2022-09-22, 10:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
men det är ju vid styrningen post finanskrisen som vi haft denna efterblivna "jAg BliR RiK pÅ aTt bO"-marknad
Så var det redan på 1980-talet.

Så konklusionen blir då att: hög ränta av RB -> "jag blir rik på att bo".

Folk som inte förstår och som ignorerar delar av verkligheten kommer hela tiden dra inkorrekta slutsatser.
Citera
2022-09-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så var det redan på 1980-talet.
Nej.
Citera
2022-09-22, 10:46
Medlem
0ldMans avatar
Jag jobbar på ett ställe där det normalt sett inte pratas pengar, börs, räntor, inflation eller fastighetspriser men gud vad folk har börjat bli oroliga. En kraftig nedgång i ekonomin och bostadspriser känns oundviklig när folk drar ner på sin konsumtion som står för stor del av BNP och jobb.
Citera
2022-09-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
"I Stockholm". Bara en mindre andel av sthlms invånare bor innanför tullarna och betalar 100k per kvm. De flesta bor i för och närföort och betalar kanske hälften av det. Bara vi begränsar oss till Stockholms kommun är snittpriset per kvm 80k, inte 100k. Tittar man specifikt på Solna, Lidingö, Sollentuna, Danderyd, Nacka osv så snittar lägenheter lite över 50k per kvm. De flesta förstagångsköpare köper kanske 25 kvm någonstans där. Det lägger mao inte 4 msek som du antar utan snarare 1.3 msek.

De förstagångsköpare som tittar i innerstan är inte anställda som köper med 85% belåningsgrad. De får cash av sina föräldrar. I vintras när jag hjälpte en släkting köpa en mindre lägenhet i stan var många spekulanter 60 åriga par som tittade på lägenhet åt "lilla Kalle som ska börja plugga i höst".

Jag vet INGEN människa som till 100% av egen kraft köpt en lägenhet innanför tullarna som är under 30 år de senaste 15 åren.
Det stämmer säkert!
Antagligen pantsätter föräldrarna sina egna bostäder för att hjälpa "lille Kalle".
Den möjligheten blir att svårare framöver när krediterna inte längre är gratis.
Oavsett läge på bostaden.
Citera
2022-09-22, 11:05
Medlem
Hur vanligt är det att BRF höjer avgiften med 10 % med en månads varsel?
Det samtidigt som räntan går upp höga mat och drivmedelspriser.
Fy fan.
Citera
2022-09-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det stämmer säkert!
Antagligen pantsätter föräldrarna sina egna bostäder för att hjälpa "lille Kalle".
Den möjligheten blir att svårare framöver när krediterna inte längre är gratis.
Oavsett läge på bostaden.

Tja något kanske. Tror dock att börsens nedgång påverkar mer.

De flesta som i Sthlms bättre områden bor i villa har kåkar som fortfarande är värda 10msek+ med pantbrev på kanske 1 msek. Har de två bra inkomster är en mille eller 2 även till 4% ränta inga stora pengar.
Citera
2022-09-22, 11:14
Medlem
Citat:
Tja något kanske. Tror dock att börsens nedgång påverkar mer.

De flesta som i Sthlms bättre områden bor i villa har kåkar som fortfarande är värda 10msek+ med pantbrev på kanske 1 msek. Har de två bra inkomster är en mille eller 2 även till 4% ränta inga stora pengar.
Dessa hushåll finns nog men är de tillräckligt många för att upprätthålla bubblan? ....inte så länge till om man får tro Finansinspektionens rapport:
Om priserna sjunker med 15 procent får 5 procent av de nya bolånetagarna en belåningsgrad över 100 procent. Då överstiger låntagarnas lån värdet på deras bostad. Nästan 43 procent av låntagarna får i detta scenario en belåningsgrad över 85 procent. Om priserna faller med 30 procent får hälften av låntagarna en belåningsgrad över 100 procent.
Citera
2022-09-22, 11:17
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Hur vanligt är det att BRF höjer avgiften med 10 % med en månads varsel?
Det samtidigt som räntan går upp höga mat och drivmedelspriser.
Fy fan.

Det kommer nog bli det nya normala, frågan är om det stannar på 10% när lån ska förhandlas om
Citera
2022-09-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Dessa hushåll finns nog men är de tillräckligt många för att upprätthålla bubblan? ....inte så länge till om man får tro Finansinspektionens rapport:
Om priserna sjunker med 15 procent får 5 procent av de nya bolånetagarna en belåningsgrad över 100 procent. Då överstiger låntagarnas lån värdet på deras bostad. Nästan 43 procent av låntagarna får i detta scenario en belåningsgrad över 85 procent. Om priserna faller med 30 procent får hälften av låntagarna en belåningsgrad över 100 procent.

Det är inte speciellt många som bor i Stockholms innerstad (speciellt inte i lägenheter som kostar 100k per kvm som förstagångsköpare).

Fast de som "får" en förstagångslägenhet innanför tullarna är INTE belånade till 85%. Varken idag eller tidigare. Pappa lägger in pengar nog för att komma under 50% belåningsgrad generellt.

Jag kan i princip lova dig att om FI hade möjlighet att titta på förstagångsköpare som köper får 100k per kvm så skulle belåningsgraden vara markant mindre.

Känner personligen väldigt många sådana här personer.

"Fattiglapparna" som inte får allt finansierat av farsan köper snarare en etta på knivsöder för 65k per kvm. Att ha 80-90% belåningsgrad för en etta som kostade 1 msek att köpa är inte speciellt dramatiskt alls. Däremot om den kostade 5 msek.

Även med 4% ränta och 3% amortering hamnar en etta som kostade 1.2 msek med 1 msek I lån bara på kanske 7k i månaden inklusive allt. Och då garanterar ändå staten slopad amortering, dvs med en kvarvarande månadskostnad runt 3-4k om det blir lite kärvt
Senast redigerad av flanders 2022-09-22 kl. 11:22.
Citera
2022-09-22, 11:20
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Iofs har lönerna stigit nominellt sedan dess och skatten sänkts så betalningsförmågan nominellt är högre 2022 än 2012.
Så nja, räntan måste nog upp högre om vi skall nå 2012 års priser.
Elkostnaden kommer att sjunka i vinter pga stöd.

Säger inte att du har fel. Men jag tror själv att löneökningar o skattesänkningar sen 2012 äts upp av nästan 10% inflation som nu. Där energin kommer bli en tung faktor för hushållen trots stöd.

I övrigt så kommer styrräntan stiga över 2012:s nivåer ganska snart så jag tror inte 40 % nedgång är orimlig.
Citera
2022-09-22, 11:24
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad ska folk lägga sina inkomster (och sparande) på då, menar du?
Narkotika? Prostitution? Skatter och omfördelning?

Kanske är det sista där.

Hm tror nog snarare resor (utomlands, taxi, SL-kort), nöjen (restauranger, barer), fritidsintressen, konsumtion (kläder, elektronik), sparande (börsen). Detta kommer så klart minska nu kraftigt. Om ölen där du bor kostar 45-50 kr, kan du kallt räkna med att samma öl i stan kostar 65-70 kr. Där ölen kostar 65-70 kr där du bor, kostar motsvarande öl i stan 80-90 kr.

Citat:
"I Stockholm". Bara en mindre andel av sthlms invånare bor innanför tullarna och betalar 100k per kvm. De flesta bor i för och närföort och betalar kanske hälften av det. Bara vi begränsar oss till Stockholms kommun är snittpriset per kvm 80k, inte 100k. Tittar man specifikt på Solna, Lidingö, Sollentuna, Danderyd, Nacka osv så snittar lägenheter lite över 50k per kvm. De flesta förstagångsköpare köper kanske 25 kvm någonstans där. Det lägger mao inte 4 msek som du antar utan snarare 1.3 msek.

De förstagångsköpare som tittar i innerstan är inte anställda som köper med 85% belåningsgrad. De får cash av sina föräldrar. I vintras när jag hjälpte en släkting köpa en mindre lägenhet i stan var många spekulanter 60 åriga par som tittade på lägenhet åt "lilla Kalle som ska börja plugga i höst".

Jag vet INGEN människa som till 100% av egen kraft köpt en lägenhet innanför tullarna som är under 30 år de senaste 15 åren.

Skulle uppskatta att hälften av mina vänner och bekanta bor i Stockholms innerstad, det är vanliga människor som studerat på högskola och jobbar på helt okej jobb. Några (verkligen inte alla) har fått hjälp in från någon förälder, men det handlar snarare om att med hjälp av en medlånetagare få lånet. D.v.s. denna månadskostnad belastar personen i fråga som bor i lägenheten.

Det finns ungefär 100 000 bostadsrätter i Stockholm.
Under 2020, 2021 och nuvarande 2022 (fram till i lördags) flyttades det in i 38 193 bostadsrätter.
Av dessa 38 193 bostadsrätter är 15 500 enpersonhushåll och 6 772 av dessa är max 30 år gamla.
Räknar vi max 35 år är vi uppe över 10 000 enpersonhushåll.

Sedan finns även hushållen som är 2 två personer och unga. Dessa siffror har jag inte. Lägg på lika många till, så är man uppe i 20% av hela bostadsrättsutbudet varav 50% av de "nyinflyttade".

Säg mig om inte MÅNGA av dessa personer sitter i skiten nu, samt antalet nya unga människor som fyller på pyramiden underifrån kommer att minska kraftigt när månadskostnaden är vad den är idag p.g.a. räntan. Sen lägg till inflation.

Bostadsrätter prissätts på marginalen. Smällen kommer vara absolut högst i kronor i Stockholms innerstad men sprida sig till resten av landet - så är det bara.

Ni två är ju riktiga knasbollar. Räntan är numera 3,8-4,0% jämfört med 1,0-1,3% för ett år sedan. Det kommer påverka hela ekonomin eftersom hela ekonomin bygger på konsumtion. Tillgången till pengar stryps kraftigt och väldigt snabbt.

Ska tillägga att jag inte alltid har varit negativ till bostadsmarknaden. Däremot måste man kunna öppna ögonen för att se vad som händer. För mig började signalerna redan förra hösten att vi skulle gå mot en förändring av villkoren på bostadsmarknaden (långa räntorna började gå upp, energipriserna började gå upp), i våras handlade det om en dipp (inflationen började gå upp men man tänkte att man kunde stoppa den) och nu framåt ser man tydligt en kommande krasch (man får inte stopp på inflationen och kommer inte heller att få det). De som för ett år sedan hade råd med bostäder för 130 000 kr/kvm, har idag inte råd med 100 000 kr/kvm. D.v.s. priserna kommer gå ner mer. Jag vet inte hur mycket, ingen vet. Men det är mycket. Det är helt klart.
Senast redigerad av cozaazy 2022-09-22 kl. 11:34.
Citera
2022-09-22, 11:29
Medlem
Citat:
Det är inte speciellt många som bor i Stockholms innerstad (speciellt inte i lägenheter som kostar 100k per kvm som förstagångsköpare).

Fast de som "får" en förstagångslägenhet innanför tullarna är INTE belånade till 85%. Varken idag eller tidigare. Pappa lägger in pengar nog för att komma under 50% belåningsgrad generellt.

Jag kan i princip lova dig att om FI hade möjlighet att titta på förstagångsköpare som köper får 100k per kvm så skulle belåningsgraden vara markant mindre.

Känner personligen väldigt många sådana här personer.

"Fattiglapparna" som inte får allt finansierat av farsan köper snarare en etta på knivsöder för 65k per kvm. Att ha 80-90% belåningsgrad för en etta som kostade 1 msek att köpa är inte speciellt dramatiskt alls. Däremot om den kostade 5 msek.

Även med 4% ränta och 3% amortering hamnar en etta som kostade 1.2 msek med 1 msek I lån bara på kanske 7k i månaden inklusive allt. Och då garanterar ändå staten slopad amortering, dvs med en kvarvarande månadskostnad runt 3-4k om det blir lite kärvt
Vi rör oss inte i samma sociala kretsar.
I hela Stockholms län finns det drygt en miljon hushåll varav i Stockholms innerstad ca 10%.
Tvivlar starkt på att det bara är rikemanssöner som bor där.
Även sk närförorter ligger på orimliga kvm nivåer numera vilket kräver hjälp av närstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in