2022-09-25, 14:35
Moderator
T-80Us avatar
Något som märks tydligt på Peterson är att han drivs av ideal. Han är en idealist, och har också en mycket stark känslovärld, som ger sig tillkänna (med all rätt, oftast) i många intervjuer och föreläsningar.

Det här gör, i min ringa mening, att han ser lite för känslosamt på konflikten i Ukraina. Han vill stoppa dödandet och förstörelsen, även om det innebär att vi ger en sådan som Putin diverse eftergifter och legitimitet att fortsätta som de facto-diktator, som är ett hot mot alla kringliggande länder. Han är också rädd för ett eventuellt bruk av NBC-vapen från Rysslands sida, och vill ge Putin eftergifter för att förhoppningsvis slippa ett sådant scenario.

Ur ett rent mänskligt perspektiv, så menar jag att Peterson har poänger. Dessvärre är det poänger av samma typ som Chamberlain hade vid förhandlingarna med Hitler, där han av rädsla för ett mänskligt och ekonomiskt kostbart storkrig, valde att finna sig i Hitlers grundlösa krav, vilket senare ledde till just det krig han ville undkomma.

"Fred i vår tid"-resonemang riskerar alltid att förorsaka mer skada än de gör nytta.
Citera
2022-09-25, 14:51
Medlem
Hursomhelstings avatar
Jag håller med.
Vi står i förspelet, ett slöjdansande där "Väst" eller rättare sagt delar av Väst i sin förlängning kan komma att släppa alla skynken och stå öppet som en huvudmotståndare.
I den samma sekund så släpper även andra parter sina skynken.

Det som i teorin verkar enkelt, plocka isär Ryssland i mindre bitar, gå in och vinna i ett inbördeskrig det kommer inte att fungera. Ett sådant scenario kommer att spilla över och drabba globalt. Europa kommer där att klyvas.

All kan hända Väst kan nå till Rysslands fyndigheter/naturtillgångar vilket är vad detta handlar om.. men att då står vi öga mot öga med Kina som kör sitt race och vill ha av kakan och helst allt!
Konflikterna kommer inte ta slut med att vi har vittring på Rysslands guld utan att det är där det blir som värst och att vi har då ingen buffert mot Kina.

Vi står i första fasen i ett krig där man läser av varandra om tiden är mogen. Det går i nuet att ordna till en för båda parter hedersam tillbaka gång till fred men att ingen verkar vara intresserad, det vansinnet är ett säkert tecken på krig och det att man vill krig.
Citera
2022-09-25, 15:16
Medlem
Nej, det är inte alls det som det handlar om. Hade Ryssland hållt sig på mattan så hade de fått vara i fred och blivit rikare och mer demokratiskt.
Nu handlar det om att inte göra om Chamberlains misstag och istället stoppa naziryssland i Ukraina så vi slipper göra det på våra egna åkrar.

De som yrar om vad det kostar och vad som är bäst för Ukraina har inte fattat ett skit.
Det kostar ingenting. Vi sparar enormt på att passa på nu när ryssen i princip krossar sig själv. Värdet på den ryska vapenindustrin är väl dessutom utraderad och vår egen kommer att blomstra.
Citera
2022-09-25, 17:31
Medlem
Det finns ingen saklighet i det peterson skriver, rent spekulativt snarare.

De som usa slagits emot genom tiderna har nästan alltid varit beväpnade med kalashnikovs samt annat ryskt materiel, inte har man sagt att ryssland är i krig med väst då.

Propagandan som peterson för fram är för att gynna rysk propaganda. Helt enkelt.

Så skit i vad rysstroll som jordan peterson säger.
Citera
2022-09-25, 17:43
Avslutad
Där ser man. Jag hade respekt för den gode Jordan innan det här men nu vet jag inte. Att han var på "detox" i Ryssland av alla länder känns ju lite suspekt.

Jag menar att man ska mota Olle vid grinden så västvärlden gör rätt i att stödja Ukraina. Det finns även ett folkrättsligt aspekt på det hela, något som ibland verkar glömmas bort i diskussionen.
Citera
2022-09-25, 19:14
Medlem
Jordan Peterson var känd för sina kontroversiella åsikter när han intervjuades i Skavlan 2018. Efter coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina har han spårat ur helt. En komplett galning.
Citera
2022-09-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jordan Peterson var känd för sina kontroversiella åsikter när han intervjuades i Skavlan 2018. Efter coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina har han spårat ur helt. En komplett galning.

Han är ett bra exempel på hur droger fuckar upp ens hjärna..

En bensotorsk är inte en förebild för någon. Och ska inte försöka förklara för oss andra hur saker och ting ligger till. Allra löjligast blev det hela när man försökte förklara hans missbruk med att hans fru blev allvarligt sjuk..

För det första hade han varit beroende redan åratals innan detta hände. För det andra har han ju själv varit den som har använt varje möjlighet att kritisera andra medelålders vita män för att vara veklingar.

Men sen när det krisade i hans eget liv (när "mamma" inte längre kunde ta hand om honom) - då flydde han in i droger ännu mer och lämnade allt ansvar till sin dotter.

Vidrigt beteende.

Och nu ska den här tonåringen berätta för OSS hur vi borde tänka och vilka "auktoriteter" vi borde lyssna på. Glöm det..
Citera
2022-09-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja hans livsregler och analys av män och kvinnor är intressanta och träffande. Hans analys av konflikten Ryssland-Ukraina helt ointressant.

Inte ens det längre - nu när man vet vilken jävla toffel och mammaspojke han är i sitt privata liv.

Inte kapabel att ta hand om sin egen skit. Inte man nog att stödja sin kvinna när hon har det som svårast. Ingen vidare pappa till sin dotter.

En man utan pungkulor är inte rolig att lyssna på - eller titta på.
Citera
2022-09-26, 01:02
Medlem
StonedApeTheorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Där ser man. Jag hade respekt för den gode Jordan innan det här men nu vet jag inte. Att han var på "detox" i Ryssland av alla länder känns ju lite suspekt.

Jag menar att man ska mota Olle vid grinden så västvärlden gör rätt i att stödja Ukraina. Det finns även ett folkrättsligt aspekt på det hela, något som ibland verkar glömmas bort i diskussionen.

Jag lyssnade mycket på honom i början, och höll med till stora drag.
När jag sedan insåg att han ljög rakt ut på Joe Rogans podcast, han blev beroende av benzo och låtsades som att han inte visste vad det var så tappade jag respekt för honom.
Sedan la han upp ett avsnitt där han sitter med sin familj och har gjort någon slags psykoanalys på sig själva och de sitter och diskuterar det på ett äckligt sätt och man vill bara spy över allting. Narcissismen lyser starkare än en supernova i det klippet, patetiskt.
Citera
2022-09-26, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Herr Peterson är uppenbarligen en rysk shill numera. Blev väl värvad när han besökte det landet. Ryskmongoliska agenter rekryterar gärna personligheter som JP som är stora på Youtube för att sprida sin propaganda. Ryssmongolerna må vara kassa på kinetisk krigföring, men de är duktiga på att manipulera, sprida propaganda och desinformation.

Jag skulle inte kalla de för ”duktiga” bara för att de har lyckats påverka svaga, beroendeindivider som Peterson..
Citera
2022-09-26, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedApeTheory
Jag lyssnade mycket på honom i början, och höll med till stora drag.
När jag sedan insåg att han ljög rakt ut på Joe Rogans podcast, han blev beroende av benzo och låtsades som att han inte visste vad det var så tappade jag respekt för honom.
Sedan la han upp ett avsnitt där han sitter med sin familj och har gjort någon slags psykoanalys på sig själva och de sitter och diskuterar det på ett äckligt sätt och man vill bara spy över allting. Narcissismen lyser starkare än en supernova i det klippet, patetiskt.

Ännu äckligare när han försökte skylla på frugans sjukdom och låtsades att DEN var orsaken till hans beroende..
Citera
2022-09-26, 16:30
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han är ett bra exempel på hur droger fuckar upp ens hjärna..

En bensotorsk är inte en förebild för någon. Och ska inte försöka förklara för oss andra hur saker och ting ligger till. Allra löjligast blev det hela när man försökte förklara hans missbruk med att hans fru blev allvarligt sjuk..

För det första hade han varit beroende redan åratals innan detta hände. För det andra har han ju själv varit den som har använt varje möjlighet att kritisera andra medelålders vita män för att vara veklingar.

Men sen när det krisade i hans eget liv (när "mamma" inte längre kunde ta hand om honom) - då flydde han in i droger ännu mer och lämnade allt ansvar till sin dotter.

Vidrigt beteende.

Och nu ska den här tonåringen berätta för OSS hur vi borde tänka och vilka "auktoriteter" vi borde lyssna på. Glöm det..

Hur vet du att han tar tabletter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in