Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Förstår inte riktigt aversionen mot amorteringskravet.
Finns det så mycket aversion då?
Det finns en del som bedömt att staten kommer stryka det precis som man gjorde under en tid under corona.
Det är bara en bedömning. Har du läst in att det inte är en bedömning utan något missnöje istället? En del gör sådana tankefel.
För egen del har jag en aversion eftersom jag menar att staten inte skall lägga sig i sådant. (Men inget annat. Jag har ju bevars gjort mig skuldfri).
Det är helt enkelt en sak mellan låntagare och långivare
Det finns ju inte heller något amorteringskrav åt andra hållet. Dvs en bank får ju låna amorteringsfritt. Jag undrar hur många som skulle gå med på ett sådant krav. Så gott som alla skulle se det som "vansinne".
Och förordar man det ena men inte det andra så är man inget annat än en inkonsekvent hycklare.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Angående pausad amortering, skummade igenom en artikel i blaskan om detta idag och det verkar som de flesta banker enbart går med på paus om privatekonomin är mycket ansträngd, sjukdom/arbetslöshet etc.
Det är så kravet är.
Men den "pausning" som diskuteras är nog mer tillbaka som det var förr. Dvs parterna överenskommer utan inblandning från staten.