2022-03-26, 16:20
Medlem
Jofs avatar
Ser en Bosch för 980 kr (utan batteri). Nån som vet nåt om den?

Behöver en för att såga upp vak i is. Nån som vet hur det går med batteridriven såg?
Citera
2022-03-26, 16:21
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det tar ganska lång tid att kapa ved med en tigersåg.. Den passar bättre till att ta ner grenar och sånt.

Finns ett kul mellanting (om man ska kapa tunt) och det är Bosch Alligator!
Citera
2022-03-26, 16:33
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Okej klantigt av mig att inte läsa allt, då funkar det , men ett gått råd bara , köp en röjsåg också om du ska hålla på mycket med slyröjning så att du ine pajar ryggen.
Ibland missar man lite text 😀

Tankarna finns på en röjsåg också framöver men får ta en sak i taget.
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Dom batteridrivna funkar bra för det du ska ha.

Köp ett par riktiga sågbrallor och sågkängor. Finns på bauhaus billigt. Oregons är bra nog för dina ändamål.
Har tyvärr inte Bauhaus närmare än typ 20 mil (saknar den butiken) men ska kolla på nätet.
Bra med riktiga kläder för ändamålet.
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Nej,ingen erfarenhet,,,men valde mellan el och bensin för några år sen.
Så jag läste en hel del på nätet.Men för min del så blev det en bensinare till (5:e),mest på grund av att jag har en hel del träd som är 120-150cm i omkrets.
Hade det bara varit jag som ska använda den kanske jag övervägt en bensinare då ja förstår att den är starkare och jobbar fortare men känner ansvar för sambon och jobbet är inte så stort som hela träd.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Behöver en för att såga upp vak i is. Nån som vet hur det går med batteridriven såg?
Vet inget om de funkar för is (borde väl gå) men tänk på att vissa modeller använder andra batterier (grön eller blå serie på Bosch alla maskiner).
Citera
2022-03-26, 17:18
Medlem
Ollonbos avatar
Kör med Huskvarna gräsklippare, trimmer och röjsåg. Kommer helt klart köpa en Huskvarna motorsåg när min bensindrivna lägger av. Skönt slippa slaska med bensin och dra som en galning när man kör med batteri. Min synpunkt som glad amatör.
Citera
2022-03-26, 17:25
Medlem
Har en Stihl bensin som funkar bra,men jobbig att starta. Har haft en tigersåg i femton år som bara går. I alla fall så köpte jag en elmotorsåg( med sladd) och 45 cm blad.Passar mig ypperligt eftersom jag bara sågar på min egen tomt.Tycker dessutom det är sisådär med batteri till lite tyngre arbeten.
Citera
2022-03-26, 17:26
Medlem
Jofs avatar
Tveksamt. Kan bara köras i 20 minuter. 😢
Vem gör såna korta jobb med motorsåg?

Om man gör jobb på egen tomt då är det bättre med el via sladd. Jobbar med sån . En stihl, den går snabbt och kraftfullt och hur länge som helst 😀.
Ganska billig var den också.

Än så. Länge är batterivarianten av begränsat värde.

Trots detta ska jag kanske köpa en bosch för 980 kr - för två återkommande korta jobb.
Senast redigerad av Jof 2022-03-26 kl. 17:52.
Citera
2022-03-26, 18:02
Medlem
Drozds avatar
Husqvarna och Stihl är riktigt bra märken, men de kostar ju en del och kanske är lite overkill för småjobb. En stor fördel är att det finns reservdelar och verkstäder om något går sönder, kan bli ett problem annars med billiga Kina-prylar.

Batterisågarna är bäst lämpade för mindre jobb, typ trädbeskärning av klenare grenar. Ska du börja såga stammar och grövre grenar bör du nog ha en bensinare. Alternativt att du köper backup-batterier, men de är ju som sagt riktigt dyra. Smidigt dock att slippa slaska med bensin, sotiga tändstift, motor som inte startar osv.

Ska du mest stå stationärt och kapa ved kan en eldriven motorsåg med sladd vara värd att överväga, de är riktigt starka. Sjukt irriterande med kabeln dock om man rör sig.

Brukar finnas prisvärda kit med visirhjälm och skyddsbyxor (ett måste). Glöm inte filen till kedjan heller.
Citera
2022-03-26, 19:40
Medlem
killawifes avatar
En batteridriven motorsåg måste ha ett 40V batteri eller liknande för att orka med nåt så om du köper en 18v så kommer den inte att duga. En annan sak att tänka på är att körtiden på batteridrivna kraftigare verktyg är väldigt kort så man bör ha minst två batterier om man inte bara ska göra nåt snabbt jobb.

Kolla testen:

https://www.youtube.com/watch?v=_aBZt8m1XkQ&list=PLjT3B9r2z3fVxXD3lXu0g43q SdYnc6hHM&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=9WDaTwEwhTk&list=PLjT3B9r2z3fVxXD3lXu0g43q SdYnc6hHM&index=2
Citera
2022-03-26, 19:42
Medlem
Kör batteri driven husqvarna största batteriet och den eller ego power deras 56v motorsåg..
Beror ju på hur mycket du ska köra..
Men jag skulle aldrig hp tillbaka till bensin..
Citera
2022-03-26, 20:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Ja, det går utmärkt, men svärden är i regel lite för korta när man skall såga i riktigt tjock is. Och motorsågen får inte lämnas i bilen så att den blir kall för dessa fungerar inte bra i minusgrader.
Citera
2022-03-26, 22:20
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det går utmärkt, men svärden är i regel lite för . korta när man skall såga i riktigt tjock is. Och motorsågen får inte lämnas i bilen så att den blir kall för dessa fungerar inte bra i minusgrader.
Tack för värdefulla upplysningar.
Har du själv testat issågning med motorsåg?
Citera
2022-03-27, 04:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Tack för värdefulla upplysningar.
Har du själv testat issågning med motorsåg?

Jadå, men bara med vanlig motorsåg. Men det borde funka lika bra med elsåg för att såga upp en trekant i isen tar ju inte så mycket energi för is är lätt att såga i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in