2022-09-27, 09:32
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Så otroligt naivt. Du tror det är ”slut” då?
Nej, men då kommer vi iaf vidare till nästa epok.

Är trött på gormet med gasen och elen och vindsnurrorna. Matpriser och inflation hokuspokus.

Släpp en fet bomb på ryssarna så ser vi vad det blir av den saken.
Citera
2022-09-27, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nej, men då kommer vi iaf vidare till nästa epok.

Är trött på gormet med gasen och elen och vindsnurrorna. Matpriser och inflation hokuspokus.

Släpp en fet bomb på ryssarna så ser vi vad det blir av den saken.

Tyvärr finns det för många du i världen. Det är därför den ser ut som den gör.

Du tror på allvar alla dessa problem i Europa beror på Ryssland? Hjärntvättad stackars sate.
Citera
2022-09-27, 09:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Man vill absolute inte släppa in vatten i ledningen.
Som du nämner måste det skadade/läckande sektionen tas bort för att kunna svetsa i en ny sektion.
Svetsningen måste ske ovan vattenytan för att kunna få till en god svetsfog.
Detta ställer till det då man måste lyfta upp ledningen där skadan finns.
Sedan måste ledningen tömmas på gas innan ingrepp och reparation.

Eftersom ledningen ägs till större delen av Ryssland och Tyskland, är det också dessa sidor som måste själva reparera, eller anlita en annan firma för att utföra reparationen. (Troligen det schweiziska bolaget som skötte konstruktionen)

Så ... ja... reparationen i sig kommer att vara ett stort projekt med den rådande politiska situationen.
Schweiz/Tyskland-bolaget försattes i konkurs när Tyskland la ner projektet vid Rysslands invasion i februari. Det är bara o skrota skiten.
Citera
2022-09-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Snarare Ryssland.
Vi försökte ju säkerställa gasleveranser till EU men på något oförutsett sätt fungerar det inte. Reparationen kommer att ta lika lång tid som Ukraina krigar mot oss.
//Kreml

Usch, det är riktigt otrevligt!
Tyskland håller på och fixar gas från annat håll, är det bakgrunden till ev sabotage?

Vad händer om Ryssland inte stänger av kranen?

Går det på något vis att laga läckorna på plats?

Är det möjligt att skicka in annan (farligare) gas i ledningen som läcker ut? Som förstör vatten och kan dra in över land?

Jag är helt ovetande men många tankar går runt i skallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Är det inte så fall bra korkat av ryssland? Om något så vill de säga "det är vi som bestämmer", nu finns det argumentet kvar. Inget att förhandla om.
Haha ja det är skitsnack att Ryssland skulle ha gjort detta, idiotiskt.

Fantastisk insats, borde de ha gjort i februari då hade vi kunnat slippa mycket tjaffs med gas kramarna
Citera
Medlem
Drozds avatar
Någon som vill skada (utöver Ryssland) Tysklands och därmed hela EU: s ekonomi. USA, UK och Ukraina är starka kandidater som misstänkta gärningsmän.

Hoppas det här kriget slår tillbaks ordentligt mot Washington i form av en ekonomisk depression i USA.
Citera
2022-09-27, 09:41
Medlem
swedsters avatar
Önskar jag kunde ta på mig ansvaret men tyvärr hann någon annan ner före mig...
Citera
2022-09-27, 09:43
Avslutad
Kommer det stå och läcka gas nu, eller kommer Ryssland stänga av kranarna?
Citera
2022-09-27, 09:45
Medlem
MuntertMongos avatar
En dansk i hemmabygd ubåt kanske? Då går det alltid åt helvete.
Citera
2022-09-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Om det inte är Ryssland eller Ukraina så är det intressant hur det kan påverka kriget. Om USA aktivt förstör ryska tillgångar så är det oroväckande. Vilka länder i Östersjöområdet har ubåtar? Sverige, Polen, Finland, Tyskland, Ryssland, fler ?

Danmark och Norge tror jag. De har även mycket civil undervattensteknik.

Norrbaggen satte en konkurrent ur spel kanske? De vill ha mer guld.

Det är en norsk operation tror jag.
Citera
2022-09-27, 09:47
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.bbc.com/news/world-europe-60292437

Biden har lovat att förgöra den... Det är väl uppenbart vem som är bakom...

Jag tippar snarare på Polen med Biden som orkestrator. USA och Polen har förstärkt sitt samarbete kraftigt efter Ukraina-kriget.
Samtidigt blir Polen motarbetade av EU/Ursula von der Leyen och behöver nya allierade som kan stötta dom.
Det skall bli intressant och se vad USA gör för Polen den närmaste tiden som ”belöning” för väl utfört arbete om det är de som ligger bakom.

https://www.reuters.com/world/europe/warsaw-hails-planned-us-military-base-poland-clear-signal-russia-2022-06-29/
https://www.dw.com/en/poland-and-the-united-states-warsaw-and-its-big-brother/a-61265937
https://www.state.gov/secretary-blinkens-call-with-polish-foreign-minister-rau-9/
Citera
2022-09-27, 09:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Schweiz/Tyskland-bolaget försattes i konkurs när Tyskland la ner projektet vid Rysslands invasion i februari. Det är bara o skrota skiten.

Skulle vara intressant att veta vart exakt skadorna sitter.

* Vet inte om folk minns att RU hade flera skepp liggandes i några dagar dels utanför Gotland/Öland och även Bornholm i Januari -22.

Finns en egen tråd "Ryska fartyg på väg in i Östersjön... VARFÖR?"
Tråden stängdes i slutet av Januari efter att skeppen till slut lämnade området.

Jag minns att vi nämnde/spekulerade i bland annat sabotage på botten.

Att de stod stilla flera dagar på det sätt de gjorde betyder hur som helst något.
Dom gör aldrig något utan en baktanke.
Tror man det är man naiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in