2022-09-25, 15:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungensilviaochjag
När Ryssland står i Kiev, kommer Ryssland att ha förlorat då också?

Ja hur gick det med dessa 72 timmar att ta Kiev? Du tycker inte det går lite långsamt även om Ryssland skulle ta Kiev imorgon?
Citera
2022-09-25, 15:13
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Pojkrumsfantasier..

Enig med dig där, tänk hur Ryssland har lurat hela omvärlden att de ska ha världens andra mäktigaste arme, den är ju ett skämt... Många underrättelsetjänster har misslyckats eller också har de vetat om hela tiden och låtit det vara, därför de insåg tidigt att Ukraina kan slå Ryssland.
Citera
2022-09-25, 15:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
PS: Så kan du ge några empiriska mätpunkter på vad som kommer hända då före låt oss säga 1 November? Vad förutsäger din teori?

Jag kan säga vad som INTE kommer hända, inga folkomröstningar i ockuperade områden.
Troligen kommer färre och färre områden förbli ockuperade. Ryssar kommer pressas ur Donbass och belägras i Cherson.

Hur mycket som kommer hända innan 1 november beror helt på ryssars motivation att fortsätta att springa runt trots att huvet är kapat.

Så kan vi konstatera att du hade otroligt fel. Du skrev detta för 6 dagar sedan och folkomröstningarna är i full gång. Vad tänker du om konsekvenserna för din epistemologi och din syn på konflikten att du var så oförmögen att se vad som skulle hända?

Notera att det är bra (för dig själv) att ha fel, och du ska ha cred för att du försökte. ALLA som är kloka är det för att de vågat säga vad de trodde skulle hända, fått fel, och reviderat sin syn på världen.
Citera
2022-09-25, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja hur gick det med dessa 72 timmar att ta Kiev? Du tycker inte det går lite långsamt även om Ryssland skulle ta Kiev imorgon?
Det var bara ett förspel och det vet du. Man ville sätta skräck i Zelensky och försöka lösa det den snabba vägen. Men som du vet så pratade Boris Johnson clownen med Zelensky och tvingade honom att fortsätta striden.

Allt blod efter det ligger på era händer, och det vet ni. Det kunde ha stoppats där och då, men ni valde att förlänga konflikten. Och därför är vi där vi är idag. Och du ser hur det går för er.
Citera
2022-09-25, 15:14
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Det är en sak som har varit lustig hela den här konflikten. Hela tiden så har Ukraina sagt att Ryssland förlorar.

Nu har vi kommit så långt att fyra hela provinser går till val om att joina Ryssland.

Hur länge till ska Ryssland förlora innan hela Ukraina är övertaget är frågan?

När Ryssland står i Kiev, kommer Ryssland att ha förlorat då också?

Jag fortsätter följa den humoristiska propagandan från Flashback med nöje. Moderatorerna och admins är med på kuppen.

Go team Putin!
Därtill var det den ena sanktionen efter den andra som skulle få Ryssland att kollapsa. Snack om en efterbliven idé i sig, som inte gav annat än ett enormt bakslag som ställt Europa inför en ekonomisk och social kollaps. Och svennebananerna springer med i krigsyran likt batilhäxor efter Aylan år 2014. Till och med "invandringsmotståndarlaget" är med på noterna och välkomnar "nyanlända" - fint med invandrare, sägs det, bara de inte är från MENA för ukrainare är ju "redigt folk" och så vidare.
Citera
2022-09-25, 15:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det värst är om han kommer försöka tvinga människor i ockuperade områden att ansluta till ryska armen efter bluffreferendumen. I så fall ytterligare ett fasansfullt krigsbrott. Man har krigsbrottsrekryterat män i Luhansk och Donetsk.

Det sker redan. I första hand de som fått ryskt pass men nu också de som röstat i "valen" där. I Krim är det mest Krimtatarerna som kallas in; etnisk rensning som i Dagestan.

Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Drömmer alla ryssar om att dö en kvalfull död?
Varför jiddrar man annars om kärnvapen hela tiden?

De har en idé om att vara imperium och kolonialmakt, och att de skall härska över andra folk. Det verkar vara värt att dö för. När Europa gick ifrån dessa idéer 1945 blev de kvar i Ryssland.
Citera
2022-09-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är meningslöst att diskutera med någon som svarar som du gör. Det är också meningslöst att diskutera om man tänker som du gör. Där är inget argument hos dig om varför det jag säger är falskt, eller varför jag skulle ha en sån agenda.

Jag funderar helt enkelt på vad som är bäst att tycka för de kollektiv i vilka jag ingår. (Svensk, EU-medborgare, världsmedborgare, etc.). Där är ingen agenda i sig själv som är pro-rysk. Jag förklarar hur jag når till min slutsats. Sen kan andra försöka tänka smartare än mig. Slava förnuft!

Men du vägrar svara på några direkta frågor, och du drar argument som inte är hämtade ur verkligheten.

Du har fortfarande inte svarat varför några enstaka % av donbass innevånare skall få som dom vill, där närmare 70% är direkt emot, detta är din lösning.
Dessutom vad är det som gör att du inte erkänner din rätta sida och din vurm för Putins Kreml?
Vad är det som gör att du kommer fram till att bästa lösningen på konflikten är att ge cart blanc till Ryssland att hota sig och kriga sig till nya landdomäner.
Att du slänger dig med ren propaganda från Ryssland gällande etnisk rensning i Ukraina( Den förekommer från den Ryska sidan men knappast från den Ukrainska) visar på att du är köpt eller bara korkad.
Att bara tanken att ge Putin rätt att ta över grannländer är nåt som knappast kan vara det bästa för EU eller den fria världen över huvud taget.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-09-25 kl. 15:21.
Citera
2022-09-25, 15:20
Medlem
Citat:
Därtill var det den ena sanktionen efter den andra som skulle få Ryssland att kollapsa. Snack om en efterbliven idé i sig, som inte gav annat än ett enormt bakslag som ställt Europa inför en ekonomisk och social kollaps. Och svennebananerna springer med i krigsyran likt batilhäxor efter Aylan år 2014. Till och med "invandringsmotståndarlaget" är med på noterna och välkomnar "nyanlända" - fint med invandrare, sägs det, bara de inte är från MENA för ukrainare är ju "redigt folk" och så vidare.

Ukrainarna är ju den första stora flyktinggruppen som inte får PUT, SFI, etableringsbidrag osv... så att ni blattar gnäller är ju patetiskt. Sverige är mycket snålare mot dem än mot er, ändå tycker ni det är orättvist... ja herregud vilket folk ni är.

Du har full koll på rysk ekonomi och hur den klarar sig utan handel med väst? Du tror Ryssland av alla skitländer klarar sig på egen hand?

Oj vad hemskt tycker blattarna, nu blir det ekonomisk kris, hur skall vi få våra bidrag då?
Citera
2022-09-25, 15:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Man ville sätta skräck i Zelensky och försöka lösa det den snabba vägen. Men som du vet så pratade Boris Johnson clownen med Zelensky och tvingade honom att fortsätta striden.
Alla är överens om att Ryssland hade inbillat sig att de skulle kunna invadera och ta över Ukraina på några få dagar, eller ”lösa den snabba vägen”, som du uttrycker dig. Man hade tänkt sig snabba utrensningar och snabba folkmord, och att snabbt få på plats en marionett-regering.

Däremot håller jag inte med om att det var Boris Johnson clownen (är Boris Johnson clownen någon annan än den förra premiärministern i Storbritannien? I svenskan sätter vi nedsättande ord före namnet, exempelvis ”clownen Boris Johnson”) som tvingade Zelensky att skydda sitt land. Det beslutet tog ukrainarna helt självständigt, just för att förhindra att ryssarna skulle kunna genomföra mord och etnisk rensning - som vi ser att de gjort i de orterna som de invaderat och lyckats hålla.
Citera
2022-09-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jo men det skulle vara intressant att veta just USAs och NATOs analyser av det, inte öppna källor etc. då dessa analyser är mycket hemliga. Det kommer vi ju inte få veta tyvärr. En indikation kan vara hur USA reagerar om/när Ryssland ställer ett konkret kärnvapenultimatum. Om Ryssland säger t.ex. "Nu är dessa ukrainska provinser en del av Ryssland, om Ukraina försöker återerövra dem så kommer vi atombomba Ukraina". USAs svar då kommer ge en indikation på hur USA ser på det ryska hotet i praktiken.
Jag hittade en artikel där Kjell Engelbrekt vid Försvarshögskolan spekulerar ang hur Väst skulle svara på ett angrepp med kärnvapen.

Citat:
Hur ett eventuellt svarsangrepp skulle se ut går det däremot bara att spekulera om – det vore ogynnsamt om Ryssland i förväg kände till vad reaktionen skulle bli. Inom Nato finns en grupp för kärnvapenplanering (Nuclear Planning Group), som alla medlemsländer förutom Frankrike ingår i.

– Det vi vet är att det resonerats ganska mycket i de kretsarna sedan kriget bröt ut, säger Engelbrekt.

Ett alternativ som diskuterats är enligt honom ett ”massivt” svar mot kommandocentralen och de militära enheter som ansvarar för eldgivningen, men med konventionella vapen.

– En proportionerlig straffåtgärd, som samtidigt undviker ytterligare eskalering, säger Engelbrekt.

Det skulle också kunna ha en avskräckande effekt.

– Ryska befälhavare vet då att när de ger eldgivningsordern, eller deltar i att avfyra ett kärnvapen, så kanske de inte har många timmar kvar att leva.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/765yL4/expert-rysk-karnvapenattack-skulle-besvaras
Citera
2022-09-25, 15:23
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Vad säger alla Kremlbotar nu när Tyskland har säkrat gas redan från och med december (från Qatar)? Ni ville använda energi som vapen för att väst skulle häva alla sanktioner, nu får ni i er.

Ja Putin måste va den största idiot som skådats, han hade enkelt kunna ta över Ukraina om han hade väntat 6 månader, sen gått in och strypt all gas direkt när det är som störst behov av det i Europa. Då hade nog inte Europa varit så kaxiga och sända en massa vapen, nu är det kört för Putin, mest troligt kommer han att dö de närmsta dagarna, kan vara av självmord rent av.
Citera
2022-09-25, 15:26
Medlem
Citat:

Jag vet inte hur du har fått för dig att sanktionerna skulle få Ryssland att kollapsa. Det var dock väldigt nära vid tidpunkten de sattes in. Putin får höja lönen hos alla som på ryska riksbanken. De räddade landet.

Sanktioner används över tid. Till ex Tyskland föll ihop efter fyra vid WWI. Sydafrika tog det 20+år. NK och Venezuela kämpar på men det är ju mer eller mindre soptippar. Det blir ju en fråga om vilja. Om jag måste skulle Jag skulle nog sätta mina pengar på att väst och Ukraina står ut längst. Hittils har det inte gått så bra för Ryssland, men vi vet ju inte vad som händer i framtiden. Om jag visste det så skulle jag ligga på en trevlig strand och inte skriva på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in