2022-09-26, 08:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför behövs detta steg? Det är väl bara att kreditera respektive debitera konton i varje ände av transaktionen, vilket ju är det som strike gör i slutändan. Varför skulle strike annars behöva "lanseras" i specifika länder först?

Se inlägget ovan från fffffuuuuuu angående det felaktiga tänkandet i att pengar måste "skickas".

Pengarna är ju i min Lightningwallet, inte hos Strike? Jag måste skicka dom till Strike för att Strike skall kunna ge kreditera säljaren.

Ok, börjar polletten falla ner?
2022-09-26, 08:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Trustly öppnar konton i massor av banker och låtsas som att de är ett betalsystem.

Smart på ungefär samma sätt som Klarna, men inget nytt rent tekniskt.

Hur hamnar mina pengar hos Trustly? Jag gissar att dom använder det gamla beprövade banksystemet i bakgrunden, med allt vad det innebär?
2022-09-26, 08:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Strike är inget av det där.

Bitcoin (kanske) är det om det skulle användas direkt.

Nu håller du bara på med ordvalser.
Strike använder Bitcoin (via Lightning) för att uppnå allt det där. Att köra transaktionen på ett annat sätt gör att du tappar alla de egenskaperna.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-26 kl. 08:42.
2022-09-26, 08:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det går blixtsnabbt att göra ett api-anrop och uppdatera lite rader i en databas också. Inget behöver "skickas" (förutom det där anropet kanske). Detta är i grova drag det enda som egentligen behövs i en tjänst så som strike.

Tjänster så som Trustly gör precis detta.

Du tror på allvar att alla banker har sina konton i en jättestor central databas?
2022-09-26, 09:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du tror på allvar att alla banker har sina konton i en jättestor central databas?
Nej, men trustly har egna databaser (precis som strike). Du lider av bristfällig läsförståelse.
2022-09-26, 09:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, men trustly har egna databaser (precis som strike). Du lider av bristfällig läsförståelse.
Ja, men hur når mina pengar som ligger i databas i en bank i Chile Trustlys databas om inte via gamla dyra och trötta banksystemet?

Vad är det du inte fattar? Börjar bli sjukt tröttsamt det här. Spelar du dum eller?

Vet du ens hur transaktioner mellan banker går till? Ok inte, varför i hela helvete håller du ändå på att diskutera det?

Det förklaras TYDLIGT hur detta är ett helt nytt system för transaktioner via Lightning, ändå så säger du att det är precis som det gamla. Du är som strutsen som stoppar huvudet i marken istället för att ta till dig verkligheten, när argumenten tryter.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-26 kl. 09:22.
2022-09-26, 09:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, men hur når mina pengar som ligger i databas i en bank i Chile Trustlys databas om inte via gamla dyra och trötta banksystemet?

Vad är det du inte fattar? Börjar bli sjukt tröttsamt det här. Spelar du dum eller?

Vet du ens hur transaktioner mellan banker går till? Ok inte, varför i hela helvete håller du ändå på att diskutera det?

Det förklaras TYDLIGT hur detta är ett helt nytt system för transaktioner via Lightning, ändå så säger du att det är precis som det gamla. Du är som strutsen som stoppar huvudet i marken istället för att ta till dig verkligheten, när argumenten tryter.

Hur tror du att din betalning via swish går fram blixtsnabbt när du betalar till en mottagare i en annan bank? Tror du att det görs en banköverföring mellan bankerna på riktigt? Nej.

På samma sätt fungerar Trustly och Strike.

Swish handel är för övrigt en väldigt liknande tjänst som Strike, dvs att en butik/e-handlare bara tillhandahåller en QR-kod som du skannar och du godkänner betalningen i din swish-app utan att några telefonnummer är inblandade (ur slutkundens synvinkel).
2022-09-26, 09:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur tror du att din betalning via swish går fram blixtsnabbt när du betalar till en mottagare i en annan bank? Tror du att det görs en banköverföring mellan bankerna på riktigt? Nej.

På samma sätt fungerar Trustly och Strike.

Swish handel är för övrigt en väldigt liknande tjänst som Strike, dvs att en butik/e-handlare bara tillhandahåller en QR-kod som du skannar och du godkänner betalningen i din swish-app utan att några telefonnummer är inblandade (ur slutkundens synvinkel).

Nej det är absolut inte som Swish. Bara en sådan sak att Swish bara funkar i Sverige gör det påståendet idiotiskt.
2022-09-26, 09:44
Medlem
Citat:
VISA kan inte konkurrera med dessa attribut.
Förutom att Visa på (rejält) allvar experimenterar med Ethereum L2, varvid de krossar precis allt på precis alla attribut om de kommer i mål.

Det berör ju inte er dialog, men tillräckligt intressant för att nämna. Ger inte dessa dinosaurier speciellt stor sannolikhet till långsiktig överlevnad, men någon brukar alltid lyckas pivotera och Visa har som (mig veterligen) enda företag på hela den förlegade finansmarknaden spelat sina resurser helt rätt i 2-3 år.
2022-09-26, 09:47
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jo. Iom att detta inte går via clearing hus och andra banker så är det bara en intern bokning på Strikes konton.
Lika mycket "real time settlement" som när du för över 100kr från ditt lönekonto till ditt sparkonto jämfört medom du skickat från ditt lönekonto i Swedbank till ditt sparkonto i SEB (ett konto utomlands)

Nej men kolla.

”Settlement” är per definition processen att kreditera och debitera alla inblandade bankkonton så att transaktionen är ”settled” (på svenska ”avvecklad”). Allt är klart.

Det du beskriver skulle betyda att Strike lovar att i framtiden kreditera butikens konto. Alltså varken ”trustless” eller ”settlement” eller ”real-time”. Om inte Strike har banklicens? Men då är det ju nästan ännu galnare?!

Sen skulle jag ändå gissa att butiken faktiskt får pengarna på kontot direkt.

OBS: Det här har nästan inget med ”Bitcoin” att göra oavsett. Det ska ju vara en valuta och inget patetiskt mellanlager för att effektivisera betalningar i butik.
2022-09-26, 09:48
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Nej det är absolut inte som Swish. Bara en sådan sak att Swish bara funkar i Sverige gör det påståendet idiotiskt.

Var funkar Strike?
2022-09-26, 09:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Förutom att Visa på (rejält) allvar experimenterar med Ethereum L2, varvid de krossar precis allt på precis alla attribut om de kommer i mål.

Det berör ju inte er dialog, men tillräckligt intressant för att nämna. Ger inte dessa dinosaurier speciellt stor sannolikhet till långsiktig överlevnad, men någon brukar alltid lyckas pivotera och Visa har som (mig veterligen) enda företag på hela den förlegade finansmarknaden spelat sina resurser helt rätt i 2-3 år.
Jo jag har hört det.

Har svårt att se att dom kan bygga en lösning dom kan patentera eller på annat sätt bibehålla sin monopol på transaktionslösningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in