2022-09-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Känns som du skriver desperat.

Beträffande Luftvattenvärmepump så handlar det inte om att "få plats " utan om att det inte finns några pumpar att köpa överhuvudtaget.
När man säger "få på plats" så menar man inte att det är en fysikalisk utrymmesbegränsning utan det syftar på att den är svår att få tag på
Citera
2022-09-26, 12:16
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Stockholm och Köpenhamn är ekvivalent i storlek, sen finns för och nackdelar i resp. stad.
Lönerna ät högre i Köpenhamn, men priset för lägenheter är mycket lägre.
Självklart är Stockholm överprisat. På längre sikt justeras priset på bostäder ner, inget konstigt med det.
Citera
2022-09-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausSchwabWannabe
Allt flanders säger om stockholm är falskt.

Har bott här hela mitt liv, och inget det han säger stämmer. Möjligtvis att det är fint, men allt annat är falskt.

Flanders är en sån där som bor och lever i sin egen bubbla. Han kanske ärvde massa pengar eller har vunnit på lotto sen köpte han en bostad. Men tjänat ihop sina pengar själv det har flanders inte gjort.

Här ute i det riktiga stockholm är det skjutningar varje dag, explosioner, knivhuggningar, heroin. Maffian äger innerstan. kollektivtrafiken är minoriteten vita, majoriteten invandrare. Man kan tro att man är i mellanöstern när man åker kollektivtrafik.

Undantaget är ropsten, men norsborg så är man tillbaka i somalia.

Om man är ny resenär i Stockholm så kan jag rekommendera den blåa linjen. Den blåa linjen har utvecklats bäst, där finns det inte en enda svensk.

Gröna linjen är under utveckling, sist jag reste med den så var det ungefär 60% invandrare och 40% svenskar.

Ja, det är helt enkelt inte som flanders säger.

Jag gissar på att flanders själv har röstat fram den här utvecklingen, medans han sitter och trycker i sin brf i täby, danderyd eller lidingö.

Men pssst, vet ni vad? det börjar läcka in där också. Det kommer bli kul att se Flanders vakna upp en dag och han har fått nya grannar.

100% detta och jag har sagt samma sak otaliga gånger i tråden. Vissa lever i någon fantasi att Stockholm skulle vara ett Mekka för IT-branschen och att vi är värsta Silicon Valley. Enligt vissa i tråden tjänar ju en helt vanlig person i Stockholm minst 50k medan sanningen är att det är precis lika stor andel undersköterskor och butiksmedarbetare i huvudstaden som i andra städer. Det finns typ 3 kommuner man kan bo i om man inte vill se kaozblattar och afrikaner varenda dag (Lidingö, Täby och Danderyd). Snart kommer de dock dit också. Finns inte plats någon annanstans.

Stockholm är en jävla ful och tråkig skithåla i ett land som har vinter 9 månader per år. Folk som bosätter sig i stan för att "gå på restaurang" är ju bara hjärndöda, du kan laga mycket bättre mat själv. Jag har släkt som jobbat i restaurang (nej inte Donken) hela livet och jag kan säga att ni som betalar 250-350:- för en varmrätt blir så jävla blåsta på såväl råvaror som kvalitét att ni anar inte
Citera
2022-09-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Stockholm och Köpenhamn är ekvivalent i storlek, sen finns för och nackdelar i resp. stad.
Lönerna ät högre i Köpenhamn, men priset för lägenheter är mycket lägre.
Självklart är Stockholm överprisat. På längre sikt justeras priset på bostäder ner, inget konstigt med det.

Inte så länge Sverige behåller planekonomiskt tänk med reglerade hyror
Citera
2022-09-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Egentligen inte supervågat för får man inte det man begär kan de hyra ut. Det är nog ganska bra idag att köpa och hyra ut då hyran kommer täcka driftkostnaden och det finns en joker i spelet med att t ex staten kommer börja ge bidrag till husägare, säger inte att det är bra eller att det kommer hända men det är definitivt ingen omöjlighet. Personerna som hyr ett hus i andrahand kommer då såklart inte få ta del av någon form av subvention.

Vad kan man få för hyra då? Vem vill hyra något med en elpanna i dagsläget?

5,2 miljoner i pantbrev, vilket man får anta är vad de ungefär har i lån. 4% ränta ger 12 000/mån efter ränteavdrag. Lägg till kostnader för försäkring, sophämtning, kanske vatten, löpande underhåll. Även amortering 1-2% ska upp varje månad (4300-8600).
Citera
2022-09-26, 13:37
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Kanske 30 i kallhyra
Det är extremt svårt att få 30k i kallhyra i Sverige. Jag tror inte det finns något nybyggt t.ex som kostar över 25k i månadshyra, oavsett storlek och läge. Hyresregleringen i Sverige påverkar alla dyra bostäder också.

I USA är det normalt med 40-80k i månadshyra för en fin villa i en bra stad. Men det är omöjligt att betala det ens med svenska chefs-löner.
Citera
2022-09-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är extremt svårt att få 30k i kallhyra i Sverige. Jag tror inte det finns något nybyggt t.ex som kostar över 25k i månadshyra, oavsett storlek och läge. Hyresregleringen i Sverige påverkar alla dyra bostäder också.

I USA är det normalt med 40-80k i månadshyra för en fin villa i en bra stad. Men det är omöjligt att betala det ens med svenska chefs-löner.

Vet inte vad du menar med "få" men vi har hyresreglering även för nyproduktion och uthyrning av villor.

Men jag håller med dig blir nog svårt att få 30k till skälig hyra om man inte mutar en mäklare att värdera den högt.

https://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra#Skalig_hyra_for_bostadsratt_och_villa
Senast redigerad av trickget 2022-09-26 kl. 14:03.
Citera
2022-09-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
När man säger "få på plats" så menar man inte att det är en fysikalisk utrymmesbegränsning utan det syftar på att den är svår att få tag på

Jo det förstår jag men nu var det "få plats" som skrevs(och inte "få PÅ plats " )vilket kan tolkas som att installatörerna inte hinner med .
Citera
2022-09-26, 15:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Förstår inte riktigt aversionen mot amorteringskravet.
Finns det så mycket aversion då?

Det finns en del som bedömt att staten kommer stryka det precis som man gjorde under en tid under corona.
Det är bara en bedömning. Har du läst in att det inte är en bedömning utan något missnöje istället? En del gör sådana tankefel.

För egen del har jag en aversion eftersom jag menar att staten inte skall lägga sig i sådant. (Men inget annat. Jag har ju bevars gjort mig skuldfri).

Det är helt enkelt en sak mellan låntagare och långivare
Det finns ju inte heller något amorteringskrav åt andra hållet. Dvs en bank får ju låna amorteringsfritt. Jag undrar hur många som skulle gå med på ett sådant krav. Så gott som alla skulle se det som "vansinne".
Och förordar man det ena men inte det andra så är man inget annat än en inkonsekvent hycklare.

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Angående pausad amortering, skummade igenom en artikel i blaskan om detta idag och det verkar som de flesta banker enbart går med på paus om privatekonomin är mycket ansträngd, sjukdom/arbetslöshet etc.
Det är så kravet är.

Men den "pausning" som diskuteras är nog mer tillbaka som det var förr. Dvs parterna överenskommer utan inblandning från staten.
Citera
2022-09-26, 15:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jo det förstår jag men nu var det "få plats" som skrevs(och inte "få PÅ plats " )vilket kan tolkas som att installatörerna inte hinner med .
När jag läser vad flanders skrev var det "få på plats".
Och det ser helt korrekt ut.
Citera
2022-09-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När jag läser vad flanders skrev var det "få på plats".
Och det ser helt korrekt ut.

Nu är vi verkligen inne på väsentliga detaljer att diskutera här.
Citera
2022-09-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Finns det så mycket aversion då?

Det finns en del som bedömt att staten kommer stryka det precis som man gjorde under en tid under corona.
Det är bara en bedömning. Har du läst in att det inte är en bedömning utan något missnöje istället? En del gör sådana tankefel.

För egen del har jag en aversion eftersom jag menar att staten inte skall lägga sig i sådant. (Men inget annat. Jag har ju bevars gjort mig skuldfri).

Det är helt enkelt en sak mellan låntagare och långivare
Det finns ju inte heller något amorteringskrav åt andra hållet. Dvs en bank får ju låna amorteringsfritt. Jag undrar hur många som skulle gå med på ett sådant krav. Så gott som alla skulle se det som "vansinne".
Och förordar man det ena men inte det andra så är man inget annat än en inkonsekvent hycklare.

Det är så kravet är.

Men den "pausning" som diskuteras är nog mer tillbaka som det var förr. Dvs parterna överenskommer utan inblandning från staten.

Många skribenter i tråden verkar bli så ofantligt emotionella av en åsikt som inte lirar med hur de vill världen ska se ut att de inte kan hålla isär sak och person.

Skriver jag att amorteringskravet kommet ryka är jag per automatik en BLT enligt trådens stora hjärnor som sitter med bolån på 10 msek och 3% amortering och min åsikt är 100% speglad av mitt egenintresse.

Dessa skribenter avslöjar bara sig själva då detta är sättet som DE resonerar på.

Personligen tycker jag amorteringskravet är sunt och min belåningsgrad är väldigt långt ifrån att trigga någon amortering och kommer så förbli.

Personligen VILL jag se ett så stort prisfall på bostäder som möjligt då det gynnar mig. Då blir trådens stora hjärnor totalt konfunderade när jag inte bekräftar deras vanföreställningar kring hur stor nedgången än så länge varit.
Senast redigerad av flanders 2022-09-26 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in