2022-09-25, 16:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om du kan något om historia så vet du att Hitler kunde bygga upp sin ställning i Tyskland eftersom freden i första världskriget var så hård mot tyskarna. Det är inte särskilt smart att tvinga sin fiende på knä. Risken är att ett hat byggs upp mot den som tvingar en på knä. Man vinner på att låta folk behålla lite värdighet, även folk man inte alls gillar.
Nu har du en teoretisk idé om att Ryssland ska bli fullständigt besegrat, Moskva intaget. Det går inte att svara på.
Här gäller det kriget i Ukraina där Putin hotar med atombomber om Ukrainarna inte slutar försvara sig. Hur ska man agera mot det.
Citera
2022-09-25, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det här är basis för min oro:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband. De har nationalistbataljoner.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant. Landsfadern Bandera var själv delaktiga i massakrer.
5) Titta på idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier. Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q .
7) Odessa-massakern.
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.

Det finns fler argument. Vad är dina för att det inte finns risk?

Vad det gäller autonomi: De som vill ha autonomi ingår i de 70%. Men de siffrorna är gamla nu. Där finns inget bra svar på hur man ska räkna på vad folkviljan nu är. En ny stat borde vara ett bra sätt att säkra rättvisa. Om man tillåter tillbakaflyttning och säkrar demokrati så får ju medborgarna "det samhälle som de förtjänar". Antag nu att väldigt många är för Ukraina, och verkligen gärna vill bo där de kom från. I så fall kan de ju flytta tillbaka, och skapa ett "ukrainskt samhälle" (vad det nu är) även om de inte styrs från Kiev. Demokrati är bra på det viset. Man kunde också skapa en regel om att de kan slås ihop igen med Ukraina om 80 år, men aldrig med Ryssland.

Du tror alltså på riktigt att Patrick Lancaster inte är kontrollerad av en agenda samt att personerna som han intervjuar vågar prata öppet och berätta sanningen för honom? Satan vad sett ute du är om så är fallet.
Citera
2022-09-25, 16:12
Medlem
Citat:
Så kan vi konstatera att du hade otroligt fel. Du skrev detta för 6 dagar sedan och folkomröstningarna är i full gång. Vad tänker du om konsekvenserna för din epistemologi och din syn på konflikten att du var så oförmögen att se vad som skulle hända?

Notera att det är bra (för dig själv) att ha fel, och du ska ha cred för att du försökte. ALLA som är kloka är det för att de vågat säga vad de trodde skulle hända, fått fel, och reviderat sin syn på världen.
Sicket jävla pretantiöst dravel. Först och främst så har han/hon som sade att där inte kommer vara några folkomröstningar fullständigt rätt, ty där ÄR inga FOLKOMRÖSTNINGAR. Folket ÄR INTE där, och de som är blir TVINGADE att "rösta". Detta herr Sailor, är INTE en folkomröstning utan en fars som aldrig förr setts. Om du anser detta vara en folkomröstning så visar du helt öppet hur det står till i din såkallade tankeverksamhet. Det fetade där...är inget annat än DU SJÄLV som försöker hitta flykthål och utvägar för din EGEN historik här. Att du sedan som nu försöker få det till någon sort ideologisk sörja med en antydan om att den dessutom skulle vara intelligent gör det hela ÄNNU värre. Du är ju så långt upp i ditt eget arsle att du inte ens längre vet hur du skall ta dig ut. Hur i helvete har DU mage att sitta här och förklara för ANDRA hur de kommer "revidera sin syn på världen" bara för att de har fel när de INTE har fel??? Fan, jag börjar tro att det faktiskt är som jag sade innan, att du helt enkelt inte fått förklarat för dig vart dina gränser går genom att få ett par rejäla käftsmallar för att veta din plats. Lägg nu av med ditt jävla kvasifolisofiska dravel här och se för helvete till att hålla det till KONFLIKTEN SOM RÅDER och inte vad fan DU TROR om saker och ting. Helt otroligt att du fortfarande kan sitta här och posta exakt samma inlägg om och om och om igen utan att någon förklarar för dig att det är bra nu. Ta nu ditt "skrivbords-diskuterande" till en tråd där det yttras filosofi eller helt enkelt bara "diskuteras" för att de som jiddrar aldrig fattat att man inte kan TJATA sönder livet. Ukraina och Ryssland skiter ett stort stycke i vad fan du tror är lösningar och effekter. Annars hade du ju för helvete suttit med i både krisråd och planeringsmöten.
Citera
2022-09-25, 16:12
Medlem
Citat:
Det här är basis för min oro:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband. De har nationalistbataljoner.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant. Landsfadern Bandera var själv delaktiga i massakrer.
5) Titta på idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier. Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q .
7) Odessa-massakern.
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.

Det finns fler argument. Vad är dina för att det inte finns risk?

Vad det gäller autonomi: De som vill ha autonomi ingår i de 70%. Men de siffrorna är gamla nu. Där finns inget bra svar på hur man ska räkna på vad folkviljan nu är. En ny stat borde vara ett bra sätt att säkra rättvisa. Om man tillåter tillbakaflyttning och säkrar demokrati så får ju medborgarna "det samhälle som de förtjänar". Antag nu att väldigt många är för Ukraina, och verkligen gärna vill bo där de kom från. I så fall kan de ju flytta tillbaka, och skapa ett "ukrainskt samhälle" (vad det nu är) även om de inte styrs från Kiev. Demokrati är bra på det viset. Man kunde också skapa en regel om att de kan slås ihop igen med Ukraina om 80 år, men aldrig med Ryssland.

De du hänvisar till gäller enbart om det var en intern Ukrainsk konflikt.
Vilket det inte är, givetvis kommer vissa Ukrainare vilja hämnas på Ryssar.
Men inte på sina grannar eller sig själva som pratar Ryska, enbart de Ryssar som deltagit i övergreppen och den % av befolkningen som aktivt stött Rysslands ambitioner.

Alla dina argument och att du nämner tragedin i Odessa som en massaker visar på att du har köpt Kremls propaganda.

Allt du framför är taget direkt från Kremls propagandabok. Men bra att du visar ditt sanna ansikte.
Är du köpt eller bara korkad vet jag inte, men bra att du visar var du hämtar din inspiration.
Citera
2022-09-25, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Skojar du?
Ryssland har ju inte varit intresserade av det öht.
De hade kanske varit det efter hand, om man inte hade förnedrat dem i alla sammanhang. Nu kan jag inte se hur detta ska lösas samtalsvägen.
Citera
2022-09-25, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Hur för man diplomati med ett land som ständigt ljuger och bryter mot alla former av avtal? Som har ett mål att radera ett helt land och dess invånare?
Enda "diplomatin" är att fortsätta kriga tills Z är borta från hela Ukraina.
Och om Putin inte tänker ge sig, inte tänker acceptera ett nederlag i Ukraina?
Citera
2022-09-25, 16:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Om du kan något om historia så vet du att Hitler kunde bygga upp sin ställning i Tyskland eftersom freden i första världskriget var så hård mot tyskarna. Det är inte särskilt smart att tvinga sin fiende på knä. Risken är att ett hat byggs upp mot den som tvingar en på knä. Man vinner på att låta folk behålla lite värdighet, även folk man inte alls gillar.

De då något du har för att hålla ryssarna glada. Ge inte bort bitar av Ukraina för denna välvilja mot Ryssland. Jag kan ju ge bort din villa till några gängkriminella för att de skall vara på bra humör och inte vandalisera min egen villa. Okej för mig men är det okej för dig?
Citera
Medlem
Citat:
De hade kanske varit det efter hand, om man inte hade förnedrat dem i alla sammanhang. Nu kan jag inte se hur detta ska lösas samtalsvägen.

Förnedrat de?
Vad förväntar ni ryssar?
Att ni kan mörda, våldta, kidnappa medan Ukraina bara ska stå och titta på?
De slår tillbaka för deras frihet och överlevnad.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Du tror alltså på riktigt att Patrick Lancaster inte är kontrollerad av en agenda samt att personerna som han intervjuar vågar prata öppet och berätta sanningen för honom? Satan vad sett ute du är om så är fallet.

Poängen är att media är ännu hårdare kontrollerad på ukrainska sidan än den ryska. Lancaster är inte perfekt, men det är oroande att de inte ens har det på ukrainska sidan i de återtagna områdena. Eller har de? Jag har kanske bara missat det?
Citera
2022-09-25, 16:15
Medlem
Citat:

Han blir illa tvungen.
Han har redan förlorat.
Han har på egen hand fört tillbaka Federation Z minst 50 år tillbaka i tiden.
Citera
2022-09-25, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu har du en teoretisk idé om att Ryssland ska bli fullständigt besegrat, Moskva intaget. Det går inte att svara på.
Här gäller det kriget i Ukraina där Putin hotar med atombomber om Ukrainarna inte slutar försvara sig. Hur ska man agera mot det.
Nej, jag tänker inte alls att Moskva ska behöva intas för att Putin ska ta till kärnvapen. Ett land som sitter på kärnvapen måste man vara försiktig med, oavsett vad man tycker om det.

Rekommenderar du att man går till attack med bara händerna mot någon som riktar ett skarpladdat vapen mot en? Visst, man kan hoppas att personen inte skjuter men ska man chansa på det?
Citera
2022-09-25, 16:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Och om Ukraina inte tänker ge sig, inte tänker acceptera ett nederlag i Ukraina?

Varför tar du alltid förövarens perspektiv men struntar i brottsoffrets?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in