Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Det hade tagit dem, mellan tummen och pekfingret, 2 månader, skulle jag tro. USA har en militär kapacitet som inget annat land kommer i närheten av ensamt, inte ens Ryssland, Kina och Indien tillsammans når upp till den militära projiceringsförmåga som USA har.
Det tog dem ca 1 månad att ta Irak, som hade en mycket större, men sämre, försvarsmakt än Ukraina.
Den stora skiljelinjen går dock inte över huruvida USA skulle vinna, för det skulle de, utan det faktum att USA skulle vinna det kriget trots att det finns ett världshav mellan dem och Ukraina. Samtidigt som Ryssland inte klarar av att besegra Ukraina trots att de är ett grannland med lång landgräns samt järnvägs och motorvägsförbindelser.
Det här var ett av de intelligentaste svaren jag läst på många månader. Jag sparar detta i huvudet. Eftersom jag har svårt bedöma de olika nationernas militära kapaciteter. Jag kommer så klart ihåg när USA attackerade Irak, irakierna hade inte en chans. Jag kommer ihåg Kuwaitkriget. Kuwait var totalt intaget av Irak som jag minns. Sen kom USA och brutalt smällde ner skåpet där det skulle stå, och där satt irakierna med skägget i brevlådan.
Min uppfattning är att USA hade tagit Ryssland enklare än Ukraina. Utifrån tidsperspektivet vet jag inte, men tror på vad ovan användare skriver. Det här kommer jag nog få äta upp, eftersom jag samtidigt tror att konfrontationen mellan USA och Ryssland är oundviklig. Jag tror att det kommer bli ett långvarigt och svårt krig. Som kommer vara i upp till ett år.