2022-09-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Ja, så är det (numera..). Han har ju sin dystra historik långt bak i tiden men det är så man lär sig.
Numera så går affärerna bra men så är det där med dottern. Visar bara att det är alltid något som skaver.
Akelius är bra.

Han stämde väl henne, så deras relation är nog körd i botten. Jag rök ihop med honom för ca 15 år sedan, han har någon bokstavs kombo men mkt intelligent
Citera
2022-09-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Jag ska inte lyssna på experterna men jag ska lyssna på en mongol flashbackare hahha herregud vilken pajas. Bara hållkäften du vet inte vad du snackar om.

Om du varit en smartare individ, så hade du gjort vad folket själva gör, inte vad de säger. Hedge fonder, Warren Buffett och Blackrock har alla haft rekordstora cash positioner, just för att det är bättre än att äta förlusten.

Men sedan måste de ju ha någon idiot att sälja till, någon som köper de övervärderade aktierna, och där kommer du och de andra passiva investerarna in. Ni sitter och köper skiten som marknaden inte vill ha. Som sagt, du är för dum för att syssla med börsen, men du har inte självinsikten att förstå det, den värsta kombinationen.
Citera
2022-09-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Månadssparandet hos Nordnet är utan kurtage och på lång sikt bra för oss vanliga folk eller hur?

Det borde väl funka. Jag vart inne på avanza och blev förvånad hur mkt jag bränt i courtage mm under 2021. Ni som har avanza, ta en titt.
Citera
2022-09-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Du är en ren inavel. Du vet inte ett skit vad du snackar om.

Åh fan, jag som trodde jag levt på trading i ett decennium. Det är väl nog någonting som jag inbillat mig då, fan.

Du är definitionen av "dumb money". Att indexspara när det är en bubbla i ETFer är ju bortom bara ointelligent. Det roligaste av allt är att du ger dina pengar till någon som tjänar pengar på administrativa avgifter, inte resultat.

De skiter i om du förlorar eller tjänar pengar, för de kommer alltid vara vinnare ändå. Du däremot, kommer vara den största förloraren i denna marknaden, för du äger skit som ingen vill ha till överpris, och kommer få hålla den påsen ett bra tag framöver. Lycka till nu, gullet.
Citera
2022-09-24, 17:49
Medlem
harryguccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boktrollet
Mörka år väntar Sverige, börsen går neråt och jag ser mina fonder (långsiktigt sparande) sjunka i värde. Hur bör man agera nu? Fortsätta investera? I vad i så fall: Olja? Svenska exportföretag (stiger när kronans värde sjunker?) ?

Bör jag kanske pausa mitt långsiktiga fondsparande, sälja rubbet och flytta det till sparkonto?

Eller kanske behålla fonderna men sluta köpa nya och istället spara undan kommande månaders planerade fondinvesteringar på sparkonto istället?

Vänta tills börsen börjar återhämta sig/ botten verkar vara nådd och då investera allt undansparat från sparkontot i fonder igen.

Eller bara investera på som vanligt med positivt mindset att börsen återhämtar sig alltid.

Eftersom du är långsiktig är det bara att fortsätta med månadsparandet. Kanske fortsätter neråt nåt år till. Men nedgångar som dessa får man inte uppleva alltför ofta. Det är ett väldigt trevligt läge man inte bör försaka.
Citera
2022-09-24, 18:02
Medlem
Jag ligger fortf fullt investerad.
Kör 4st olika portoföljer samtidigt.

1. Svensk växt - mkt utdelningsaktier.
2. Gamble - mindre tillväxtbolag med bra affärsidėr.
3. Utlänsk växt - samma som svensk växt fast företag från EU, US och Kanada.
4. Cashflow - Månadsutdelare.

Har cirka 30st företag totalt.
Fördelar cirka 3-5k per portofölj per månad.

-14% i år medans OMX30 har -25%.
Har fungerat bra, bara o peta in där det går bra. Och fylla på i dom företag vars siffror inte blir slaktade.
Citera
2022-09-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svudel
Jag ligger fortf fullt investerad.
Kör 4st olika portoföljer samtidigt.

1. Svensk växt - mkt utdelningsaktier.
2. Gamble - mindre tillväxtbolag med bra affärsidėr.
3. Utlänsk växt - samma som svensk växt fast företag från EU, US och Kanada.
4. Cashflow - Månadsutdelare.

Har cirka 30st företag totalt.
Fördelar cirka 3-5k per portofölj per månad.

-14% i år medans OMX30 har -25%.
Har fungerat bra, bara o peta in där det går bra. Och fylla på i dom företag vars siffror inte blir slaktade.

KING! Någon med en hjärna!
Citera
2022-09-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Min portfölj har rasat -6,5% på ett år.
Inte pengar jag behöver använd mig av i närtiden. Bör jag låta allt ligga eller plocka ut det nu för att investera och igen efter börsen gått ner betydlig mer?

Det var väl inte så pjåkigt med tanke på att index gått -25% i år.
Citera
2022-09-24, 18:21
Medlem
ageblasters avatar
Citat:
Timing the market is everything och jag har tydligen inte alls koll. Det kommer ta många år att återhämta förlusten men jag månadssparar ändå 1000 spänn i samma fond som brukar ha bra utdeling.

Time in the market är snarare det vedertagna. De som påstår sig kunna tajma marknaden bör betraktas som lögnare.
Citera
2022-09-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ageblaster
Time in the market är snarare det vedertagna. De som påstår sig kunna tajma marknaden bör betraktas som lögnare.

Helt rätt!
Citera
2022-09-24, 18:28
Medlem
Citat:
Du ska investera i skog dumskalle!
Käften klappmongo,skriv de då!
Citera
2022-09-24, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Käften klappmongo,skriv de då!

Ska jag skriva att ved kommer ifrån skogen? Du kanske tror den är fabrikerad i Kina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in