2022-09-26, 10:22
  #12445
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vilket är det? Mitt favorit björncert är Bear GM x5. Varför korta Tesla som är ett av de företag som håller upp bäst i en bearmarket liksom. Men men, religiöst beteende är aldrig logiskt.

Bear tesla x4 SG gav mig 25% upp tor-fre, men du har rätt. Jag blev rejält jävla bränd på det och slutade på -80% eftersom jag höll i det för länge i våras.

Tycker dock att det Teslas kurs som är övernaturlig men än så länge blir jag tyvärr motbevisad.
Citera
2022-09-26, 10:30
  #12446
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Bear tesla x4 SG gav mig 25% upp tor-fre, men du har rätt. Jag blev rejält jävla bränd på det och slutade på -80% eftersom jag höll i det för länge i våras.

Tycker dock att det Teslas kurs som är övernaturlig men än så länge blir jag tyvärr motbevisad.

Bull VIX och Bear SP500 med hygglig hävarm floats my boat. Kastade ut sista skinnet i morse. I nästa bounce laddar jag om. nånstans när SPX når mellan 3700-3740. Korta inte Tesla, det finns för många saker att ha fel om.

Kul att du är transparent. Respekteras!
Citera
2022-09-26, 10:31
  #12447
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Bear tesla x4 SG gav mig 25% upp tor-fre, men du har rätt. Jag blev rejält jävla bränd på det och slutade på -80% eftersom jag höll i det för länge i våras.

Tycker dock att det Teslas kurs som är övernaturlig men än så länge blir jag tyvärr motbevisad.

Oavsett om du är björn eller tjur är dessa cert alldeles för kortsiktiga. Kör hederliga calls eller puts istället så är ju urholkningen inte lika extrem, beroende på datum såklart.

Ska själv köpa ett gäng call leaps men kan omöjligt bestämma mig för om före eller efter AI day. Å ena sidan är det en klassiker att korkade investerare blir besvikna på dessa events, dock finns ju såklart chansen att roboten faktiskt är imponerande. Å andra sidan finns inga trading days mellan AI day och Q3 deliveries som kommer på Söndag. Har en stark misstanke om att den siffran kommer vara över förväntan så det kan ta ut eventuella "besvikelser" från AI day.

Lutar dock åt att jag köper dem ASAP då det bästa tipset alltid är att sluta försöka gissa sådana här saker...time in the market osv
Citera
2022-09-26, 10:48
  #12448
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Oavsett om du är björn eller tjur är dessa cert alldeles för kortsiktiga. Kör hederliga calls eller puts istället så är ju urholkningen inte lika extrem, beroende på datum såklart.

Ska själv köpa ett gäng call leaps men kan omöjligt bestämma mig för om före eller efter AI day. Å ena sidan är det en klassiker att korkade investerare blir besvikna på dessa events, dock finns ju såklart chansen att roboten faktiskt är imponerande. Å andra sidan finns inga trading days mellan AI day och Q3 deliveries som kommer på Söndag. Har en stark misstanke om att den siffran kommer vara över förväntan så det kan ta ut eventuella "besvikelser" från AI day.

Lutar dock åt att jag köper dem ASAP då det bästa tipset alltid är att sluta försöka gissa sådana här saker...time in the market osv

Ja, dessa är ju i stort sett en förfinad lotteribiljett. Men jag tror inte att det går att köra puts mot Tesla eftersom aktien i min mening är så fruktansvärt irrationell.

Men ja jag tror på framgångsrik Musk hauss i samband med AI day så calls skulle nog vara smart.
Citera
2022-09-26, 11:05
  #12449
Medlem
libbens avatar
Köp aktierna eller någon enkel minifuture med enkel hävstång. Men ni jagar ju snabba pengar så är väl inte bra råd

Länge sen man loggade in på avanza nu men dippar det efter AI dagen så trycker jag in lite till i min mini future bara. Sedan när den går över 315+ dollar så kan man ju sälja av och köpa aktier igen.

Lite för enkelt koncept för mig. Egentligen borde man ju hålla på med poor man covered calls osv.
Citera
2022-09-26, 11:09
  #12450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

Lutar dock åt att jag köper dem ASAP då det bästa tipset alltid är att sluta försöka gissa sådana här saker...time in the market osv

Om du köper calls oavsett Leaps eller inte så är det ju just gissa du gör. Dina calls blir värdelösa om tesla stänger under strike den dagen.

Time in the market syftar på aktier och inte optioner, optioner så gissar du vad marknaden kommer tycka om bolaget vid en viss tidpunkt och inget annat
Citera
2022-09-26, 11:36
  #12451
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Om du köper calls oavsett Leaps eller inte så är det ju just gissa du gör. Dina calls blir värdelösa om tesla stänger under strike den dagen.

Time in the market syftar på aktier och inte optioner, optioner så gissar du vad marknaden kommer tycka om bolaget vid en viss tidpunkt och inget annat

Öh fast nu är ju poängen med leaps just det långa datumet, därav namnet (long-term equity anticipation security). Om man dessutom rullar de vidare vilket jag planerar att göra, så är de ju long term i evighet vilket har samma egenskaper som aktier dock med hävstång istället för voteringsrätt och aktieutdelning. Samt viss urholkningseffekt såklart, men långt ifrån lika brutal som dessa X4 X8 certifikat där du måste pricka in exakta mindre förändringar i kursen utan att torska. Jag har ju inte en susning om vart kursen ligger om 2 veckor, däremot vågar jag satsa en slant på vart de ligger om 2+ år.

Det jag gör nu är att konvertera en liten del av mina aktier till leaps m.a.o lägga på en liten hävstång emot en större risk. Just konverteringsdatumet blir ju en timingsfråga, ofrivillig eller ej. Självklart vill jag ju pricka nån slags botten vid konverteringen men åter igen, det är bara gissningar.
Citera
2022-09-26, 11:39
  #12452
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Köp aktierna eller någon enkel minifuture med enkel hävstång. Men ni jagar ju snabba pengar så är väl inte bra råd

Länge sen man loggade in på avanza nu men dippar det efter AI dagen så trycker jag in lite till i min mini future bara. Sedan när den går över 315+ dollar så kan man ju sälja av och köpa aktier igen.

Lite för enkelt koncept för mig. Egentligen borde man ju hålla på med poor man covered calls osv.

Har funderat på att köra covered calls på kanske 100 aktier. Problemet är att detta inte går via t.ex Avanza, jag har inte hittat något sätt att bolla med TSLA-optioner via ett ISK konto överhuvudtaget. Så enda sättet att göra det på är att flytta dem till ett annat konto där du måste skatta på vinsten. Och frågan är om intjäningen på covered calls täcker den skatt du måste betala på både den intjäningen samt den 100 aktiernas värdeökning.
Citera
2022-09-26, 12:30
  #12453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Öh fast nu är ju poängen med leaps just det långa datumet, därav namnet (long-term equity anticipation security). Om man dessutom rullar de vidare vilket jag planerar att göra, så är de ju long term i evighet vilket har samma egenskaper som aktier dock med hävstång istället för voteringsrätt och aktieutdelning. Samt viss urholkningseffekt såklart, men långt ifrån lika brutal som dessa X4 X8 certifikat där du måste pricka in exakta mindre förändringar i kursen utan att torska. Jag har ju inte en susning om vart kursen ligger om 2 veckor, däremot vågar jag satsa en slant på vart de ligger om 2+ år.

Det jag gör nu är att konvertera en liten del av mina aktier till leaps m.a.o lägga på en liten hävstång emot en större risk. Just konverteringsdatumet blir ju en timingsfråga, ofrivillig eller ej. Självklart vill jag ju pricka nån slags botten vid konverteringen men åter igen, det är bara gissningar.

Det är billigare att äga mini futures än calls om planen ändå är att rulla dem på obestämd tid? Varför äger du inte bara minifutures med valfri hävstång. Urholkningseffekten betydligt mindre och det blir billigare
Citera
2022-09-26, 17:27
  #12454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
https://twitter.com/laverdaddetesla/status/1573364310969323520?s=46&t=tAwnl7a8KMl18wWyPZhjKA

Teslan kostar 750 000kr, Lexusn 450 000.

Teslas styrning är väl oerhört långt ifrån ”bättre än alla andra tillverkare” folk som kör mycket bil beskriver den som att man inte har någon som helst kontakt med vägen. Gillar man det så sure.

Vi har befunnit oss i en supply chock där man har kunnat kränga bilar för närmare miljonen med budget inredning, dålig dämpning, kass kvalitet generellt då utbudet har varit så litet. Nu börjar dynamiken ändras. Det har redan börjat ske i Kina

Haha den filmen är ren propaganda så löjligt.

Och vem är ”folk” angående styrning? Det är sånt du bara säger utan ha en aning utan plockat upp det som rent skvaller.
Har själv kört Tesla i ett par 1000-mil och kan inte alls relatera till det påhittet

Det är rent teknikhat eller total okunskap.

Jag är maskiningenjör och förstår hur långt fram inom produktionsteknik Tesla har mot ALLA konkurrenter.
Det spelar ingen roll om du drar Kineser eller andra som exempel de har varken kunskap eller företagsstruktur att ens närma sig på marginalen av Tesla kommande 5år minimum.

Bara som ett exempel gör nu tesla fram/bakchassi på typ 4min i sina Giga maskiner när konkurenterna gör samma sak på 4 timmar och då är Teslas chassi betydligt styvare än någon annan.
Det är ekonomiskt och tekniskt omöjligt komma ikapp i närtid….Teknik gapet är gigantiskt!

De är därför bäst på allt inom produktion vilket inte än syns på axtie värdet.
Omvärlds läget har gjort det är lågt och det är bara så oavsett vilket bilmärke du tittar på.
Värdet kommer stiga men omöjligt säga när och hur mycket.
Med omvärldsläget så gissar jag man även kan vänta med köp för aktien sjunker nog ett tag till. Äger man aktier är det bara sitta still i båten enlig mig.

Här är sann teknikfakta som bara skrapar på ytan hur långt före Tesla är.
https://youtu.be/NhVvFThHwIQ
Citera
2022-09-26, 17:46
  #12455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan

Bara som ett exempel gör nu tesla fram/bakchassi på typ 4min i sina Giga maskiner när konkurenterna gör samma sak på 4 timmar och då är Teslas chassi betydligt styvare än någon annan.
Det är ekonomiskt och tekniskt omöjligt komma ikapp i närtid….Teknik gapet är gigantiskt!

De är därför bäst på allt inom produktion vilket inte än syns på axtie värdet.

Har väldigt svårt att förstå om du är sarkastisk eller inte. är du inte det så är det fruktansvärt roligt. Din ingenjörsslutsats är att pga ett enda produktionsteg (möjliggjort av ett helt annat bolag (idra)) så är tesla bäst på allt inom produktion.
Citera
2022-09-26, 18:00
  #12456
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det är billigare att äga mini futures än calls om planen ändå är att rulla dem på obestämd tid? Varför äger du inte bara minifutures med valfri hävstång. Urholkningseffekten betydligt mindre och det blir billigare

Jag köper in mig i mini futures när det jag inte har är tillräckligt för aktier sedan när det blivit tillräckligt mycket och lite lätt vinst på det så säljer jag dem och köper aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in