2022-09-26, 08:09
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För att strike använder sig av Bitcoin nätverket istället för VISA nätverket...

Igen: hur kan Strike kreditera butikens konto i exemplet?
2022-09-26, 08:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du verkar inte veta hur varken strike, lightning eller bitcoin egentligen fungerar.

Håller du med om parallellen mellan trustly och strike? Och om så är fallet, varför är det en önskvärd tjänst?
Jag kan inte Trustly men är den Öppet för alla, Globalt, Ocensurerbart, Billigare, Snabbare, Ofrysbart, Bearer och Cash Final så håller jag med.
2022-09-26, 08:10
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Lightning gör att betalningen går blixtsnabbt och blir gratis. Att göra samma transaktion on chain skulle göra avkall på detta då vi alla vet att Bitcoins förstalager är olämpligt för micropayments.

Lightning behövs ju inte i det exempel du visar.

OBS att det inte är något argument mot Lightning generellt. Bara mot Strike (som ju inte är Bitcoin).
2022-09-26, 08:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Igen: hur kan Strike kreditera butikens konto i exemplet?
Butiken har väl konto hos Strike?
2022-09-26, 08:11
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jag kan inte Trustly men är den Öppet för alla, Globalt, Ocensurerbart, Billigare, Snabbare, Ofrysbart, Bearer och Cash Final så håller jag med.

Strike är inget av det där.

Bitcoin (kanske) är det om det skulle användas direkt.
2022-09-26, 08:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
till en lightning transaktion och skickar den till säljaren

Varför behövs detta steg? Det är väl bara att kreditera respektive debitera konton i varje ände av transaktionen, vilket ju är det som strike gör i slutändan. Varför skulle strike annars behöva "lanseras" i specifika länder först?

Se inlägget ovan från fffffuuuuuu angående det felaktiga tänkandet i att pengar måste "skickas".
2022-09-26, 08:13
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Butiken har väl konto hos Strike?

Ok men då är det absolut ingen ”real time settlement”.
2022-09-26, 08:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Lightning behövs ju inte i det exempel du visar.

OBS att det inte är något argument mot Lightning generellt. Bara mot Strike (som ju inte är Bitcoin).
Jo, Lightning behövs för att parametrarna "blixtsnabbt" och "gratis" skall uppfyllas. Gör du det on chain så så tappar du dessa.

Däremot behövs inte Strike nödvändigtvis. Vem som helst kan kopiera deras upplägg (du vet parametern "öppen") och försöka konkurrera kanske genom att göra en ännu bättre kundupplevelse.
2022-09-26, 08:15
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Trustly öppnar konton i massor av banker och låtsas som att de är ett betalsystem.

Smart på ungefär samma sätt som Klarna, men inget nytt rent tekniskt.
2022-09-26, 08:17
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jo, Lightning behövs för att parametrarna "blixtsnabbt" och "gratis" skall uppfyllas. Gör du det on chain så så tappar du dessa.

Däremot behövs inte Strike nödvändigtvis. Vem som helst kan kopiera deras upplägg (du vet parametern "öppen") och försöka konkurrera kanske genom att göra en ännu bättre kundupplevelse.

Måste jobba jag ska försöka förklara vad jag menar sen.
2022-09-26, 08:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Det går blixtsnabbt att göra ett api-anrop och uppdatera lite rader i en databas också. Inget behöver "skickas" (förutom det där anropet kanske). Detta är i grova drag det enda som egentligen behövs i en tjänst så som strike.

Tjänster så som Trustly gör precis detta.
2022-09-26, 08:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ok men då är det absolut ingen ”real time settlement”.
Jo. Iom att detta inte går via clearing hus och andra banker så är det bara en intern bokning på Strikes konton.
Lika mycket "real time settlement" som när du för över 100kr från ditt lönekonto till ditt sparkonto jämfört medom du skickat från ditt lönekonto i Swedbank till ditt sparkonto i SEB (ett konto utomlands)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in