2022-09-23, 14:13
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej, Ukraina är inte gammalt som Sverige, Ukraina som koncept är 30 år gammalt.

Nej, Ukraina har varit ockuperat av Sovjetunionen, men bara sedan 1921. Berätta varför de stolta och kloka Ukrainarna inte lyckades ordna ett land med gränser 1918. Eller 1818. Eller år 1000. Därför att de är inkompetenta och inte intresserade av ett land eller en identitet.

Jag har bott i Malmö i 10 år och i Lund i 10 år. Berätta om dina egna kunskaper om Skåne. Annars kan du läsa på här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5ne

Haha, jag är från Skåne, även om jag är uppväxt i Schweiz. Min mor var från Ängelholm, min far var från Trelleborg. Men du har ju bott där, så vad vet jag…
Berätta hur Sverige såg ut för 1000 år sedan. Varför hade inte vi med vår kompetens ett land då? Varför fanns inte Schweiz? Inkompetens? USA? Inkompetens?
Citera
2022-09-23, 14:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ett väldigt ryssofilt inlägg. Ukrainarna är inkompetenta och har ingen identitet. Det kan utplånas och grävas ner i skogen så herrefolket kan ta över. Sett för mycket på Game of thrones?
Ryssland är ett stort land fyllt med dumskallar som ständigt väljer nya Tsarer som är galna. Så nej, jag är verkligen inte russofil. Jag är bara en person som uttrycker mig krasst. Precis som Ungerns president. Om ett land består av losers så säger jag det. Ukraina består av losers. Det visar deras historik.

Alla länder som bygger på slaviska folkslag fungerar ungefär lika illa som i Afrika, och det är generande för dem. Ryssar är faktiskt värst och jag skulle inte ranka dem över Ukrainare. Dock har Ryssland lyckats skapa ett land som aldrig invaderats och det finns en hel del ryska genier inom konst litteratur och musik, och det ger en del credd som inte Ukraina har.

Det existerar inte en enda Ukrainare som är känd i världen. Man kan fundera på detta. De är trots allt 45 miljoner pers, jämför med t.ex Sverige som har 10M och 100-tals människor som är kända över världen.
Citera
2022-09-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Du är väl för ung men det var kraftiga protester mot Pinochet och USA i Sverige då det begav sig...
Jo, motståndet mot Pinochet hade starkt stöd i Sverige - men så var vi inte heller del av NATO.

På den tiden var det inte heller tydligt för de flesta hur nära insyltade USA faktiskt var med Pinochetjuntan och själva kuppen, och idag är det närmast okänt och glömt för alla utom en minoritet.
Citera
2022-09-23, 14:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Haha, jag är från Skåne, även om jag är uppväxt i Schweiz. Min mor var från Ängelholm, min far var från Trelleborg. Men du har ju bott där, så vad vet jag…
Berätta hur Sverige såg ut för 1000 år sedan. Varför hade inte vi med vår kompetens ett land då? Varför fanns inte Schweiz? Inkompetens? USA? Inkompetens?
Så att Sverige inte fanns för 1000 år sedan visar svenskens inkompetens. Men att Ukraina inte fanns för 40 år sedan, 800 år efter Sverige, gör att Ukrainare är stolta och duktiga. Då vet jag.
Senast redigerad av Barents 2022-09-23 kl. 14:26.
Citera
2022-09-23, 14:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jo, motståndet mot Pinochet hade starkt stöd i Sverige - men så var vi inte heller del av NATO.

På den tiden var det inte heller tydligt för de flesta hur nära insyltade USA faktiskt var med Pinochetjuntan och själva kuppen, och idag är det närmast okänt och glömt för alla utom en minoritet.
Det är ju en intressant iakttagelse. Med Sverige i NATO så blir det svårare att kritisera USA om de går över gränsen, som i Chile på 1970-talet. Och t.ex Danmark skickade faktiskt ubåtar till USAs Irak-krig när jag tänker efter. Troligen kommer Sverige att göra likadant nästa gång.
Citera
2022-09-23, 14:35
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Så att Sverige inte fanns för 1000 år sedan visar svenskens inkompetens. Men att Ukraina inte fanns för 40 år sedan, 800 år efter Sverige, gör att Ukrainare är stolta och duktiga. Då vet jag.

Men nu var det du som hävdade att ukrainarna är inkompetenta som inte hade en fungerande statsbildning år 1000. Eftersom varken Sverige eller Schweiz heller hade det betyder enligt ditt resonemang att vi och schweizarna oxå är inkompetenta. Men jag antar att du tänker på dig själv då. Att Ukraina inte fanns för 40 år sedan berodde på att de var intvingade i Sovjet, det trodde jag du visste. Liksom Estland, Lettland och Litauen. Ytterligare tre inkompetenta länder antar jag.
Citera
2022-09-23, 14:36
Medlem
Citat:
Det är ju en intressant iakttagelse. Med Sverige i NATO så blir det svårare att kritisera USA om de går över gränsen, som i Chile på 1970-talet. Och t.ex Danmark skickade faktiskt ubåtar till USAs Irak-krig när jag tänker efter. Troligen kommer Sverige att göra likadant nästa gång.
Självklart. Jag har sagt länge att Sveriges tydliga och officiella stöd till ANC och Nelson Mandela under 70-80-talen hade varit omöjligt ifall vi varit medlemmar i NATO på den tiden. För i synnerhet Reagan och hans regering så var ANC ett gäng kommunistiska banditer och terrorister, mycket värre, brutalare och farligare än Baader-Meinhofligan, och alla andra länder i NATO var tvungna att ligga lågt i fråga om Sydafrika av hänsyn till USA.

Och ja, avsikten är också att vi ska komma med i NATO:s krig. När Irakkriget startade 2003, efter en lång uppladdning, stod NATO-lobbyn i media (t ex på Bonniertidningarnas ledarsidor) och trummade för att Sverige borde skicka stridande trupp in på USA:s sida. Den inte särskilt väl dolda avsikten var just att en gång för alla få slut på den tråkiga svenska freden och alliansfriheten, fredskramandet, att åstadkomma en rejäl "inspark" av nationen och bilden av Sverige till rollen som ett bra och lydigt NATO-land som krigar när det är läge.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-09-23 kl. 14:41.
Citera
2022-09-23, 14:36
Medlem
Citat:

Nej, Ukraina har varit ockuperat av Sovjetunionen, men bara sedan 1921. Berätta varför de stolta och kloka Ukrainarna inte lyckades ordna ett land med gränser 1918. Eller 1818. Eller år 1000. Därför att de är inkompetenta och inte intresserade av ett land eller en identitet.

Jag har bott i Malmö i 10 år och i Lund i 10 år. Berätta om dina egna kunskaper om Skåne. Annars kan du läsa på här:

Med ditt resonemang så borde det knappt finnas några länder.
Romerska riket? Ska det sättas upp igen så att vi även slipper Ungern?
Citera
2022-09-23, 14:41
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Finns ett antal sådana områden på jorden som inte borde vara land, t.ex Afghanistan, östra Turkiet/Irak, gamla Jugoslavien, Saudiarabien. Jag tror det finns ännu värre områden i gamla Sovjet-republiker som Tajikistan, Turkeminstan, Uzbekistan, Kazakstan. Människorna där är knäppa med svenska mått mätt och kan inte få ihop känslan av ett Land, som vi haft i norra Europa i 500 år. De har någon slags nomad-blod som aldrig går ur dem.

Det stämmer.

Angående Ukraina så är det riktigt underhållande att läsa alla "Slava Ukraini" muppars svar till dig

Man är tydligen en "ryssofil" numera om man påpekar att Ukraina och Ryssland är korrupta skräpländer.

Slava Ukraini-idioterna har verkligen tappat det fullständigt.
Citera
2022-09-23, 14:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Med ditt resonemang så borde det knappt finnas några länder.
Romerska riket? Ska det sättas upp igen så att vi även slipper Ungern?
Det romerska riket gick under för att de tappade sin edge. Uppenbarligen kan länder och deras invånare gå upp och sedan ner.

Ungern är ett uppebart exempel på ett land som fungerat länge och de slog t.ex ut Mongolerna på 1300-talet.

Länder som finns och fungerar gör det inte av en slump utan för att deras befolkning är duktiga intresserade och klarar att samarbeta. Därför är det ingen slump att Ukraina bara är 30 år gammalt, och kanske kommer man att strida om Ukraina i 100-tals år till.
Citera
2022-09-23, 14:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Men nu var det du som hävdade att ukrainarna är inkompetenta som inte hade en fungerande statsbildning år 1000. Eftersom varken Sverige eller Schweiz heller hade det betyder enligt ditt resonemang att vi och schweizarna oxå är inkompetenta. Men jag antar att du tänker på dig själv då. Att Ukraina inte fanns för 40 år sedan berodde på att de var intvingade i Sovjet, det trodde jag du visste. Liksom Estland, Lettland och Litauen. Ytterligare tre inkompetenta länder antar jag.
Du vet ingenting om Ukraina. Som jag skrev så var de inte heller ett land innan Sovjet övertog dem utan strid 1918. Länder som inte klarat att få ihop landgränser till 1918 styrs rimligen av inkompetens eller ointresse. Det borde skett åtminstone på 1700-talet som i USA som är en oändligt mycket större sammanslutning av olika människor. Men styrt av kompetenta engelsmän så var det ändå inget problem att få ihop det landet för mer är 200 år sedan.

Rätt symptomatiskt att Ukraina nu styrs av en skådespelare som tog namnet på sitt parti från en TV-serie. Vi pratar om ett riktigt skitland här utan stadga och kvalitet. Deras BNP per capita är samma som Nigerias och mindre än hälften av tiggar-Rumäniens. Innan de kom på att Ukraina-jorden är bördig och blev världens kornbod på 1990-talet efter Sovjet upplöstes så var de totalt utfattiga som tiggare.
https://www.europaportalen.se/2020/05/tv-stjarna-blev-ukrainas-president-sa-gick-det-sedan
Senast redigerad av Barents 2022-09-23 kl. 15:01.
Citera
2022-09-23, 14:57
Medlem
Citat:

https://popularhistoria.se/sveriges-historia/stormaktstiden/kampen-om-skane
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in