2022-09-23, 17:26
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det som är gammalt behöver nödvändigtvis inte vara sämre. Särskilt när man pratar uthållighet och kvalité. Och enklare att laga om det är trasigt med hjälp av mekaniker ute på fält. Det som är datoriserade kan lätt krångla och gå sönder precis som med Gamla och nya bilar.

Detta gäller dock inte med rysk materiel eftersom den äldre ryska materielen ofta är extremt svår att underhålla och reparera, eftersom det är så trångt och svårt att komma åt och byta komponenter.

T.ex. ryska stridsvagnar, som kräver att tornet lyfts av och pjäsen dras ut inifrån för att eldröret ska bytas och där motorbyte kan ta en vecka eller två.

Jämför detta med västvagnar där det finns plats att komma åt komponenterna, där eldröret enkelt byts utifrån och där hela drivlinan sitter på räls och med snabbkopplingar, vilket innebär att motorbyte med lätthet genomförs på en timme i fält.

Vi ska då också komma ihåg att mycket av den tyngre utrustning som dessa soldater ska förses med, har stått ute och rostat och korroderat sönder i 30 år eller mer och att många vitala komponenter har stulits och sålts på den svarta marknaden.

Vad gäller gamla vs. nya bilar, så har de senare för övrigt en extremt mycket högre tillförlitlighet.
Citera
2022-09-23, 17:31
Medlem
Får vara jävligt glada ifall dom hittar 25tusen man som har nån form av motivation att ställa sig i skottlinjen för dvärghelvetet,ingen vill kriga för idiotstyret i ryzzland..
Citera
2022-09-23, 17:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Får vara jävligt glada ifall dom hittar 25tusen man som har nån form av motivation att ställa sig i skottlinjen för dvärghelvetet,ingen vill kriga för idiotstyret i ryzzland..

Han hade ingen motivation i alla fall:

Citat:
Skriker till rysk polis: ”Jag tänker inte dö för Putin”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/skriker-till-rysk-polis-jag-tanker-inte-do-for-putin/
Citera
2022-09-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Oj vad du verkar vara insatt i Rysslands militära kapacitet. Men Ukraina som fått vapen varav bara 30% tycks ha nått fronten. Dom är i paritet med Amerikanska armén?

Det finns otaliga intervjuer på Tuben med utlänningar som stridit i Ukraina. Många vittnar om samma sak - en fruktansvärd korruption och noll samvete hos många i Ukrainas militära ledning. Dåligt beväpnade och utan understöd skickas utländska legoknektar fram för att slåss mot överväldigande ryskt artilleri. Men det är väll rysk propaganda tänker du.

Och på trots av detta så får ryssen stryk.
Citera
2022-09-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
På sätt och vis, men en gammal bil jämför du sällan i prestationskrav med en ny, och det är det som är kruxet.

Om omsättningen av operationsavdelningens order till genomförande tar 2 timmar, när fiendens motsvarighet tar 15 minuter... Om inkallande av indirekt eldrörsbaserat understöd tar 30 minuter, istället för som hos fienden 1,5 minuter... Om inkallande av indirekt understöd av divisionsresurstyp tar 2,5 timmar istället för som hos fienden, 10-12 minuter... Så har man allvarliga operativa bekymmer. Om operationsorder är otydligare och svårare att få bekräftade och understödseffektivitet och träffsäkerhet dessutom är lägre, så är det ännu värre.

Sak samma tiden får utvisa men jag underskattar inte ryssen på något sätt. Om Luhansk och Donbass blir en del av Ryssland och nya lagen träder i kraft kommer det sätta in betydligt värre vapen och resurser än vad som finns nu. All elit personal som är viktiga för Ryssland försvar håller dom fortfarande i väntan.

https://www.youtube.com/watch?v=6QmQPrRLNJo
https://www.youtube.com/watch?v=OUsNaODim9s&list=LL&index=6
https://www.youtube.com/watch?v=JYrHYjrBVfs&t=21s
Citera
2022-09-23, 17:46
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Sak samma tiden får utvisa men jag underskattar inte ryssen på något sätt. Om Luhansk och Donbass blir en del av Ryssland och nya lagen träder i kraft kommer det sätta in betydligt värre vapen och resurser än vad som finns nu. All elit personal som är viktiga för Ryssland försvar håller dom fortfarande i väntan.

Eliten sitter väl hemma och super, eller så är de i Dubai och sprider miljoner rubel.
Ryssland är totalt dysfunktionellt, inse det.
Citera
2022-09-23, 17:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Oj vad du verkar vara insatt i Rysslands militära kapacitet. Men Ukraina som fått vapen varav bara 30% tycks ha nått fronten. Dom är i paritet med Amerikanska armén?

Var får du 30% ifrån?

Baserat på dessa felaktiga uppgifter som sedan drogs in (eftersom de var felaktiga)?

Citat:
CBS partially retracts documentary that outraged Ukraine by claiming that US weapon shipments were going missing

- CBS said it was updating a documentary that said most weapons sent to Ukraine don't reach the front.
- It admitted that a figure it cited claiming only 30% of military aid arrives was out of date.

(FB) Amerikansk dokumentär avsöjar: Endast 30% av vapnen som skickas når fronten.
Citera
2022-09-23, 17:53
Medlem
Bilderna av de som har kallats in verkar inte direkt uppmuntrande. Nu är de inte representativa för alla, men tecken visar på att de inte sällan är lätt berusade och uppkäftiga mot de officerare som har kallat dit dem och som informerar dem. Ofta är det etniska minoriteter, d.v.s. kanonmat av den dåligt utbildade sorten som inte får något annat arbete eller lever i avkrokarna ute på landsbygden.

Det är ett sorgligt tillstånd för detta verkar allt annat än genomtänkt. Sedan ryktas det ju om att en del av de som protesterade mot mobiliseringen också fick inkallelseordrar vilket inte är särdeles smart, speciellt när de är omotiverade och kanske har en större benägenhet att rikta vapnen mot sina egna officerare.

Nej, den här invasionen är ett skämt från början till slut och den ryska armen är inte kapabel att leda den professionellt. Vi får se om tusentals av kanonmat gör någon skillnad mot den ukrainska armen, problemet är bara att ukrainarna är mer motiverade, har bättre vapen och något mindre korrupt.
Citera
2022-09-23, 17:54
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Jag är själv gammal militär och har varit i krig och fd underrättelseofficer. Är tjänstledig i år från mitt normala jobb som handlar om att samla information för att vi skall hålla Sverige uppdaterat, men det betyder inte att jag inte längre kan räkna eller har glömt allt. Jag har oftast en ganska klar bild om vad jag pratar om även om mina ordval inte låter professionella på Flashback, men här skriver jag till folk på folks språk.

Alla vet att ryssarna är chanslösa och om vi vill slå ut clownen gör vi det. Inget skrämmande i den lilliputten mer än att han tycks vara efterbliven. Han är värst för sig själv och sitt folk. Han har gjort bort sig totalt. Även de ryska diplomater som kollegorna träffar på på olika partyn delar inofficiellt samma åsikter. Det är bara en tidsfråga innan dvärgchimpansen är borta. Alla går runt och väntar på det.

Problemet är att det inte räcker med lilleputt. Han är omgiven av en sfär av likasinnade (eller värre) som kontrollerar all militär och politisk makt. Och som om inte det var nog så befolkas Ryssland av en majoritet våldsfixerade osäkra manschauvinister med trånga skor, små ”näsor” och stora egon.
Citera
2022-09-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Detta gäller dock inte med rysk materiel eftersom den äldre ryska materielen ofta är extremt svår att underhålla och reparera, eftersom det är så trångt och svårt att komma åt och byta komponenter.

T.ex. ryska stridsvagnar, som kräver att tornet lyfts av och pjäsen dras ut inifrån för att eldröret ska bytas och där motorbyte kan ta en vecka eller två.

Jämför detta med västvagnar där det finns plats att komma åt komponenterna, där eldröret enkelt byts utifrån och där hela drivlinan sitter på räls och med snabbkopplingar, vilket innebär att motorbyte med lätthet genomförs på en timme i fält.

Vi ska då också komma ihåg att mycket av den tyngre utrustning som dessa soldater ska förses med, har stått ute och rostat och korroderat sönder i 30 år eller mer och att många vitala komponenter har stulits och sålts på den svarta marknaden.

Vad gäller gamla vs. nya bilar, så har de senare för övrigt en extremt mycket högre tillförlitlighet.

Jag tror inte ryssarna hade i sin doktrin att reparera vagnar, utan man skickar bara in nya istället. Har man bara tillräckligt många så funkar det förfaringssättet hur bra som helst.

Dock inte i dagsläget, för som du säger, det mesta är bara skrot.
Citera
2022-09-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Måste faktiskt påstå att det här resonemanget ovan är ganska efterblivet sätt att resonera...

Missförstå mig inte, jag köper gärna och ofta saker som har militär standard just för att dom som regel håller bättre, så väl kläder och annan utrustning.

Dock måste väl du inse att skillnaden mellan att köra med gammalt materiel som kanske, men bara kanske, håller lite längre och kanske, kanske är lättare att underhålla och kanske, kanske är enklare att få tag i reservdelar till är sämre än....

..... att strida med toppmodern materiel som backas upp av en fungerande logistikkedja så service och underhåll är ett klart marginellare problem.

Vilka av de två alternativen skulle du använda för att gå ut i strid?

Ryssland har själva stått emot både Ukriana och väst hittills .. EU har redan börjat få slut på sitt förråd. Ukriana har svalt allting som dom fått. Länderna som hjälper till med vapen måste fortfarande se till att som själva också har kvar ett förråd.

Jag har bara svårt att tro att ”allt” är så mycket bättre i Nato. Man märker redan att det börjar bli pressat i leveranser och logistiken. Hur i helvete skulle det då se ut i ett världskrig?
Senast redigerad av Menea 2022-09-23 kl. 17:57.
Citera
2022-09-23, 18:00
Medlem
Citat:

Elitpersonal? Dom strök med första veckan när de skulle inta flygplatsen...

Betydligt värre vapen? Tänker du på kemiska stridsmedel och kärnvapen då eller? För konventionella vapen har de inget på lager, tro mig...

Eller är det nu alla superstridsvagnar och stealthflygplanen ska komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in