2022-09-22, 18:56
Medlem
Va 10-15
Citera
2022-09-22, 19:01
Medlem
Jadu… när klarade USA ta ett land sisst? Nam’, Iran, Irak, afgh.

Dom vinner ju bara om de släpper atombomber
Citera
2022-09-22, 19:04
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Papperskorgen nästa hoppas jag.
Varför då?

TS frågeställning är intressant, relevant och väl formulerad.
Citera
2022-09-22, 19:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det går inte att jämföra västerländsk civiliserad krigföring med rysk barbarisk slakt. Då USA krigar är det viktigt att förlusterna är minimala. Både civila förluster och egna soldaters förluster hålls på ett minimum. Ryssarna skiter i civilbefolkningen och i sina egna soldater.

Det man kan säga är att det Ryssland åstadkommit hittills med 60000 döda soldater och troligtvis lika många döda ukrainska oskyldiga civila så hade USA klarat av med små förluster. Kanske några hundra döda soldater och ett tiotal civila offer.

Det är helt enkelt så att väst krigar humant och moraliskt överlägset medan de ociviliserade ryssarna krigar som djur med våldtäkter och förödelse.
Citera
2022-09-22, 19:35
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det hade tagit dem, mellan tummen och pekfingret, 2 månader, skulle jag tro. USA har en militär kapacitet som inget annat land kommer i närheten av ensamt, inte ens Ryssland, Kina och Indien tillsammans når upp till den militära projiceringsförmåga som USA har.

Det tog dem ca 1 månad att ta Irak, som hade en mycket större, men sämre, försvarsmakt än Ukraina.

Den stora skiljelinjen går dock inte över huruvida USA skulle vinna, för det skulle de, utan det faktum att USA skulle vinna det kriget trots att det finns ett världshav mellan dem och Ukraina. Samtidigt som Ryssland inte klarar av att besegra Ukraina trots att de är ett grannland med lång landgräns samt järnvägs och motorvägsförbindelser.

Det här var ett av de intelligentaste svaren jag läst på många månader. Jag sparar detta i huvudet. Eftersom jag har svårt bedöma de olika nationernas militära kapaciteter. Jag kommer så klart ihåg när USA attackerade Irak, irakierna hade inte en chans. Jag kommer ihåg Kuwaitkriget. Kuwait var totalt intaget av Irak som jag minns. Sen kom USA och brutalt smällde ner skåpet där det skulle stå, och där satt irakierna med skägget i brevlådan.

Min uppfattning är att USA hade tagit Ryssland enklare än Ukraina. Utifrån tidsperspektivet vet jag inte, men tror på vad ovan användare skriver. Det här kommer jag nog få äta upp, eftersom jag samtidigt tror att konfrontationen mellan USA och Ryssland är oundviklig. Jag tror att det kommer bli ett långvarigt och svårt krig. Som kommer vara i upp till ett år.
Senast redigerad av Hegamon 2022-09-22 kl. 20:15.
Citera
2022-09-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det hade tagit dem, mellan tummen och pekfingret, 2 månader, skulle jag tro. USA har en militär kapacitet som inget annat land kommer i närheten av ensamt, inte ens Ryssland, Kina och Indien tillsammans når upp till den militära projiceringsförmåga som USA har.

Det tog dem ca 1 månad att ta Irak, som hade en mycket större, men sämre, försvarsmakt än Ukraina.

Den stora skiljelinjen går dock inte över huruvida USA skulle vinna, för det skulle de, utan det faktum att USA skulle vinna det kriget trots att det finns ett världshav mellan dem och Ukraina. Samtidigt som Ryssland inte klarar av att besegra Ukraina trots att de är ett grannland med lång landgräns samt järnvägs och motorvägsförbindelser.

Dock ska man ta i beaktning att USA ligger 2000 mil bort och ändå neutraliserade Irak på en månad. Enorm fördel att ha gräns mot landet man invaderar. Visar också på Rysslands fullständiga uselhet
Citera
2022-09-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakirflyget
Dock ska man ta i beaktning att USA ligger 2000 mil bort och ändå neutraliserade Irak på en månad. Enorm fördel att ha gräns mot landet man invaderar. Visar också på Rysslands fullständiga uselhet
Ingen pumpade Irak fullt med vapen och terrängen är öppnare/enklare. Jag tror Vietnam är en bättre jämförelse.
Citera
2022-09-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Ingen pumpade Irak fullt med vapen och terrängen är öppnare/enklare. Jag tror Vietnam är en bättre jämförelse.

Varför är Vietnam en bättre jämförelse? Gränsar det till USA? Plus att hade vietnamkriget ägt rum idag hade USA givetvis vunnit…
Citera
2022-09-22, 19:47
Medlem
Som någon redan nämnt så är anledningen till invasionen viktig.

Om USA hade invaderat Ukraina med avsikt att ockupera landet och installera en ny regering så är det tämligen viktigt att inte göra fiender av civilbefolkningen, och att låta så mycket av samhällets infrastruktur vara intakt. Det senare gäller både fysisk infrastruktur (vägar, broar, byggnader, industriförmåga och så vidare) som "mänsklig infrastruktur" i form av personer som vet hur man sköter de olika delarna av samhället (tänk poliser, domare, läkare, politiker, offentlig administration osv). I ett sådant scenario, och med motstånd från Ukrainarna gissar jag att det hade tagit USA några månader att besätta hela landet. Det kan tänkas variera lite med vad för slags vapen de möts med, och vad omvärlden gör åt saken.

Men om USA, som jämförelse, "bara" hade velat göra sig av med Ukrainas militära förmåga, och inte alls brytt sig om civila förluster och sitt eget rykte efteråt, så hade de inte behövt invadera, de hade skickat iväg några hundra kryssningsmissiler och slagit ut Ukrainas militära förmåga utan att riskera något själva. En eventuell markinvasion hade mött oorganiserat motstånd från de små enheter som fortfarande skulle ha någon förmåga, men oorganiserat motstånd är mycket enklare att hantera än organiserat motstånd. På det hela hade "invasionen" kunnat vara avklarad på några timmar: tiden det tar från presidentens beslut tills alla missiler har slagit ner i sina mål.
Citera
2022-09-22, 19:51
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakirflyget

Vilket var precis vad jag skrev i paragrafen nedanför det av dig fetade...
Citera
2022-09-22, 19:55
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det går inte att jämföra västerländsk civiliserad krigföring med rysk barbarisk slakt. Då USA krigar är det viktigt att förlusterna är minimala. Både civila förluster och egna soldaters förluster hålls på ett minimum. Ryssarna skiter i civilbefolkningen och i sina egna soldater.

Det man kan säga är att det Ryssland åstadkommit hittills med 60000 döda soldater och troligtvis lika många döda ukrainska oskyldiga civila så hade USA klarat av med små förluster. Kanske några hundra döda soldater och ett tiotal civila offer.

Det är helt enkelt så att väst krigar humant och moraliskt överlägset medan de ociviliserade ryssarna krigar som djur med våldtäkter och förödelse.

USA skiter helt i civila, dödade > 650000 i irak. https://en.wikipedia.org/wiki/Lancet_surveys_of_Iraq_War_casualties

Ryssland har dödat 5500 https://reliefweb.int/report/ukraine/ukraine-civilian-casualties-2400-21-august-2022-enruuk
Citera
2022-09-22, 20:12
Medlem
Sueonias avatar
Ska de köra rysk taktik och försöka undvika civila döda eller ska de bomba sönder som i Irak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in