Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag tror Putin kan ha överskattat kraftigt hur många som är sugna att dö för hans krig, på flera sätt.
- Han kan ha trott att Kharkov skulle "falla" (ukrainskt myteri/förräderi)) i invasionens första fas
- överskattat hur många som vill slåss i Donbass
- underskattat hur många som behöver slåss (omfattande västligt stöd)
Alla dessa parametrar är logiska att felskatta. Men frågan är om det är värre än hans worst case. Det tror jag inte.
Jag tror inte han vill ha ett långt krig. Men ryssarna är beredda på det om det krävs för deras mål.
Jag tror där är något som håller tillbaka allmän mobilisering, men svårt att veta vad. Det kan vara både att han inte kan pga motivation. Men det kan lika gärna vara att han tror att vintern kommer, och kommer vara fördelaktig för ryssarna.
Den ryska opinionen är ju intressant. Går den mot att fler och fler övertygas att det är "existentiellt nödvändigt" att vinna kriget, eller mot att det minst dåliga alternativet är att backa hem? Jag har ingen aning.
Det där med att "slå ut den ukrainska armén" är ju omöjligt. Ryssland har inte trupper att hålla hela Ukraina. Där finns en potentiellt outtömlig tillförsel av vapen. I väst är befolkningen extremt fientlig och terrängen gynnsam för partisaner. Ryssland kan i bästa fall sätta sig på en del av territoriet och vänta på att de andra slutar anfalla det. Så köper inte din "ryssland vill dra ut på kriget"-teori. Däremot kan man kritisera dem för att eskalera en konflikt som de inte kan kontrollera.
Lite lustigt att du tog dig besväret att bemöta min "teori" om att ryssen drar ut på kriget. Det var rätt uppenbart en gliring till teorin att "USA håller på att dra ut på kriget" som man hör från rysstrollarna.
Visst "drar USA ut på kriget" genom att leverera vapen men syftet är solklart att inte Ukraina blir en del av diktaturen Ryssland. USA har inte handlingsutrymme att göra slut på kriget på några veckor heller.
Att Putin felskattade parametrarna du nämnde är inget annat än en grova och ödesdigra misstag. Han måste ha varit komplett vilseledd av armén och säkerhetstjänsten.
Att Ukrainas regering skulle falla och Kiev tas inom några dagar, det var ändå någorlunda rimliga antaganden, utifrån sett. Säkerhetstjänsten borde dock haft bättre koll på stridsviljan och armén borde ha vetat att de inte var kapabla att bara köra rakt fram till huvudstaden. De borde ha haft mer insyn än så. Eller så var Putin faktaresistent och var det ingen som tordes säga emot på skarpen.
Det finns inte så många vägar fram för Putin. Mobilisering hjälper inte. Det ger bara fler värdelösa trupper som måste beväpnas och underhållas. I övrigt innehåller vägarna fram massförstörelse av Ukraina. Inte så snyggt och ett tecken på Rysslands svaghet än styrka.