2022-09-27, 12:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
För att Putin kan stänga kranen utan att ha sönder ledningen. På det skall läggas att gasen är till salu för Rubel. Men ingen vill handla för Rubel.

Det finns inget annat land som ligger bakom detta, vilket skäl USA har? Det kan man fråga sig. Men det finns skäl som går högt över våra huvuden. Det förbereds för ett krig nu.
Jag har ändrat min tidigare åsikt. Jag är nu 100% säker (på känsla) på följande scenarier:

* Putin stängde av den första som "fick problem" för han ville sälja gasen till Kina.

När detta hände fick Bidens Warbuddies spring i benen och ville attackera innan han kunde stänga av den andra också.
(FB) Hur skulle USA kunna förstöra gasledningen Nordstream 2 ? (Seriöst hot av Joe Biden)
*Biden torpederade den andra. War on, det får en amerikansk president att se stark ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ryssland kan inte sälja gas till Kina i större omfattning på lång tid. Det finns inte rör och Ryssland har inte kapacitet att omvandla speciellt mycket gas till flytande form för transport via fartyg. Antingen säljer de till Europa eller också får de bränna av den rätt ut i luften vilket de också gjort.

Att Ryssland kan vilja sabotera produktionen för att skrämma Europa är i och för sig inte omöjligt, men då skulle de göra det på ett sätt så de snabbt kan slå på gasen igen. Som tidigare när de hade något mer eller mindre verkligt problem i en pumpstation som snabbt gick att åtgärda. Att spränga rören under vattnet kan ta lång tid att reparera vilket inte är idealt för Ryssland.

Förvisso har Putin visat sig fullt kapabel att fatta idiotiska beslut så säker kan man aldrig varit, men tittar man bara på de som kan ha direkt intresse av att sabotera så här är det snarare USA eller Ukraina, och jag tvivlar på att Ukraina har kapacitet eller för den delen vågar ta risken att reta upp EU om de blir avslöjade.

Bara om du har vedspis och fyllt på lagret med ved. Surdegsbröd är annars gott och då slipper du jästen.
Bra idé. Både ang brödet och ang Rysslands ovilja till självsabotage. Tror dock att Putin stängde av den första.

Är det någon Flashbackae som bor nära/på Bornholm? Ser man något bubblande?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-09-27 kl. 12:24.
Citera
2022-09-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Jaha, nu skapar sig Ryssland en ”anledning” att invadera Gotland.

Precis min tanke. Blir svårt med en strid till sjöss också, med tanke på gasledningarna. Bara fredligt se på när de annekterar Gotland
Citera
2022-09-27, 12:21
Medlem
JustZlatans avatar
Joe Biden erkänner att USA kan ge sig på Nordstream 2 om Ryssland invaderar.

Citat:
Biden: "If Russia invades...then there will be no longer a Nord Stream 2."

Reporter: "But how will you do that, it's in germany's control?"

Biden: "I promise you, we will be able to do that."
https://twitter.com/ChangFrick/status/1574697796573224961
Citera
2022-09-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Jaha, nu skapar sig Ryssland en ”anledning” att invadera Gotland.
Känns ju mer troligt att dom använder detta som PR på hemmaplan.
Titta vad dumma dom är mot oss nu vill ni väll mobilisera frivilligt.
Citera
Medlem
Finns med mängder av skäl att spränga Nordstream. Tyskland kan göra det för att motivera sin egna befolkning till en omställning. Ryssland för att kunna skylla på Nato. USA för att kunna sälja sin egna LNG. Greta och hennes miljötalibaner för att sabba för fossila bränslen.

Dom enda som är oskyldiga till 100% är Sverige för vi är så mesiga. Ukraina kan man nog också räkna bort för dom har andra saker för sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Precis min tanke. Blir svårt med en strid till sjöss också, med tanke på gasledningarna. Bara fredligt se på när de annekterar Gotland

Nu tror jag inte att de har den kapaciteten att ta Gotland innan vi hinner mobilisera lite. Men det kan vara som ett litet hot om det. Eller för eventuell framtida anledning. Plus sätta lite press på EU/Tyskland om gasen i sig.
Citera
Medlem
Vindpinads avatar
Vilket djup ligger ledningarna på? Jag tror inte Ryssland skadar sina egna ledningar. De har redan stängt av kranen. Det räcker så. De krafter som ligger bakom detta vill se till att ledningarna aldrig kommer i bruk igen någonsin. Inte ens efter kriget.

Jag tror boven i dramat är Bidens USA.
Citera
2022-09-27, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Vilket djup ligger ledningarna på? Jag tror inte Ryssland skadar sina egna ledningar. De har redan stängt av kranen. Det räcker så. De krafter som ligger bakom detta vill se till att ledningarna aldrig kommer i bruk igen.

Jag tror boven i dramat är Bidens USA.
Du behöver inte tro. Biden har sagt det själv.
Citera
2022-09-27, 12:24
Medlem
Det var självklart amerikanerna själva eller en av deras marionetter (baltstaterna) på deras uppdrag. USA har tjänat på att sälja dyr frackinggas till EU. Varför riskera att Tyskland ändrar sig när priserna blir galna i vinter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Hur tror du de monterade ledningen, att de släppte den från ytan och att delarna magiskt passade i varandra? Självklart kan de repareras på botten.

Rören för ledningen svetsade ihop på ett fartyg som matade den och på så släpptes den på botten.

Att reparera den på botten kommer att bli en betydligt större utmaning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Joe Biden erkänner att USA kan ge sig på Nordstream 2 om Ryssland invaderar.

https://twitter.com/ChangFrick/status/1574697796573224961

Vilket land som helst som kan få in en ubåt i Östersjön kan sabotera Nordstream. I det här fallet är det sannolikt Ryssland. 10% chans att det är USA som vill få Sverige att oroa sig mer för Gotland.
Citera
2022-09-27, 12:25
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretathugberg
Jag kan nästan sätta mitt ena lillfinger på att det är usa som ligger bakom. President Biden har ju redan sagt att dom kommer sabba dessa pipelines om krig skulle bryta ut i Ukraina.
Jaså, när har Biden sagt det? Eller fantiserar du helt fritt nu...? Källa, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in