Därmed har Lukasjenko Putins kulor i ett ordentligt grepp och Minsk bestämmer nu över gasflödet till Europa och eventuella intäkter till Ryssland via gasförsäljning

https://cornucopia.se/2022/09/nya-amerikanska-ranterekord-men-starkare-krona-blandade-borser-i-asien-under-tisdagsmorgonen-nordstr eam-verkar-saboterats-utanfor-bornholm/
Citera
2022-09-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Nu tror jag inte att de har den kapaciteten att ta Gotland innan vi hinner mobilisera lite. Men det kan vara som ett litet hot om det. Eller för eventuell framtida anledning. Plus sätta lite press på EU/Tyskland om gasen i sig.

Tror nog det kan gå ganska kvickt. Fick en tanke när jag läste om det här. De 300 000 som ryssland mobiliserar, kanske inte är tänkta att åka till ukraina, utan någon annanstans. Typ hit.
Citera
2022-09-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det var och är gas i ledningarna ja, som läcker och har läckt. Vilket utgör en risk inte bara för sjöfarten, utan också djurlivet om områden i närheten. Northstream 2 är trycksatt bl.a.

Så Ryssland har allt att vinna på att förstöra och göra det så olägligt det bara går för väst.

Vad skulle USA i så fall ha att vinna på att sabotera någonting som ändå inte är igång?

Berätta gärna mer om hur gasen är ett hot mot djurliv och sjöfart.

USA kanske snappat upp att Tyskland börjar vekna nu när de får frysa och stänga sin industri. De valde då att klippa ledningarna så att det blir omöjligt att få igen Northstream i vinter.

USA tjänar också pengar på att exportera gas och får en starkare geopolitisk ställning.

Jag säger inte att det var USA, men de saknar inte motiv (eller förmåga).
Citera
2022-09-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Långt innan DC-3an genomförde Sverige, enligt rykten, fotospaningsuppdrag över Kaliningrad. Detta alltså på sovjetiskt territorium.

Då pågick ju inget krig, mer än ett kallt, men intressant oavsett.

Enligt rykten.

Gissningsvis kom ryktena från VPK eller KPML(r).

Jo men... så att eh...
Citera
2022-09-27, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ja, hade EU varit "normalt" hade våra ledare genast lovat en grundlig utredning av sabotaget kombinerat med hot och eventuell krigsförklaring mot den skyldige. Washington tvingar in Tyskland och EU i en recession och energikris och vi svarar med att slicka krigshökarnas r*var. Såna cucks vi är...

Biden har som nämnts tidigare uttryckligen sagt att Nord Stream 2 kommer att saboteras om Ryssland invaderar Ukraina:
https://edition.cnn.com/2022/02/08/business/nord-stream-2-germany-biden/index.html

Patetiskt att se alla äckliga NATO-shills i tråden som hurrar när Washington sänker Europas ekonomi fullständigt.
NATO khololsen är inte mycket att hänga i granen. Nu går även tysklands ekonomiminister och varnar för att tyskland är på väg åt helvete. Men NATO khololsen har bara en mästare och det är den onda juden bakom gardinerna i vita huset.
Citera
2022-09-27, 12:36
Medlem
Kione211s avatar
Ingen har skyllt på Norrmännen fast de har mest att vinna på detta. Fast jag sitter här och har inte en aning om vem
Citera
2022-09-27, 12:37
Medlem
Darkwinds avatar
Vi lär inte få reda på vem. Alla blånekar som alltid. Jag vill inte tillhöra människosläktet längre. De ljuger å ljuger från morgon till kväll. Hur fan är man funtad då??? Man ljuger i allvarliga saker, man ljuger o fuskar även när man ska rösta fram talmän i riksdagen. Vuxna människor som finner nöje i att ljuga och slippa undan. Nånstans i kroppen ger det tydligen tillfredsställelse. Mytomani kanske. Så utomordentligt barnsligt. Man ljuger, som i riksdagen igår, när man vet att det inte kan uppdagas. På det viset beskyller man andra som är oskyldiga. Att Putin blivit sinnessjuk begriper jag nu. Men riksdagsledamöternas vals igår får mej att häpna. Jag vill inte vara med mer. Jag hatar människan mer och mer. Nu är måttet rågat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in