Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det här är basis för min oro:
1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband. De har nationalistbataljoner.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant. Landsfadern Bandera var själv delaktiga i massakrer.
5) Titta på idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier. Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna :
https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q .
7) Odessa-massakern.
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.
Det finns fler argument. Vad är dina för att det inte finns risk?
Vad det gäller autonomi: De som vill ha autonomi ingår i de 70%. Men de siffrorna är gamla nu. Där finns inget bra svar på hur man ska räkna på vad folkviljan nu är. En ny stat borde vara ett bra sätt att säkra rättvisa. Om man tillåter tillbakaflyttning och säkrar demokrati så får ju medborgarna "det samhälle som de förtjänar". Antag nu att väldigt många är för Ukraina, och verkligen gärna vill bo där de kom från. I så fall kan de ju flytta tillbaka, och skapa ett "ukrainskt samhälle" (vad det nu är) även om de inte styrs från Kiev. Demokrati är bra på det viset. Man kunde också skapa en regel om att de kan slås ihop igen med Ukraina om 80 år, men aldrig med Ryssland.
De du hänvisar till gäller enbart om det var en intern Ukrainsk konflikt.
Vilket det inte är, givetvis kommer vissa Ukrainare vilja hämnas på Ryssar.
Men inte på sina grannar eller sig själva som pratar Ryska, enbart de Ryssar som deltagit i övergreppen och den % av befolkningen som aktivt stött Rysslands ambitioner.
Alla dina argument och att du nämner tragedin i Odessa som en massaker visar på att du har köpt Kremls propaganda.
Allt du framför är taget direkt från Kremls propagandabok. Men bra att du visar ditt sanna ansikte.
Är du köpt eller bara korkad vet jag inte, men bra att du visar var du hämtar din inspiration.