2022-09-26, 10:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
9 mille för något som ser ut som en låda på en trailer park

Fan, flyttar jag mitt hus till den adressen så är mitt hus plötsligt värt över 15 miljoner istället för som idag nästan 8 miljoner där det nu står.
Priserna i Stockholm med omnejd är fan i mig hutlösa men det finns alltid folk om är beredda att kasta upp de pengarna för att få bo i en låda också.

Jag tycker lite synd om människorna som för ett halvår sen skrivit kontrakt på ett nytt hus och nu sitter och våndas för att skiten ska bli färdigt och de måste börja betala för kalaset. I staden jag bor byggs det som aldrig förr och man brukar gå förbi och undra vilka som ska ha råd att bo i alla dessa husen/lägenheterna.
Citera
2022-09-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sjukt att de dessutom behållt en elpanna. Förmodligen desperata att försöka sälja en luftvattenpump tar väl ett år att få på plats nu

Känns som du skriver desperat.

Beträffande Luftvattenvärmepump så handlar det inte om att "få plats " utan om att det inte finns några pumpar att köpa överhuvudtaget.
Citera
2022-09-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fan, flyttar jag mitt hus till den adressen så är mitt hus plötsligt värt över 15 miljoner istället för som idag nästan 8 miljoner där det nu står.
Priserna i Stockholm med omnejd är fan i mig hutlösa men det finns alltid folk om är beredda att kasta upp de pengarna för att få bo i en låda också.

Jag tycker lite synd om människorna som för ett halvår sen skrivit kontrakt på ett nytt hus och nu sitter och våndas för att skiten ska bli färdigt och de måste börja betala för kalaset. I staden jag bor byggs det som aldrig förr och man brukar gå förbi och undra vilka som ska ha råd att bo i alla dessa husen/lägenheterna.

Tja om vi vänder på det är jag helt chockad över att någon är beredd att betala 6-7 msek för ett hus i Falun, Skövde eller Linköping eller dylika hålor.

Spelar ingen roll om det är ett slott. Att bo i en håla utan nära tillgång till evenemang, bra restauranger, skärgård, nattklubbar etc vore plågsamt.
Senast redigerad av flanders 2022-09-26 kl. 11:09.
Citera
2022-09-26, 11:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tja om vi vänder på det är jag helt chockad över att någon är beredd att betala 6-7 msek för ett hus i Falun, Skövde eller Linköping eller dylika hålor.

Spelar ingen roll om det är ett slott. Att bo i en håla utan nära tillgång till evenemang, bra restauranger, skärgård etc vore plågsamt.

Absolut har du rätt. Jag köpte mitt hus för nästan 5 miljoner i en av sveriges större städer och enligt senaste värderingen så är det värt dryga 8 miljoner. Jag hade själv inte velat köpa huset för den summan även om jag älskar mitt hus men jag tror säkert någon annan kommer hugga den dagen jag bestämmer mig för att sälja men det är många år dit.
Vill jag komma till nöjen och bra restauranger så tar det mig ca 10 minuter på cykel eller buss och där finns även vatten, strand och allt man behöver.
Citera
2022-09-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut har du rätt. Jag köpte mitt hus för nästan 5 miljoner i en av sveriges större städer och enligt senaste värderingen så är det värt dryga 8 miljoner. Jag hade själv inte velat köpa huset för den summan även om jag älskar mitt hus men jag tror säkert någon annan kommer hugga den dagen jag bestämmer mig för att sälja men det är många år dit.
Vill jag komma till nöjen och bra restauranger så tar det mig ca 10 minuter på cykel eller buss och där finns även vatten, strand och allt man behöver.

Det är möjligt men för oss som bor i Stockholm och vant oss vid utbudet så är allt annat i Sverige en enorm nedgraderaring. Stockholm är ingen stor stad internationellt men bara man åker till Göteborg slås man av vilken otrolig håla det är i jämförelse. Full förståelse för om priserna i Stockholm är det dubbla.

Dessutom ligger en stor majoritet av alla karriärvägar i huvudstaden.

Dessutom är Stockholm en fruktansvärt vacker stad. Det är knappast Malmö eller Göteborg.
Citera
2022-09-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Folk verkar fortfarande försöka flippa bostäder.

https://www.booli.se/annons/4779265

Den såldes 2022-06-02 för 6.3msek. nu försöker de få 9msek. De verkar byggt om garaget till ett rum och därmed ökat kvm.

Vågat i denna marknad.

Egentligen inte supervågat för får man inte det man begär kan de hyra ut. Det är nog ganska bra idag att köpa och hyra ut då hyran kommer täcka driftkostnaden och det finns en joker i spelet med att t ex staten kommer börja ge bidrag till husägare, säger inte att det är bra eller att det kommer hända men det är definitivt ingen omöjlighet. Personerna som hyr ett hus i andrahand kommer då såklart inte få ta del av någon form av subvention.
Citera
2022-09-26, 11:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det är möjligt men för oss som bor i Stockholm och vant oss vid utbudet så är allt annat i Sverige en enorm nedgraderaring. Stockholm är ingen stor stad internationellt men bara man åker till Göteborg slås man av vilken otrolig håla det är i jämförelse. Full förståelse för om priserna i Stockholm är det dubbla.

Dessutom ligger en stor majoritet av alla karriärvägar i huvudstaden.

Dessutom är Stockholm en fruktansvärt vacker stad. Det är knappast Malmö eller Göteborg.

Jag kan hålla med om vissa punkter om att Stockholm är en rätt liten stad även om det är sveriges största och den har absolut sina vackra delar som man gärna vandrar runt i men sen är det nog stopp. Brukar besöka staden några gånger per år i privat regi och det räcker med att vara där en eller max ett par dagar innan jag är så less på allt folk och bara vill hem igen. Finns säkert människor som gillar trängsel och att vara omringad av idioter varje dag men jag gör det inte.
Tycker det räcker att åka till vårt lokala köpcenter någon gång i kvartalet.

Jag bor i en storstad med alla dess fördelar med närheten till allt men ändå bor jag i ett normalt villakvarter.

Men alla är vi olika, vissa vill bo mitt i myllret och vissa vill bo på landet. Ser inte ner på någon och alla får göra sitt val och hoppas att de är nöjda trots allt.
Citera
2022-09-26, 11:23
Medlem
Citat:

Spelar ingen roll om det är ett slott. Att bo i en håla utan nära tillgång till evenemang, bra restauranger, skärgård, nattklubbar etc vore plågsamt.

Det där huset ju inte direkt nära till något av det. Förutom vatten då. Köper du ett hus i säg Uppsala kan du utan problem cykla ner på stan på helgen och pendla till Stockholm med tåg. De som köper det där huset blir hemsittande med taco-fredag och tv-underhållning.

Jag har alltid tyckt det är sinnesjukt ovärt att bo i ytterområdena till Stockholm. Dyrt och långt till allt.

Sen tror du på allvar att de som köper detta hus bryr sig om avstånd till nattklubb?
Citera
2022-09-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Egentligen inte supervågat för får man inte det man begär kan de hyra ut. Det är nog ganska bra idag att köpa och hyra ut då hyran kommer täcka driftkostnaden och det finns en joker i spelet med att t ex staten kommer börja ge bidrag till husägare, säger inte att det är bra eller att det kommer hända men det är definitivt ingen omöjlighet. Personerna som hyr ett hus i andrahand kommer då såklart inte få ta del av någon form av subvention.

Jag har ingen koll på denna marknad. Vad skulle de kunna få in i hyra? (Tittar man på blocket är ju mest de som begär för mycket hyra kvar...)
Citera
2022-09-26, 11:35
Bannlyst
Allt flanders säger om stockholm är falskt.

Har bott här hela mitt liv, och inget det han säger stämmer. Möjligtvis att det är fint, men allt annat är falskt.

Flanders är en sån där som bor och lever i sin egen bubbla. Han kanske ärvde massa pengar eller har vunnit på lotto sen köpte han en bostad. Men tjänat ihop sina pengar själv det har flanders inte gjort.

Här ute i det riktiga stockholm är det skjutningar varje dag, explosioner, knivhuggningar, heroin. Maffian äger innerstan. kollektivtrafiken är minoriteten vita, majoriteten invandrare. Man kan tro att man är i mellanöstern när man åker kollektivtrafik.

Undantaget är ropsten, men norsborg så är man tillbaka i somalia.

Om man är ny resenär i Stockholm så kan jag rekommendera den blåa linjen. Den blåa linjen har utvecklats bäst, där finns det inte en enda svensk.

Gröna linjen är under utveckling, sist jag reste med den så var det ungefär 60% invandrare och 40% svenskar.

Ja, det är helt enkelt inte som flanders säger.

Jag gissar på att flanders själv har röstat fram den här utvecklingen, medans han sitter och trycker i sin brf i täby, danderyd eller lidingö.

Men pssst, vet ni vad? det börjar läcka in där också. Det kommer bli kul att se Flanders vakna upp en dag och han har fått nya grannar.
Citera
2022-09-26, 11:35
Medlem
Citat:

Testa att bo utomlands i en riktig storstad några år så kommer du lätt känna samma med Sthlm.
Citera
2022-09-26, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag har ingen koll på denna marknad. Vad skulle de kunna få in i hyra? (Tittar man på blocket är ju mest de som begär för mycket hyra kvar...)

Kanske 30 i kallhyra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in