• 2
  • 3
2022-09-23, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Apoteket har ju inte monopol längre och jag kan sätta en njure på att alla som är i behov av läkemedel kan skriva under på att det blivit sämre sedan monopolet försvann. Apoteken idag har sällan viktiga läkemedel i lager (och finns dom i lager så är det för få förpackningar så man får springa runt på olika apotek för att få ut det som är förskrivet i receptet) men däremot gott om shampo, smink och godis.

Tvärtom, får tag i det jag behöver och kan handla när jag är på Ica, hänt en gång att ett recept på läkemedel varit slut.

Mina kompisar som har diabetes är överlyckliga.

Fyfan för statliga företag, vård och skola inget mer.
Citera
2022-09-23, 04:43
Medlem
Citat:
Jag har behövt samma läkemedel ända sen födseln och det blev en markant skillnad när monopolet försvann. Vissa av dom är inte särskilt "nishade". Det du kallar "vanliga läkemedel" kan även dom vara problematiska att få ut direkt och finns inte på lager i alla apotek. I princip alla läkemedel jag använder måste beställas för att de inte finns i lager. Numera är det ännu struligare när man inte får göra ett nytt uttag förrän en viss tid gått sen man hämtade ut. Jag får glapp nästan varje gång och får vara utan vissa mediciner i några dagar eftersom jag inte kan hämta ut nya läkemedel för tidigt och när jag väl får hämta ut så ska det beställas och det tar oftast mellan 1-2 veckor. För några år sen så kom beställda läkemedel oftast inom 2-4 dagar men så är det inte längre. Och då ska tilläggas att jag inte bor i glesbygd utan i en medelstor svensk stad.

Tillägg: Använder bara Apoteket. Dom kan åtminstone se i sina system om läkemedel finns tillgängliga på andra närliggande Apotek. Skulle man börja hatta runt på alla enskilda privata småapotek för att eventuellt få tag på medicin skulle man snabbt bli sinnessjuk.

Du vet att du kan logga in med bankid på dom olika företagen och se vad som finns i lager i just din butik va?
Citera
2022-09-23, 09:50
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Detta hör inte till topic men: Vill du se om ett läkemedel finns i lager så söker du på Fass. Samma sida som ditt eget apotek söker på, men de talar kanske bara om för dig de statliga apoteket? Här ser du alla fysiska apotek, till höger i mitten klickar du. https://www.fass.se/

Ofta har apoteken inte mediciner i lager nu mera tyvärr, dels för att priset varierar från månad till månad märke för märke. Och dels för det är inte på mediciner de tjänar pengar, det är på schampo, dildos och hudkräm.

Citat:
Ursprungligen postat av heltrandom1977
Tvärtom, får tag i det jag behöver och kan handla när jag är på Ica, hänt en gång att ett recept på läkemedel varit slut.

Mina kompisar som har diabetes är överlyckliga.

Fyfan för statliga företag, vård och skola inget mer.

Citat:
Du vet att du kan logga in med bankid på dom olika företagen och se vad som finns i lager i just din butik va?

Den funktionen har jag provat använda flera gånger på Fass hemsida. Problemet är att antingen står det "ej i lager" på mina läkemedel på samtliga apotek, ibland står det "utbyte i lager" vilket jag inte blir hjälpt av då vissa av mina läkemedel inte får bytas ut till synonymer, ibland står det "få i lager" och då chansar jag och åker dit och så får jag ut färre förpackningar än vad som står på receptet och ibland är inte Fass uppdaterat och läkemedlet finns inte i lager. Även när det stått "finns i lager" kan läkemedlet vara slut på det apoteket när jag väl åker dit. Apotekets egen personal har sagt att informationen på Fass hemsida inte alltid stämmer och att man inte ska lita fullt ut på vad som står där.

Ska man bara ha ett läkemedel är det säkert enklare. Jag använder nio stycken dagligen och några till vid behov.
Citera
2022-09-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian
Om vi bortser från det uppenbara. Tex att Telia helt ska säljas så att sossepolitrukerna inte kan bedriva korrupt proxipolitik via Sveriges största telebolag, vilka fler företag bör säljas? SBAB har ju marknadsräntor till och med högre än många privata aktörer och bör bli första grisen som går till slakten. Apoteket är ett annat företag som är helt onödigt. SAS är ett annat. Kan man inte låta skiten konka så att fungerande företag kan ta över marknaden? Vattenfall är ett annat exempel. Där har ju sossepolitrukerna helt ersatt styrelsen och ledningen med de som är trogna Lenin, Stalin och sk förnybar elkraft. Vad mer bör säljas ut? Borgarna bör passa på nu att sälja ut så att sossarna inte kan fortsätta missbruka statligt ägda företag för att bedriva sin marxistiska revolution. SVT/SR varför är de statliga för? Om marknaden vill konsumera marxistisk propaganda kan väl miljöpartisterna och vänsterpartisterna på SVT/SR erbjuda sina tjänster på marknaden? Varför ska på spåret vara skattefinansierat? Kom med mer förslag! Tiden är knapp och sosse-Sverige måste nedmonteras så fort som möjligt.
Du vill sälja företag du äger pga Sossarna?
Tittar man sedan tillbaka på de utförsäljningar som varit tidigare så är det ytterst få försäljningar som blivit lyckade. Jag jobbade i ett av dessa företag och så fort det blivit privat så började nedskärningarna. Inte bland överskottet på tjänstemän utan bland produktiv personal. I dag är företaget nedlagt och staten får i stället köpa in samma produkter till ett högre pris.
Nej tack. Bättre är att återgå till statligt ägande, dvs ägande av dig och mig där vi får det vi betalar för.
Citera
2022-09-23, 09:58
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vattenfall är ett annat exempel. Där har ju sossepolitrukerna helt ersatt styrelsen och ledningen med de som är trogna Lenin, Stalin och sk förnybar elkraft. Borgarna bör passa på nu att sälja ut så att sossarna inte kan fortsätta missbruka statligt ägda företag för att bedriva sin marxistiska revolution. SVT/SR varför är de statliga för? .
ja det finns ju galningar i världen vilket trådstarten visar.
trogna Lenin och stalin i vattenfall?
Sossarna bedriver marxistsisk revolution?
Är du tjockskallig eller?
-------------------------------------------------
Verksamheter som är viktiga för infrastrukturen bör behållas.
Dvs verksamheter som är av långsiktig betydelse för landets helhet och som inte kan överlämnas helt och hållet till privata aktörer.
Börja med SAS men behåll för fan public service så att vi inte blir helt översållade med skit från alternativ media och deras dolda agendor.
Citera
2022-09-23, 10:38
Medlem
Citat:
Den funktionen har jag provat använda flera gånger på Fass hemsida. Problemet är att antingen står det "ej i lager" på mina läkemedel på samtliga apotek, ibland står det "utbyte i lager" vilket jag inte blir hjälpt av då vissa av mina läkemedel inte får bytas ut till synonymer, ibland står det "få i lager" och då chansar jag och åker dit och så får jag ut färre förpackningar än vad som står på receptet och ibland är inte Fass uppdaterat och läkemedlet finns inte i lager. Även när det stått "finns i lager" kan läkemedlet vara slut på det apoteket när jag väl åker dit. Apotekets egen personal har sagt att informationen på Fass hemsida inte alltid stämmer och att man inte ska lita fullt ut på vad som står där.

Ska man bara ha ett läkemedel är det säkert enklare. Jag använder nio stycken dagligen och några till vid behov.

Jo men du kan logga in på tex kronans apotek, apoteket hjärtat separat osv.
Citera
2022-09-23, 12:09
Medlem
Citat:
Jo men du kan logga in på tex kronans apotek, apoteket hjärtat separat osv.
Det kan man. I fallet med mina mediciner så får man då veta att de inte finns i lager inom en stor radie. Då gör man en beställning som ska skickas till ett bestämt apotek och då tar det en timme så är det klart för att hämtas.
Då har jag ändå appar för fyra olika apotek och inom min radie ligger Linköping, Norrköping samt Jönköping.
Citera
2022-09-23, 16:22
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Om vi bortser från det uppenbara. Tex att Telia helt ska säljas så att sossepolitrukerna inte kan bedriva korrupt proxipolitik via Sveriges största telebolag, vilka fler företag bör säljas? SBAB har ju marknadsräntor till och med högre än många privata aktörer och bör bli första grisen som går till slakten. Apoteket är ett annat företag som är helt onödigt. SAS är ett annat. Kan man inte låta skiten konka så att fungerande företag kan ta över marknaden? Vattenfall är ett annat exempel. Där har ju sossepolitrukerna helt ersatt styrelsen och ledningen med de som är trogna Lenin, Stalin och sk förnybar elkraft. Vad mer bör säljas ut? Borgarna bör passa på nu att sälja ut så att sossarna inte kan fortsätta missbruka statligt ägda företag för att bedriva sin marxistiska revolution. SVT/SR varför är de statliga för? Om marknaden vill konsumera marxistisk propaganda kan väl miljöpartisterna och vänsterpartisterna på SVT/SR erbjuda sina tjänster på marknaden? Varför ska på spåret vara skattefinansierat? Kom med mer förslag! Tiden är knapp och sosse-Sverige måste nedmonteras så fort som möjligt.

Det enkla svaret är; Alla.
Citera
2022-09-23, 21:43
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Vad är felet med nätapoteken?

Avseende just Iktorivil är det restat överallt, först var det mitten av augusti, senast var det oktober hos distributör.

Då spelar ju nätapotek ingen roll.
Visst, kan ju alltid köpa ”svart”, men då 200% dyrare och du kan aldrig veta helt 100 vad du får.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in