2022-09-25, 21:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
"Placering" ? Låter som att det är värdepapper som vi pratar om här.

När jag köpte min bostad för ett gäng år sedan så var mina anledningar följande:

- storlek
- geografiskt läge
- grannar och folket som rörde sig i området
- skick
- planlösning

Jag ville alltså ha möjligheten att välja ovanstående, inte bli tilldelad hyreslägenhet på måfå som de fick i sovietunionen. Hur många svennar ser sin bostad som "placering"?
Du ”tjänar” inte på att bo för tillfället är kontentan, tvärtom är det enbart en kostnad.
Citera
2022-09-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Din mamma kan ses som en flodhäst, det betyder däremot inte att hon är det, i vetenskaplig mening.

När du säljer lägenheten amorterar du av hela din skuld, samma när du byter bank. Är detta kostnader i din värld?
Ja, i den mening att du därmed är löst från att betala ränta.

Men nu räcker det med den här diskussionen i den här tråden. Ingen behöver acceptera att det även går att se amorteringen som en kostnad för att minska räntebördan. Jag håller fast vid det jag sagt tidigare, men kommer inte att göra fler inlägg på detta tema.
Citera
2022-09-25, 21:45
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Olja produceras inte. Det som finns i marken plockas upp och säljs. Finns enbart en begränsad mängd.

När det gäller villor så får man skilja på priset på marken och priset på huset. Mark produceras inte så teorin att kostnaden bestämmer priset kommer ju inte att gälla fullt ut.

Dviking menar att produktionskostnaden ska gälla. Håller du med?

Precis som med olja så finns det en begränsad mängd mark i Djursholm, detta var exakt min poäng. Men tack för att du var tvungen att hoppa in och asperga lite här. *styrkekram*
Citera
2022-09-25, 21:55
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Värd" som i vad den kostar att bygga ligger väl runt 50k/kvm inkl. mark. Med föreningslån på 15k/kvm som här blir den väl då värd ca 35k/kvm minus kanske 10% för slitage/begagnad, så runt 1.5m borde väl vara marknadsvärdet. Alltså hälften mot vad de nu har som önskepris som vanligt.

Brukar du också starta företag som tar 0 % marginal?
Citera
2022-09-25, 21:56
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Marknadsvärde är vad någon är beredd att betala. Du kan inte sitta och försöka räkna ut helt arbiträrt på det där sättet. Hade den legat ute för 1.5 msek acceptpris hade köerna för att köpa den ringlat sig runt hela Täby. Så nej den är inte "värd" 1.5 msek. Inte på långa vägar

Men nu är det faktiskt så att det är Dviking som bestämmer vad som är tätt pris. Se hans andra inlägg så inser du att det är så det ligger till.
Citera
2022-09-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
Nej det är en myt. https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-07-22_bostaden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.ht ml

Åh en statlig bank som dessutom tjänar pengar på att folk tar så mycket lån som möjligt. Vilken trovärdig källa. Ungefär som att lita på Pfizer eller AstraZeneca för "vaccinet" som alla gjorde.
Citera
2022-09-25, 22:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Dviking menar att produktionskostnaden ska gälla. Håller du med?

Precis som med olja så finns det en begränsad mängd mark i Djursholm, detta var exakt min poäng. Men tack för att du var tvungen att hoppa in och asperga lite här. *styrkekram*

Citat:
Brukar du också starta företag som tar 0 % marginal?

Marken ingår i priset. Byggaren har marginal i sitt pris.

Det som man kan se ske är att bostadsutvecklare säljer ett projekt till en BRF de själva kontrollerar med saftiga marginaler, ofta med hög belåning. Sen säljer man BR i etapper för att få ut maximalt pris. En perfekt fungerande marknad?
Citera
2022-09-25, 22:15
Medlem
Förstår inte riktigt aversionen mot amorteringskravet. Det måste väl ändå vara en utmärkt "krockkudde" och en anledning till att nedgången vi ser nu, inte är värre. De som köpte våren 2017 (eller hösten 2020 för ungefär samma pris), får i snitt igen pengarna idag. Dessa har då ändå möjlighet att nyttja nedgången till att byta upp sig, just tack vare amorteringskravet. Speciellt om de som köpte våren '17 och har pytsat in ett par-tre lusentappar i "tvångssparande" varje månad. Många som kommit in på marknaden de sista 5 åren, hade säkert varit (mer) "inlåsta" om det inte vore för amorteringen.

Så jag vill höja mitt glas och utropa en hyllning till krav, som en konsoliderande faktor för marknaden. Jag tror även ni amorteringskrav-haters därute ska vara rätt glada att det finns. En stabilare marknad gynnar alla. Sedan kan man ju såklart ha åsikter om kravets utformning.

Angående pausad amortering, skummade igenom en artikel i blaskan om detta idag och det verkar som de flesta banker enbart går med på paus om privatekonomin är mycket ansträngd, sjukdom/arbetslöshet etc. Att Thailandsresan hänger löst är alltså inte ett godtagbart skäl. Konsensus tycks vara att det som hände vid Covid-utbrottet 2020 bör ses som ett extremfall, pga den osäkerhet som rådde då.
Senast redigerad av vraalaak 2022-09-25 kl. 22:21.
Citera
2022-09-25, 22:27
Medlem
DVikings avatar
Vad är en lägenhet värd? Ja det var ju carl-henric som ställde frågan:

"Ja jösses, en 2a i Täby för 3m och det finns personer som hävdar att vi skulle ha haft ngn form av meningsfullt prisfall. Vad kan en sådan lägenhet vara värd egentligen?"

Mitt svar var då:

"Värd" som i vad den kostar att bygga ligger väl runt 50k/kvm inkl. mark.

Detta är alltså svar på c-h:s "vara värd egentligen?" mer ur ett investerarperspektiv. Nu finns det ju ett gäng här i tråden och en alltför stor andel BLTs ute i samhället som ser på bostäder ur ett helt annat perspektiv. Men mitt svar på frågan är ganska klart och tydligt, dvs vad det kostar att bygga något liknande och vad således en professionell investerare (typ en Hyresvärd) skulle vara intresserad av att betala för en sådan bostad. Sen blandar trådens BLTs in en massa känslor i ämnet om att en snyggt stajlad lägenhet är "värd" en miljon mer för att Fia-Lisa och Klas-Christian både ville ha just den för att den ligger nära Tea&Scones där de båda gillar att ta en Chai-Latte på lördagar.
Citera
2022-09-25, 22:47
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vad är en lägenhet värd? Ja det var ju carl-henric som ställde frågan:

"Ja jösses, en 2a i Täby för 3m och det finns personer som hävdar att vi skulle ha haft ngn form av meningsfullt prisfall. Vad kan en sådan lägenhet vara värd egentligen?"

Mitt svar var då:

"Värd" som i vad den kostar att bygga ligger väl runt 50k/kvm inkl. mark.
Detta är alltså svar på c-h:s "vara värd egentligen?" mer ur ett investerarperspektiv. Nu finns det ju ett gäng här i tråden och en alltför stor andel BLTs ute i samhället som ser på bostäder ur ett helt annat perspektiv. Men mitt svar på frågan är ganska klart och tydligt, dvs vad det kostar att bygga något liknande och vad således en professionell investerare (typ en Hyresvärd) skulle vara intresserad av att betala för en sådan bostad. Sen blandar trådens BLTs in en massa känslor i ämnet om att en snyggt stajlad lägenhet är "värd" en miljon mer för att Fia-Lisa och Klas-Christian både ville ha just den för att den ligger nära Tea&Scones där de båda gillar att ta en Chai-Latte på lördagar.
Ja, det är ett rimligt resonemang.
Varför har då marknaden fått hybris?. Ja ganska enkelt, det är lånelöftena som styrt budgivningarna.. Därför kan en bild i hemnetannonsen på en fruktskål med boken "Arkitektens hem" intill dra upp priset med 10 000.
Nu har och kommer lånelöftena förändras kraftigt. Och därmed sjunkande priser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Åh en statlig bank som dessutom tjänar pengar på att folk tar så mycket lån som möjligt. Vilken trovärdig källa. Ungefär som att lita på Pfizer eller AstraZeneca för "vaccinet" som alla gjorde.

Är det allt du hade att komma med?

Citat:
SBAB har via Kantar Sifo frågat drygt 1 000 hushåll som äger sina bostäder...

Det är alltså hushållens egna ord och det är via ett externt, erkänt företag för undersökningar, Sifo.
Citera
Medlem
DVikings avatar
Bostadsmarknaden i Täby kommer nog vara en av de mer pressade nu de kommande åren. Ser mycket nyproduktion och det börjar komma lite erbjudanden:

https://wilmafastighetsmakleri.se/objekt/stationsvagen-52-ep-roslags-nasby-7/

Man kan alltså spara 3x24=72k på en lägenhet för 2750k, eller 3%. Wow, vilken deal! Givetvis är det en BRF med hög belåning (ca 15k/kvm) och ekonomisk plan baserad på 2.1% ränta och minimal amortering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in