2022-09-14, 17:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Nå. det var ju skönt; då slipper vi alltså diskutera existensen av fornhebreiska ängla-/demongestalter, liksom huruvida Jesus faktiskt drev ut 700.000 djävlar ur en "besatt" och tvingade dem in i en flock oskyldiga grisar!

Jag diskuterar gärna vad olika arketypiska berättelser betyder, inklusive rödluvan och vargen.

Citat:
Vad stöder du detta på? Enligt evangelierna är det väl snarast Jesus som står för den "kortsiktiga" tolkningen ("liljorna på marken", ja, duvetdetdär!) och rentav tycks hoppas på en snar världsundergång!

Jesus är själva symbolen för offerprincipen
Citera
2022-09-14, 19:38
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du hade platsat som gäst i Jerry Springer Show …

Det enda jag vet är att dom bara tar in knäppskallar där Bra att du pekade ut det.

Citat:
Jag ser inget "övernaturligt" i kristendomen, eller i någon annan religion.

Även om du inte tror på det på riktigt, så ville jag ju mest veta vad motsvarigheterna till dom satanistiska riterna o dyl. är. även om DU inte tror på det så kan man ju se att andra tror på deras verklighet.

Citat:
Jag tolkar inte myter bokstavligt. Jag försöker förstå myternas innebörd snarare.

Menar du att jag gör det eller? Åhh, vilken luffare som är satanist. Men det är ju för att all mystik har försvunnit idag i världen, ateismen är lika torr som innehållslös.

Citat:
Ja. Kort sagt så har det med idén om att offra kortsiktig njutning för långsiktig framgång.
Hedonism, vilket du lutar åt är det rakt motsatta. Kortsiktig njutning före långsiktig framgång.
Därför blir det Satan i ditt fall som får symbolisera denna princip som står i motsättning till Gud.

Aaaa, jag tror jag är ganska hedonistisk. Lever i nuet liksom. Impuls. Njutning. Det är ett skönt sätt att leva på för man får uppleva mer hedonistiskt sex, mat, aktiviteter, äventyr och mer sånt. Dom flesta tänker inte så. Men så är det väl det oxxå att jag är lite av en paria som lever på smulorna av det som riktiga män tjänar. För att min impulsivitet har lett till problem, och ibland kan sexet bli för intensivt kinky och syndigt vilket gjorde att mitt ex la benen på ryggen. Det är inte lätt. Men bra att du ser att ja ska till helvetet till sist, där alla syndiga slynor ska få leva till sist.

Slår faktiskt vad om att du kommer ha ett mer rikt, meningsfullt och värdigt statusfyllt liv än mig. Det blir extra avundsjukt när världen är såpass orättvis och skoningslös.
Citera
2022-09-14, 23:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Även om du inte tror på det på riktigt, så ville jag ju mest veta vad motsvarigheterna till dom satanistiska riterna o dyl. är. även om DU inte tror på det så kan man ju se att andra tror på deras verklighet.

Det beror på vad du menar med tror. Jag tror att människor mår bra av ritualer.

Citat:
Menar du att jag gör det eller? Åhh, vilken luffare som är satanist. Men det är ju för att all mystik har försvunnit idag i världen, ateismen är lika torr som innehållslös.

Luffare? Nu gör jag dig besviken igen antagligen, men nä, jag tänkte inget nedvärderande.
Det var ett förtydligande om hur jag ser på mytologi. Du får själv förklara hur du ser på mytologi. Jag utgår bara ifrån det du skriver. Jag gillar också mystik och ogillar ateismen just på grund av hur torftig den är.

Citat:
Aaaa, jag tror jag är ganska hedonistisk. Lever i nuet liksom. Impuls. Njutning. Det är ett skönt sätt att leva på för man får uppleva mer hedonistiskt sex, mat, aktiviteter, äventyr och mer sånt. Dom flesta tänker inte så. Men så är det väl det oxxå att jag är lite av en paria som lever på smulorna av det som riktiga män tjänar. För att min impulsivitet har lett till problem, och ibland kan sexet bli för intensivt kinky och syndigt vilket gjorde att mitt ex la benen på ryggen. Det är inte lätt. Men bra att du ser att ja ska till helvetet till sist, där alla syndiga slynor ska få leva till sist.

Slår faktiskt vad om att du kommer ha ett mer rikt, meningsfullt och värdigt statusfyllt liv än mig. Det blir extra avundsjukt när världen är såpass orättvis och skoningslös.

Hoppas att du hittar rätt på livets krokiga väg.
Citera
2022-09-15, 12:54
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Det beror på vad du menar med tror. Jag tror att människor mår bra av ritualer.

Luffare? Nu gör jag dig besviken igen antagligen, men nä, jag tänkte inget nedvärderande.
Det var ett förtydligande om hur jag ser på mytologi. Du får själv förklara hur du ser på mytologi. Jag utgår bara ifrån det du skriver. Jag gillar också mystik och ogillar ateismen just på grund av hur torftig den är.

Hoppas att du hittar rätt på livets krokiga väg.

Du svarade inte på om du tror det finns nåt liknande inom kristendom.

För mig är mytologier det som fanns före kristendomen och islam, dom ursprungliga religionerna. det var dom här som kristendomen stal allt sitt fluff ifrån. dom här religion har ofta en bätte och mer positiv syn på våld osv. när kristendomen kom pacificerades sessa.

Vi vill alla hitta rätt en dag.
Citera
2022-09-15, 13:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du svarade inte på om du tror det finns nåt liknande inom kristendom.

Jag förstod nog inte frågan riktigt.
Var mer specifik tack.
Citera
2022-09-15, 21:11
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Jag förstod nog inte frågan riktigt.
Var mer specifik tack.
Kunde du inte bara läst mitt inlägg igen?

Om det finns liknande övernaturliga saker i kristendom motsvarande ritualer, blodsoffer, demoner som man kan framkalla, en helvetesvärld att åka till, profetsior, succubi-demoner, förbannelser, svart magick, black mass, rituella sex-orgier och mer.
Citera
2022-09-21, 11:54
Medlem
Kan man inte se Gud som den förste röraren, den deitet som sätter allt i rörelse? Utan Gud hade det då inte funnits några naturlagar, utan bara tomt, mörkt, 0 K. Men Gud utlöste processen med Big Bang, och då i det ögonblicket skapade Gud alla nödvändiga naturlagar och energi/materia (vätgas och helium).
Citera
2022-09-22, 10:54
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Kunde du inte bara läst mitt inlägg igen?

Jaha, jag trodde att man bara kunde läsa varje inlägg en gång …
Nä, men skämt å sido, ber jag dig precisera så kan det ju bero på att jag behöver mer info.
Då hjälper det inte att läsa om inlägget.

Citat:
Om det finns liknande övernaturliga saker i kristendom motsvarande ritualer, blodsoffer, demoner som man kan framkalla, en helvetesvärld att åka till, profetsior, succubi-demoner, förbannelser, svart magick, black mass, rituella sex-orgier och mer.

Det närmsta jag kan komma på just nu är nattvardsritualen där man dricker Kristi blod.
Citera
2022-09-22, 11:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KittyvonMitty
Kan man inte se Gud som den förste röraren, den deitet som sätter allt i rörelse? Utan Gud hade det då inte funnits några naturlagar, utan bara tomt, mörkt, 0 K. Men Gud utlöste processen med Big Bang, och då i det ögonblicket skapade Gud alla nödvändiga naturlagar och energi/materia (vätgas och helium).

Det blir en för mycket. Det räcker med en och endast en prime mover.
I så fall är Gud och Big Bang samma sak.

Sen är det något mänskligt fel med idén om en prime mover.
Jag tror att föreställningen om existensen som en deterministisk modell endast har mening i det extremt lilla band av existensens spektra som är människans trygga terräng. Varför skulle det okända vara oss bekant och uppvisa för oss kända egenskaper som determinism? Jag har svårt att köpa det rakt av.
Citera
2022-09-22, 12:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Alltid kul att se vad du struntar i att svara på när du väljer att fokusera på struntsaker. Bra jobbat Calovius.
Tack! Att veta vad man talar om är viktigt!
Citera
2022-09-22, 18:18
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KittyvonMitty
Det finns en del som gör det. Kallas deism. Och det är väl den enda möjliga guden* så som jag ser det.

*Det är klart att alla gudar är teoretiskt möjliga, men alla andra behöver så många logiska krumbukter för att funka så att jag ser chansen/risken som 0 att dom faktiskt finns/funnits.
Citera
2022-09-25, 19:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Nå. det var ju skönt; då slipper vi alltså diskutera existensen av fornhebreiska ängla-/demongestalter, liksom huruvida Jesus faktiskt drev ut 700.000 djävlar ur en "besatt" och tvingade dem in i en flock oskyldiga grisar!
700.000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in