Citat:
Kör Husqvarna åkgräsklippare (traktor) sen 15 år. Servar den varannat år med oljebyte. Bytt knivar 3-4 gånger. Den går och går så det är ju bra kvalité. Inte rätt produkt att jämföra med här.
När de kommer till såg vill ja kunna köra utan att behöva planera med att åka och tanka osv och som du säger med allt kladd osv.
Citat:
Sladd hade funkat bra för enbart trädgård men ibland kanske man vill ta med den och då är ju batteri bättre.Har en Stihl bensin som funkar bra,men jobbig att starta. Har haft en tigersåg i femton år som bara går. I alla fall så köpte jag en elmotorsåg( med sladd) och 45 cm blad.Passar mig ypperligt eftersom jag bara sågar på min egen tomt.Tycker dessutom det är sisådär med batteri till lite tyngre arbeten.
Kör trimmer med sladd och de är ingen höjdare, men då går man ju omkring och rör sig mycket.
Citat:
Ja batteritiden känns lite sådär faktiskt, speciellt när extra batterier är så dyra. Hade man kunna haft ett par att byta med bör de räcka helt ok.Tveksamt. Kan bara köras i 20 minuter. 😢
Vem gör såna korta jobb med motorsåg?
Om man gör jobb på egen tomt då är det bättre med el via sladd. Jobbar med sån . En stihl, den går snabbt och kraftfullt och hur länge som helst 😀.
Ganska billig var den också.
Än så. Länge är batterivarianten av begränsat värde.
Trots detta ska jag kanske köpa en bosch för 980 kr - för två återkommande korta jobb.
Vem gör såna korta jobb med motorsåg?
Om man gör jobb på egen tomt då är det bättre med el via sladd. Jobbar med sån . En stihl, den går snabbt och kraftfullt och hur länge som helst 😀.
Ganska billig var den också.
Än så. Länge är batterivarianten av begränsat värde.
Trots detta ska jag kanske köpa en bosch för 980 kr - för två återkommande korta jobb.
Trist att Bosch verkar ha andra batterier än till sina blå produkter.
Citat:
Finns många fördelar med batteri men de blir svårt när man börjar jämföra med sladd eller bensin när de gäller körtiden. Extra batterier känns som ett dyrt måste.Husqvarna och Stihl är riktigt bra märken, men de kostar ju en del och kanske är lite overkill för småjobb. En stor fördel är att det finns reservdelar och verkstäder om något går sönder, kan bli ett problem annars med billiga Kina-prylar.
Batterisågarna är bäst lämpade för mindre jobb, typ trädbeskärning av klenare grenar. Ska du börja såga stammar och grövre grenar bör du nog ha en bensinare. Alternativt att du köper backup-batterier, men de är ju som sagt riktigt dyra. Smidigt dock att slippa slaska med bensin, sotiga tändstift, motor som inte startar osv.
Ska du mest stå stationärt och kapa ved kan en eldriven motorsåg med sladd vara värd att överväga, de är riktigt starka. Sjukt irriterande med kabeln dock om man rör sig.
Brukar finnas prisvärda kit med visirhjälm och skyddsbyxor (ett måste). Glöm inte filen till kedjan heller.
Batterisågarna är bäst lämpade för mindre jobb, typ trädbeskärning av klenare grenar. Ska du börja såga stammar och grövre grenar bör du nog ha en bensinare. Alternativt att du köper backup-batterier, men de är ju som sagt riktigt dyra. Smidigt dock att slippa slaska med bensin, sotiga tändstift, motor som inte startar osv.
Ska du mest stå stationärt och kapa ved kan en eldriven motorsåg med sladd vara värd att överväga, de är riktigt starka. Sjukt irriterande med kabeln dock om man rör sig.
Brukar finnas prisvärda kit med visirhjälm och skyddsbyxor (ett måste). Glöm inte filen till kedjan heller.
Citat:
Intressant att se tester.En batteridriven motorsåg måste ha ett 40V batteri eller liknande för att orka med nåt så om du köper en 18v så kommer den inte att duga. En annan sak att tänka på är att körtiden på batteridrivna kraftigare verktyg är väldigt kort så man bör ha minst två batterier om man inte bara ska göra nåt snabbt jobb.
Kolla testen:
https://www.youtube.com/watch?v=_aBZt8m1XkQ&list=PLjT3B9r2z3fVxXD3lXu0g43q SdYnc6hHM&index=4
https://www.youtube.com/watch?v=9WDaTwEwhTk&list=PLjT3B9r2z3fVxXD3lXu0g43q SdYnc6hHM&index=2
Kolla testen:
https://www.youtube.com/watch?v=_aBZt8m1XkQ&list=PLjT3B9r2z3fVxXD3lXu0g43q SdYnc6hHM&index=4
https://www.youtube.com/watch?v=9WDaTwEwhTk&list=PLjT3B9r2z3fVxXD3lXu0g43q SdYnc6hHM&index=2
Googlar man bäst i test är Husqvarna i topp men på de tester du länkar är den bland dom sämsta. Gör ju att man tvekar.
Citat:
Trist med priserna på batterierna, inte minst de större. Hur länge kan du jobba med din 56v?
