2022-09-22, 20:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är inte jag som behöver få en lösning på problemet, utan du själv eftersom det är du som påstår att LN kan fungera i stor skala (utan att centraliseras).

Märkligt att vända på resonemanget återigen.

1M noder är stor skala, och där är vi eniga om att Lightning ser ut att fungera.

Att du sedan hävdar att den slutar fungera får stå för dig. Problemet du har är att inget du har sagt har övertygat mig att det är omöjligt att skala Bitcoin utöver 1M Lightning noder.
Även om LN bryter ihop vid > 1M noder, så betyder inte det att det inte finns alternativa sätt att fortsätta skala, även om det kanske inte är genom fler noder.
2022-09-22, 21:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så ditt resonemang är att trots starka argument mot att nätverket går att skala upp, så hoppas du (utan belägg) på att det kommer dyka upp magiska alternativ som gör att allt löser sig? Okej.
Det viktiga här som du måste ta in, är att bara för att jag har ser lösningen på alla tänkbara problem som kan tänkas uppstå, så ser jag inte heller att problemen som kan uppstå är helt olösbara...

Ett propellerplan har en maxhastighet, det betyder INTE att flygplan inte kan gå snabbare...

Ok?
2022-09-22, 21:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du förstår överhuvudtaget inte akademiska diskussioner. Du lider av liknande problem nu som när du inte förstod varför omvänd bevisbörda är idiotiskt.

Du kan inte häva ur dig påståenden om LN så som du har gjort om du inte kan samtidigt motbevisa de argument enligt vilka att LN faktiskt inte kan fungera (så som du beskrivit).

För övrigt - kanske är kapacitetstaket redan uppnått men nätverket fungerar pga centralisering. Har du någon koll på i vilken utsträckning LN är centraliserat kring ett fåtal stora noder idag?

Bara vi är eniga om att Lightning skalar Bitcoin redan idag, och det går att skala ytterligare (från dagens 18000 noder till hela 1M noder).
Vad som händer sen, vilka problem och vilka lösningar som finns, få vi se då. Men det lär vara många år bort.
2022-09-22, 21:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bara vi är eniga om att Lightning skalar Bitcoin redan idag, och det går att skala ytterligare (från dagens 18000 noder till hela 1M noder).

Så du har bytt åsikt från att LN är ersättaren till alla betalningssystem någonsin (och dessutom gratis), till att det kanske fungerar för högst ett par hundra tusen noder och routingproblemet går inte att lösa i rimlig skala (och du hoppas men har ingen aning om hur problemet ska gå att lösa i framtiden).
2022-09-22, 21:23
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag förstår inte. Varför slösar du folks tid? Det står klart och tydligt i inlägget du svarade på.

En tredje gång då:

Har du någon kommentar till detta?
Igen, jag ser inget argument. Bara tramsord.

Lightning fungerar klockrent nu. Skulle det inte gå att skala tillräckligt finns L3 att tillgå.
2022-09-22, 21:24
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Om du får gissa, vad tror du är genomsnittliga antalet transaktioner en och samma kund gör i månaden till:

Ett café

En resturang

En hemelektronikkedja (Typ Elgiganten)

En Byggmarknad (Typ Bauhaus)
Jag tänker inte leka gissningslekar med dig. Har du svar så fram med dem.
2022-09-22, 21:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Igen, jag ser inget argument. Bara tramsord.

Citat:
Lightning fungerar klockrent nu. Skulle det inte gå att skala tillräckligt finns L3 att tillgå.
L3? Hur fungerar det? Kan du redogöra hur det löser problemet med routing mellan miljontals noder?
2022-09-22, 21:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så du har bytt åsikt från att LN är ersättaren till alla betalningssystem någonsin (och dessutom gratis), till att det kanske fungerar för högst ett par hundra tusen noder och routingproblemet går inte att lösa i rimlig skala (och du hoppas men har ingen aning om hur problemet ska gå att lösa i framtiden).

Jag tror inte jag sagt att LN garanterat kommer vara "ersättaren till alla betalningssystem någonsin".

Däremot har jag inte sett något bevis för att dagens betalningssystem inte skulle kunna ersättas av Lightning och/eller andra lösningar på Bitcoin.
2022-09-22, 21:26
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Varför gör du halmdockor av allt? Håll dig lite akademisk i diskussionen. Ingen har påstått det du säger.

Nu greppar du efter halmstrån igen och går på personen. Brukar låta så från dig när argumenten tar slut.
2022-09-22, 21:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Som sagt. Inget är i bruk och det finns endast förslag. Här kan du läsa om några. https://medium.com/coinmonks/bitcoin-layer-3-and-its-latest-rise-e80e64c32dd6
Så det existerar ingenting idag. Då föreslår jag att du inte nämner dessa L3 som en lösning på några problem.

Citat:
och att det kommer fungera klockrent vid en miljon noder. Vi har en enorm expansion kvar innan det slutar funka så klockrent som det gör idag.
Hur kom du fram till detta uppseendeväckande resultat? Menar du kanske att nätverket centraliseras till en handfull enorma noder då?
2022-09-22, 22:12
Medlem
Leastons avatar
Alltså kebabmedpommes har verkligen lyckats göra detta till en alibidebatt.

Vi är kvar där vi började, att LN skalar Bitcoin idag och kommer fortsätta kunna göra det för lång tid framöver.
OM Lightning ändå har en begränsning som är omöjligt att komma förbi (om det tvistar de lärda), så finns det inga belägg för att det ändå inte skulle kunna gå att fortsätta skala fast med andra metoder.
2022-09-22, 22:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Alltså kebabmedpommes har verkligen lyckats göra detta till en alibidebatt.

Vi är kvar där vi började, att LN skalar Bitcoin idag och kommer fortsätta kunna göra det för lång tid framöver.
OM Lightning ändå har en begränsning som är omöjligt att komma förbi (om det tvistar de lärda), så finns det inga belägg för att det ändå inte skulle kunna gå att fortsätta skala fast med andra metoder.

Konstigt. Jag har bara förklarat varför nätverket inte kan skalas upp till någon vettig storlek. Du och Papper1512 försöker konstant blanda bort korten.

Nu verkar ert hopp ligga på eventuella L3-lösningar som inte existerar och som ni inte ens själva vet hur de ska fungera.

Samtidigt är ni extremt vetenskapsfientliga och blandar religion, personpåhopp och hoppfulla spekulationer hej vilt i era inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in