Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Det hade tagit dem, mellan tummen och pekfingret, 2 månader, skulle jag tro. USA har en militär kapacitet som inget annat land kommer i närheten av ensamt, inte ens Ryssland, Kina och Indien tillsammans når upp till den militära projiceringsförmåga som USA har.
Det tog dem ca 1 månad att ta Irak, som hade en mycket större, men sämre, försvarsmakt än Ukraina.
Den stora skiljelinjen går dock inte över huruvida USA skulle vinna, för det skulle de, utan det faktum att USA skulle vinna det kriget trots att det finns ett världshav mellan dem och Ukraina. Samtidigt som Ryssland inte klarar av att besegra Ukraina trots att de är ett grannland med lång landgräns samt järnvägs och motorvägsförbindelser.
Vet inte hur gammal du är men jag var i 20-årsåldern när Irak invaderade Kuwait och som ledde till det stora FN-sanktionerade USA-ledda insatsen.
Detta var väl det störta som hände innan internet.
Jag minns hur jag köpte kvällstidningarnana. Dock bara Expressen, Aftonbladet var sossifierat.
Då målades Irak upp som att ha de 4:e mäktigaste militären då. Minns inte hur listan såg ut men jag var skeptisk redan då till den. USA, Sovjet, England, Frankrike. Redan där spricker det skulle Irak vara ”farligare” än England eller Frankrike. Det var inte inte rimligt ansåg jag redan då. Nåt stämde inte. Skulle Irak ha mäktigare militär än England eller Frankrike.
Hur som var det nu när CNN blev stora. Jag hade det gamla Kabelvision som hade CNN.
Vi fick se kriget nästan i realtid. För första gången i världshistorien.
USA mosade Irak. Det vet vi. Mina minnesbilder som jag angav ovan vet vi inte sanninghalten av. Det är ju 30 år sedan. Kanske andra kan bekräfta eller avfärda mina minnesbilder.