2022-09-23, 18:01
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det hade tagit dem, mellan tummen och pekfingret, 2 månader, skulle jag tro. USA har en militär kapacitet som inget annat land kommer i närheten av ensamt, inte ens Ryssland, Kina och Indien tillsammans når upp till den militära projiceringsförmåga som USA har.

Det tog dem ca 1 månad att ta Irak, som hade en mycket större, men sämre, försvarsmakt än Ukraina.

Den stora skiljelinjen går dock inte över huruvida USA skulle vinna, för det skulle de, utan det faktum att USA skulle vinna det kriget trots att det finns ett världshav mellan dem och Ukraina. Samtidigt som Ryssland inte klarar av att besegra Ukraina trots att de är ett grannland med lång landgräns samt järnvägs och motorvägsförbindelser.
Hur många miljoner hade dött i ett sånt scenario tror du?
Citera
2022-09-23, 18:13
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
usa's oligarker har redan tagit det mesta av ukraina,
samma oligarker som putin en gang i tiden kastade ut fran ryssland.
de har smidit ranker hur att fa bort putin under lang tid nu, dom kampar med(stora)nabbar och klor mot bjornen
Intressant. Har du namnen på dessa oligarker?
Citera
2022-09-23, 18:17
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om vi plockar bort Ukrainas sponsorer USA, EU och NATO (som ständigt pumpar in vapen, sanktioner, bränsle, mat, militär träning osv) ur ekvationen - och dessutom antar att kriget hade kunnat bedrivas med samma hänsynslöshet som under Gulfkriget och att Bosporen hållits öppen - så hade både Ryssland och USA kunnat köra över Ukraina på ett par veckor.
Stämmer nog bra. Är inte Ukrainas armé starkast i Europa? 🙈
Citera
2022-09-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Stämmer nog bra. Är inte Ukrainas armé starkast i Europa? 🙈
Det är en del av bluffen, dessutom är både den armé de hade vid början av detta år (den var i princip förbrukad redan för en månad sedan) och den de har nu till 90% en produkt av NATO:s understöd.
Citera
2022-09-23, 18:28
Medlem
USA använder shock and awe-taktiken i deras krigföring. USA utförde 1700 flygräd i Irak med bombflyg innan amerikanska soldater satte första foten i Irak.

USA har 778 miljarder dollar i militärbudget, Ryssland 65,5. Det är 11 gånger mer.

När USA ger ut sig på militäräventyr deras allierade britter och fransmän hänger oftast med. 50M och 40M har de i militärbudgeten.

Sett hur Irak såg ut efter invasion-frasen ? Totalförstört, parlamentet, statliga byggnader, vattenförsörjning, elförsörjning, presidentpalatset etc var sönderbombade. Miljoner irakier stod utan el och vatten i månader och vissa i några år. I Kyjiv står de flesta statliga byggnader orörda, parlamentet och presidentpalatset står kvar. Ryssar har heller inte stängt av elen eller vatten till civilbefolkning fast de kunde göra det om de ville.

Mariupol var undantag, det var på grund att azovbataljonen hade sin huvudbas i Mariupol.
Citera
2022-09-23, 18:34
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Hur många miljoner hade dött i ett sånt scenario tror du?

Menar du civila, eller totalt?
Citera
2022-09-23, 19:49
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Det hade tagit dem, mellan tummen och pekfingret, 2 månader, skulle jag tro. USA har en militär kapacitet som inget annat land kommer i närheten av ensamt, inte ens Ryssland, Kina och Indien tillsammans når upp till den militära projiceringsförmåga som USA har.

Det tog dem ca 1 månad att ta Irak, som hade en mycket större, men sämre, försvarsmakt än Ukraina.

Den stora skiljelinjen går dock inte över huruvida USA skulle vinna, för det skulle de, utan det faktum att USA skulle vinna det kriget trots att det finns ett världshav mellan dem och Ukraina. Samtidigt som Ryssland inte klarar av att besegra Ukraina trots att de är ett grannland med lång landgräns samt järnvägs och motorvägsförbindelser.

Vet inte hur gammal du är men jag var i 20-årsåldern när Irak invaderade Kuwait och som ledde till det stora FN-sanktionerade USA-ledda insatsen.

Detta var väl det störta som hände innan internet.

Jag minns hur jag köpte kvällstidningarnana. Dock bara Expressen, Aftonbladet var sossifierat.

Då målades Irak upp som att ha de 4:e mäktigaste militären då. Minns inte hur listan såg ut men jag var skeptisk redan då till den. USA, Sovjet, England, Frankrike. Redan där spricker det skulle Irak vara ”farligare” än England eller Frankrike. Det var inte inte rimligt ansåg jag redan då. Nåt stämde inte. Skulle Irak ha mäktigare militär än England eller Frankrike.

Hur som var det nu när CNN blev stora. Jag hade det gamla Kabelvision som hade CNN.

Vi fick se kriget nästan i realtid. För första gången i världshistorien.

USA mosade Irak. Det vet vi. Mina minnesbilder som jag angav ovan vet vi inte sanninghalten av. Det är ju 30 år sedan. Kanske andra kan bekräfta eller avfärda mina minnesbilder.
Citera
2022-09-23, 20:03
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Menar du civila, eller totalt?
Civila såklart. Du vet vad jag menar och är ute efter. Gör dig inte dum.
Citera
2022-09-23, 20:11
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vet inte hur gammal du är men jag var i 20-årsåldern när Irak invaderade Kuwait och som ledde till det stora FN-sanktionerade USA-ledda insatsen.

Detta var väl det störta som hände innan internet.

Jag minns hur jag köpte kvällstidningarnana. Dock bara Expressen, Aftonbladet var sossifierat.

Då målades Irak upp som att ha de 4:e mäktigaste militären då. Minns inte hur listan såg ut men jag var skeptisk redan då till den. USA, Sovjet, England, Frankrike. Redan där spricker det skulle Irak vara ”farligare” än England eller Frankrike. Det var inte inte rimligt ansåg jag redan då. Nåt stämde inte. Skulle Irak ha mäktigare militär än England eller Frankrike.

Hur som var det nu när CNN blev stora. Jag hade det gamla Kabelvision som hade CNN.

Vi fick se kriget nästan i realtid. För första gången i världshistorien.

USA mosade Irak. Det vet vi. Mina minnesbilder som jag angav ovan vet vi inte sanninghalten av. Det är ju 30 år sedan. Kanske andra kan bekräfta eller avfärda mina minnesbilder.

Gulfkriget var ett fullskaligt krig mellan Irak och allierade trupper ledda av USA. Alltså, ej bara USA!
De på samma sida som USA:
Kuwait Kuwait
USA USA
Storbritannien Storbritannien
Saudiarabien Saudiarabien
Egypten Egypten
Qatar Qatar
Frankrike Frankrike
Kanada Kanada
Flag of the United Nations.svg FN-koalition

Kriget i Ukraina är mellan Ryssland och Ukraina ( plus Nato). Bara löjligt att ens försöka på sig en jämförelse.
Citera
2022-09-23, 20:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Pruttprat.

USAs flygvapen hade gjort det tunga lyftet i veckor precis som de gjorde för 30 år sedan i Desert Storm. Sen hade marktrupper kunna gå in som de gjorde då och rensa utan större förluster.

Men hurdå? Vad hade bombat som inte ryssarna bombat? Och varför använder inte RU sitt flygvapen?
Jag frågade den frågan i annan tråd och alla svarar att de skjuter ner planen. Det samma hade väl hänt US?
Citera
2022-09-23, 20:27
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Gulfkriget var ett fullskaligt krig mellan Irak och allierade trupper ledda av USA. Alltså, ej bara USA!
De på samma sida som USA:
Kuwait Kuwait
USA USA
Storbritannien Storbritannien
Saudiarabien Saudiarabien
Egypten Egypten
Qatar Qatar
Frankrike Frankrike
Kanada Kanada
Flag of the United Nations.svg FN-koalition

Kriget i Ukraina är mellan Ryssland och Ukraina ( plus Nato). Bara löjligt att ens försöka på sig en jämförelse.
Så var det. Det var en FN godkänd insats. Så Ryssland och Kina, som båda sitter i säkerhetsrådet hade godkänt det.

Och jag minns att efter USAs konstanta bombningar några veckor att både franska främlingslegionärer och Englands elit tillsammans med USAs elit gick in först och tog täten.

Så det var en multinationell insats godkänd av FN.

Min huvudsakliga poäng var att media uppmålade Irak som ett större militärt hot än de rimligen kunde vara.

Jag fattar politiken. Stort hot kräver stora insatser. Men Irak kunde aldrig rankas så högt som militärt hot om man inte ville blåsa upp dem och därigenom kunna motivera att man drog in så många man och så mycket hårdvara.

Det kunde ha gjort det ändå. Men jag känner inte att man var ärlig i hur man beskrev hotet från Irak.

Men kanske alla krig kräver propaganda.
Citera
2022-09-23, 20:29
Medlem
Landet usa som inte ens klarade av Vietnam eller Afghanistan mfl? 😂 ja dom hade väl inte vart halvvägs än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in