2022-03-27, 12:55
  #25
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonbo
Kör med Huskvarna gräsklippare, trimmer och röjsåg. Kommer helt klart köpa en Huskvarna motorsåg när min bensindrivna lägger av. Skönt slippa slaska med bensin och dra som en galning när man kör med batteri. Min synpunkt som glad amatör.
Kör Husqvarna åkgräsklippare (traktor) sen 15 år. Servar den varannat år med oljebyte. Bytt knivar 3-4 gånger. Den går och går så det är ju bra kvalité.
Inte rätt produkt att jämföra med här.
När de kommer till såg vill ja kunna köra utan att behöva planera med att åka och tanka osv och som du säger med allt kladd osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Har en Stihl bensin som funkar bra,men jobbig att starta. Har haft en tigersåg i femton år som bara går. I alla fall så köpte jag en elmotorsåg( med sladd) och 45 cm blad.Passar mig ypperligt eftersom jag bara sågar på min egen tomt.Tycker dessutom det är sisådär med batteri till lite tyngre arbeten.
Sladd hade funkat bra för enbart trädgård men ibland kanske man vill ta med den och då är ju batteri bättre.
Kör trimmer med sladd och de är ingen höjdare, men då går man ju omkring och rör sig mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tveksamt. Kan bara köras i 20 minuter. 😢
Vem gör såna korta jobb med motorsåg?

Om man gör jobb på egen tomt då är det bättre med el via sladd. Jobbar med sån . En stihl, den går snabbt och kraftfullt och hur länge som helst 😀.
Ganska billig var den också.

Än så. Länge är batterivarianten av begränsat värde.

Trots detta ska jag kanske köpa en bosch för 980 kr - för två återkommande korta jobb.
Ja batteritiden känns lite sådär faktiskt, speciellt när extra batterier är så dyra. Hade man kunna haft ett par att byta med bör de räcka helt ok.

Trist att Bosch verkar ha andra batterier än till sina blå produkter.
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Husqvarna och Stihl är riktigt bra märken, men de kostar ju en del och kanske är lite overkill för småjobb. En stor fördel är att det finns reservdelar och verkstäder om något går sönder, kan bli ett problem annars med billiga Kina-prylar.

Batterisågarna är bäst lämpade för mindre jobb, typ trädbeskärning av klenare grenar. Ska du börja såga stammar och grövre grenar bör du nog ha en bensinare. Alternativt att du köper backup-batterier, men de är ju som sagt riktigt dyra. Smidigt dock att slippa slaska med bensin, sotiga tändstift, motor som inte startar osv.

Ska du mest stå stationärt och kapa ved kan en eldriven motorsåg med sladd vara värd att överväga, de är riktigt starka. Sjukt irriterande med kabeln dock om man rör sig.

Brukar finnas prisvärda kit med visirhjälm och skyddsbyxor (ett måste). Glöm inte filen till kedjan heller.
Finns många fördelar med batteri men de blir svårt när man börjar jämföra med sladd eller bensin när de gäller körtiden. Extra batterier känns som ett dyrt måste.
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En batteridriven motorsåg måste ha ett 40V batteri eller liknande för att orka med nåt så om du köper en 18v så kommer den inte att duga. En annan sak att tänka på är att körtiden på batteridrivna kraftigare verktyg är väldigt kort så man bör ha minst två batterier om man inte bara ska göra nåt snabbt jobb.

Kolla testen:

https://www.youtube.com/watch?v=_aBZt8m1XkQ&list=PLjT3B9r2z3fVxXD3lXu0g43q SdYnc6hHM&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=9WDaTwEwhTk&list=PLjT3B9r2z3fVxXD3lXu0g43q SdYnc6hHM&index=2
Intressant att se tester.
Googlar man bäst i test är Husqvarna i topp men på de tester du länkar är den bland dom sämsta. Gör ju att man tvekar.
Citat:
Ursprungligen postat av hehehehe1
Kör batteri driven husqvarna största batteriet och den eller ego power deras 56v motorsåg..
Beror ju på hur mycket du ska köra..
Men jag skulle aldrig hp tillbaka till bensin..
Trist med priserna på batterierna, inte minst de större.
Hur länge kan du jobba med din 56v?
Citera
2022-03-27, 22:39
  #26
Medlem
killawifes avatar
Husqvarna är ju väldigt stort i Sverige men kanske inte i USA.
Citera
2022-03-28, 17:00
  #27
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Husqvarna är ju väldigt stort i Sverige men kanske inte i USA.
Så de skulle varit en lite partiska svenska tester tänker du?
Hade varit intressant och sett nåt lite större svensk test på youtube.


Edit.
Tycker de vaerkar lite svårt att hitta batterier till Husqvarna, för visst finns det väl större än original BLI20.
Vilka passar till såg i120?
__________________
Senast redigerad av aina08 2022-03-28 kl. 17:08.
Citera
2022-03-28, 17:28
  #28
Medlem
Jofs avatar
Jag väntar med köp tills det kommer de med kraftigare batterier. Sett dem på youtube. De verkar användbara. 18 v går bort. Leksaker.

Fast i begränsad omfattning på grund av sin korta verkanstid.
__________________
Senast redigerad av Jof 2022-03-28 kl. 17:30.
Citera
2022-03-28, 17:49
  #29
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag väntar med köp tills det kommer de med kraftigare batterier. Sett dem på youtube. De verkar användbara. 18 v går bort. Leksaker.

Fast i begränsad omfattning på grund av sin korta verkanstid.
Ja sitter och försöker förstå vilka batterier som fungerar till vilka produkter. Rörigt milt sagt. Olika laddare men samma batterier också.
Tänkte att ja kanske skulle köpa en ny grästrimmer samtidigt som motorsåg men fattar mig inte på vilka laddare och batterier som passar att kombinera.

EDIT: Passar tex BLi10 och BLi20 både i såg 120i och i trimmer 115iL?
Tänker att jag kan köpa såg med batteri (ingår BLi20) och trimmer utan batteri (ingår BLi10) och istället köpa ett extra BLi20 så har jag att byta med.
__________________
Senast redigerad av aina08 2022-03-28 kl. 18:03.
Citera
2022-03-28, 18:52
  #30
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja sitter och försöker förstå vilka batterier som fungerar till vilka produkter. Rörigt milt sagt. Olika laddare men samma batterier också.
Tänkte att ja kanske skulle köpa en ny grästrimmer samtidigt som motorsåg men fattar mig inte på vilka laddare och batterier som passar att kombinera.

EDIT: Passar tex BLi10 och BLi20 både i såg 120i och i trimmer 115iL?
Tänker att jag kan köpa såg med batteri (ingår BLi20) och trimmer utan batteri (ingår BLi10) och istället köpa ett extra BLi20 så har jag att byta med.
Dom jag sett på har haft 20 eller 40 volt.
Men verkar inte finnas i Sverige än.
Citera
2022-03-28, 19:49
  #31
Medlem
aina08s avatar
Orkar inte kolla runt mer (snöar in lite för mycket när jag ska ha något) så det blev en Husqvarna 120i och trimmer 155iL.
Köpte sågen med tillhörande batteri (BLi20) och trimmern utan (BLi10) och la till ett BLi20.
Skillnaden på laddarna verkade vara att den ena är för vägguttag och den andra för cigarettuttag.
Hade varit bra att kunna ladda tex från fyrhjulingen om man är iväg men tror ändå att man lär ladda oftare hemma så nöjer mig med tillhörande laddare för vägg så länge. Dessutom kanske de laddar långsamt med cigguttag.
Hoppas ja tänkt rätt och att allt kommer att bli bra.
Citera
2022-03-30, 13:06
  #32
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Dom jag sett på har haft 20 eller 40 volt.
Men verkar inte finnas i Sverige än.
Fel. Finns 40 50 och 60 v också. Bra mycket bättre än 18 v, men fortfarande funkar dom bara i 20 minuter.
Men TS får berätta hur hens köp fungerar, tycker jag.
Citera
2022-05-18, 19:43
  #33
Medlem
aina08s avatar
Nu har jag haft sågen (Husqvarna 120i) i snart 2 månader och är väldigt nöjd.
Skulle rekommendera denna såg om en kompis tänkt köpa en.
De större batteriet (BLi200X) räcker ca 3 timmar om ja kapar tjockare sly/mindre träd. De mindre batteriet (BLi20) ungefär halva tiden.
Att stå och kapa mer eller mindre konstant tex för att kapa upp för ved fungerar så klart något kortare tid.

Sågen är tillräckligt stark trots att de är el. Kedjan tyckte jag kändes lite tunn (utan att ha någon direkt erfarenhet och nåt att jämföra med) men sågar bra. Har mest kört björk och andra lövträd och efter ett par intensiva dagar var det dags att slipa kedjan.
Köpte även en extra som kostade 170kr.
1 liter olja har gått åt för kedjan och då har jag använt sågen ungefär 7-8 längre pass.

Fick med farsan ut i skogen efter lite tjat.
Han har sågat en hel del med motorsåg (bensin) tidigare och var skeptisk om det skulle va någon idé att hänga med och såga med en såg som gick på el.
Efter att han testat fick jag inte köra själv då han blev imponerad och ville fortsätta själv

Tycker att sågen var väldigt prisvärd.
Batterierna är däremot dyra (BLi200X kostade 2790kr, BLi20 1690kr), men man klarar sig väldigt bra med 2 st. Bra att kunna ha ett att byta med så man inte står mitt i arbetet när det tar slut.
Det som skulle kunna va negativt är laddtiden av batterierna men då har jag använt en standardladdare (Qc80 80w) som följde med. Finns andra som kanske är snabbare.
Jag har bara laddat under natten efter att jag arbetat klart.
Laddtiden med min laddare är för lång för att kunna ladda ett batteri medan man kör det andra, vilket hade varit perfekt
Citera
2022-09-24, 20:42
  #34
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nu har jag haft sågen (Husqvarna 120i) i snart 2 månader och är väldigt nöjd.
Skulle rekommendera denna såg om en kompis tänkt köpa en.
De större batteriet (BLi200X) räcker ca 3 timmar om ja kapar tjockare sly/mindre träd. De mindre batteriet (BLi20) ungefär halva tiden.
Att stå och kapa mer eller mindre konstant tex för att kapa upp för ved fungerar så klart något kortare tid.

Sågen är tillräckligt stark trots att de är el. Kedjan tyckte jag kändes lite tunn (utan att ha någon direkt erfarenhet och nåt att jämföra med) men sågar bra. Har mest kört björk och andra lövträd och efter ett par intensiva dagar var det dags att slipa kedjan.
Köpte även en extra som kostade 170kr.
1 liter olja har gått åt för kedjan och då har jag använt sågen ungefär 7-8 längre pass.

Fick med farsan ut i skogen efter lite tjat.
Han har sågat en hel del med motorsåg (bensin) tidigare och var skeptisk om det skulle va någon idé att hänga med och såga med en såg som gick på el.
Efter att han testat fick jag inte köra själv då han blev imponerad och ville fortsätta själv

Tycker att sågen var väldigt prisvärd.
Batterierna är däremot dyra (BLi200X kostade 2790kr, BLi20 1690kr), men man klarar sig väldigt bra med 2 st. Bra att kunna ha ett att byta med så man inte står mitt i arbetet när det tar slut.
Det som skulle kunna va negativt är laddtiden av batterierna men då har jag använt en standardladdare (Qc80 80w) som följde med. Finns andra som kanske är snabbare.
Jag har bara laddat under natten efter att jag arbetat klart.
Laddtiden med min laddare är för lång för att kunna ladda ett batteri medan man kör det andra, vilket hade varit perfekt

Fortfarande nöjd? Jag är sugen men sågar för lite för det priset egentligen. Har en 230v motorsåg som gör jobbet här hemma men nya prylar är alltid kul =)
Citera
2022-09-25, 11:02
  #35
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Fortfarande nöjd? Jag är sugen men sågar för lite för det priset egentligen. Har en 230v motorsåg som gör jobbet här hemma men nya prylar är alltid kul =)
Ja den fungerar väldigt bra.
Just nu är det farsan som använder den. Han skulle låna den för att ta ner ett litet träd ute i sommarstugan men sågen blev kvar där och nu använder han den flera gånger i veckan, även för större träd.
Citera
2022-09-29, 11:12
  #36
Medlem
Flus avatar
Jag skaffade en Makita DUC305Z i somras och är mycket nöjd.
Den går på två 18V-batterier på 5Ah, större och mindre finns. Ett batteri laddas på 45 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in