Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Hans egna beteende gör ju honom egentligen misstänkt.
Dock går det att se på saken något annorlunda.
En röd tråd i förhören med CA är att hans beteende påminner om en nyvaken tonåring.
Han påvisar ett myndighets samt auktoritetsförakt som heter duga. Det är svårt (med endast skriftliga förhör) att reda ut om det beteendet kommer ifrån att han har något att dölja eller om han enbart allmänt är sådan till sättet (framför allt mot poliser). Det är få frågor han svarar rakt, tydligt och uppriktigt på.
Ja, hej på dig
Han är stursk och kaxig i förhören till en början, vilket sedan avtar. I de två sista framstår han som resignerad och närmast defaitistisk. Bryr sig inte. Man kan notera att utredarna tvekar inför CA som GM då de tycker att han hävdar sin oskuld på ett för dem så övertygande sätt. Man kan då vidare notera att om en sak man säkert vet att han ljuger - kallelserna - är han likaledes spydig och raljerar över hanteringen (enl ett av dessa sammanfattande dokument). Att han faktiskt fick och tog del av dessa vidgår han först 2007.
Här bör man erinra om att CA i allmänhet var allt annat än gapig. I sociala sammanhang utanför familjen höll han en mycket låg profil, märktes inte, tog inte del i gemenskapen. Men visst hade han något inom sig om han blev utsatt, jfr pendeltågsmisshandeln.
Citat:
Tex när de frågor om hans vistelser på cafét på Sveavägen så hugger han direkt tillbaka med något i stil som "Vadå? Är det förbjudet att gå på Sveavägen?!"
Han kan hugga rappt. Men på frågan om caféer stakas och mumlas det påtagligt, han verkar ställd. Citatet är från AB och apropå att han brukar röra sig på Sveavägen och i city.
Citat:
Vi vet ju att vi pratar om en man med psykiska problem (antisocial, depression, paranoia och suicid). Så jag anser iaf att det är svårt att bilda sig en riktig uppfattning om hans motiv till olika svar med enbart de förhören vi har.
Antisocial, nej. Han var i vid mening mycket ”osocial”. Men företer alls inget impulsivt, gränslöst, utmanande, medvetet normbrytande beteende.
Depression, ja. Förmodligen livslång.
Paranoia, nja. Ganska ”saklig” sådan möjligen. Han var ju skuggad vid tillfällen och misstänkt statsministermördare, kanske inte så konstigt då.
Suicidal. Om han sköt Palme, tror jag att han var beredd att skjuta även sig själv efteråt.
Han var inte störd, enligt vad som framgår, på sätt som innebar bristande verklighetsuppfattning eller oförmåga till hyfsat adekvat beteende.
Citat:
Hans beteende med vapnet ställer bara till det för honom.
Men det är svårt för mig att svara på om hans agerande berodde på myndighetsförakt eller att han hade något att dölja.
Och om han nu hade något att dölja behöver det ju inte nödvändigtvis röra MOP.
Det är riktigt. Det kan ha funnits andra anledningar än MOP till att han inte ville lämna in vapnet. Jag har själv framfört sådana idéer. Jag menar dock att detta faller som rimligen tänkbart i och med detta att samma person beter sig märkligt i flera andra avseenden relaterade till MOP. Detta måste, enligt mig förklaras med MOP och med en förklaring som täcker hela uppslaget. Det innebär inte att förklaringen måste vara GM.
Samma resonemang träffar detta med att förklara beteendet med myndighetsförakt, eller andra förslag som trots eller rättshaverism.
Dessutom är dylikt inget som i övrigt framgår i hans liv, förutom detta att han vägrade betala böterna för hundsparken (och fick betalningsföreläggande några veckor före mordet). En sån läggning borde avsatt många fler avtryck i hans liv, i sammanhang av betydligt mindre vikt än utredning om mordet på statsministern.
Citat:
Det finns väl en hel del frågetecken kring just det vapnet? Någon spekulerade tidigare i tråden om att det möjligtvis är "illegalt införskaffat, men legalt registrerat?" Något med att serienumret var felaktigt? Jag kan vara helt ute och cykla nu.....Jag behöver kika närmare på den biten.
Nja, revolvern tar en lite märklig väg till Sverige vad det tycks och personen som jag tror importerar den är ”skum”. Överlåtelsen från butiken till CA är det dock inga uppenbara konstigheter med. Felregistreringen beror på att vapenregistret i Handen blandar ihop tillverkningsnumren på revolvern och Hämmerlin som köps vid samma tillfälle. (Såg nu att detta redan kommenterats)
Citat:
När jag skrev "att det inte håller" hänvisade jag till alla de uttalanden som har gjorts om honom att han ska vara "förbluffande lik OPs baneman" etc. Hur mycket jag än gräver så kan jag bara hitta referenser till CP och Lisbeth. De uttalanden måste ha iaf inledningsvis blivit skapade på 90-talet. Man hade fortfarande inte släppt CP och verkade ha åsikten: "OK, är det inte CP måste det iaf vara någon som ser ut som CP". Och jag personligen har väldigt svårt med att placera CP på brottsplatsen om man lutar sig åt det generella vittnesmålet. Och det är inte heller riktigt utrett hur CA faktiskt såg ut 86. Så min kontenta är att det idag är omöjligt att säga något alls om det är rimligt att placera CA på brottsplatsen 86.
Det enklaste är väl att bara bortse från detta med CP om man tycker det är problematisk och bedöma honom direkt mot vittnesuppgifter. Och så illa försett tycker jag inte längre att det är gällande hans utseende 1986. Det finns fyra foton 1982-1993 plus ett helkropps- från 1983. Längd är känd, vikt kan uppskattas, frisyren förmodligen alltid densamma, typ av glasögon känt osv. Exakt vilka kläder han bar vet man såklart inte.
Citat:
Men självklart går det inte att utesluta!
Det är väldigt mycket som inte går att utesluta här i världen, men denna sak tycker jag nog är lite mer kvalificerad än så. Men, ja.