Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Vad ska folk lägga sina inkomster (och sparande) på då, menar du?
Narkotika? Prostitution? Skatter och omfördelning?
Kanske är det sista där.
Hm tror nog snarare resor (utomlands, taxi, SL-kort), nöjen (restauranger, barer), fritidsintressen, konsumtion (kläder, elektronik), sparande (börsen). Detta kommer så klart minska nu kraftigt. Om ölen där du bor kostar 45-50 kr, kan du kallt räkna med att samma öl i stan kostar 65-70 kr. Där ölen kostar 65-70 kr där du bor, kostar motsvarande öl i stan 80-90 kr.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
"I Stockholm". Bara en mindre andel av sthlms invånare bor innanför tullarna och betalar 100k per kvm. De flesta bor i för och närföort och betalar kanske hälften av det. Bara vi begränsar oss till Stockholms kommun är snittpriset per kvm 80k, inte 100k. Tittar man specifikt på Solna, Lidingö, Sollentuna, Danderyd, Nacka osv så snittar lägenheter lite över 50k per kvm. De flesta förstagångsköpare köper kanske 25 kvm någonstans där. Det lägger mao inte 4 msek som du antar utan snarare 1.3 msek.
De förstagångsköpare som tittar i innerstan är inte anställda som köper med 85% belåningsgrad. De får cash av sina föräldrar. I vintras när jag hjälpte en släkting köpa en mindre lägenhet i stan var många spekulanter 60 åriga par som tittade på lägenhet åt "lilla Kalle som ska börja plugga i höst".
Jag vet INGEN människa som till 100% av egen kraft köpt en lägenhet innanför tullarna som är under 30 år de senaste 15 åren.
Skulle uppskatta att hälften av mina vänner och bekanta bor i Stockholms innerstad, det är vanliga människor som studerat på högskola och jobbar på helt okej jobb. Några (verkligen inte alla) har fått hjälp in från någon förälder, men det handlar snarare om att med hjälp av en medlånetagare få lånet. D.v.s. denna månadskostnad belastar personen i fråga som bor i lägenheten.
Det finns ungefär 100 000 bostadsrätter i Stockholm.
Under 2020, 2021 och nuvarande 2022 (fram till i lördags) flyttades det in i 38 193 bostadsrätter.
Av dessa 38 193 bostadsrätter är 15 500 enpersonhushåll och 6 772 av dessa är max 30 år gamla.
Räknar vi max 35 år är vi uppe över 10 000 enpersonhushåll.
Sedan finns även hushållen som är 2 två personer och unga. Dessa siffror har jag inte. Lägg på lika många till, så är man uppe i 20% av hela bostadsrättsutbudet varav 50% av de "nyinflyttade".
Säg mig om inte MÅNGA av dessa personer sitter i skiten nu, samt antalet nya unga människor som fyller på pyramiden underifrån kommer att minska kraftigt när månadskostnaden är vad den är idag p.g.a. räntan. Sen lägg till inflation.
Bostadsrätter prissätts på marginalen. Smällen kommer vara absolut högst i kronor i Stockholms innerstad men sprida sig till resten av landet - så är det bara.
Ni två är ju riktiga knasbollar. Räntan är numera 3,8-4,0% jämfört med 1,0-1,3% för ett år sedan. Det kommer påverka hela ekonomin eftersom hela ekonomin bygger på konsumtion. Tillgången till pengar stryps kraftigt och väldigt snabbt.
Ska tillägga att jag inte alltid har varit negativ till bostadsmarknaden. Däremot måste man kunna öppna ögonen för att se vad som händer. För mig började signalerna redan förra hösten att vi skulle gå mot en förändring av villkoren på bostadsmarknaden (långa räntorna började gå upp, energipriserna började gå upp), i våras handlade det om en dipp (inflationen började gå upp men man tänkte att man kunde stoppa den) och nu framåt ser man tydligt en kommande krasch (man får inte stopp på inflationen och kommer inte heller att få det). De som för ett år sedan hade råd med bostäder för 130 000 kr/kvm, har idag inte råd med 100 000 kr/kvm. D.v.s. priserna kommer gå ner mer. Jag vet inte hur mycket, ingen vet. Men det är mycket. Det är helt klart.