2022-09-22, 09:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Man kan gissa att rysk industri säkert kan tillverka en hyfsat okej AESA radar.

Om de får köpa komponenter av väst.

Nästan 100% av all kisel för alla processorer kommer från samma gruva i USA. USA bestämmer vilka som får köpa den vilket gör att USA bestämmer vilka som kan producera bra processorer. Visst kan man använda annan kisel också men då blir det antingen dyrare eller sämre.
Citera
2022-09-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nu ska jag killgissa….

Man kan gissa att rysk industri säkert kan tillverka en hyfsat okej AESA radar. Däremot är det inte säkert att Ryssland kan masstillverka många sådana. Särskilt inte till hanterbar kostnad.

Ryssland bygger ju så få nya flygplan att det nog inte blir hanterbart. Men som sagt det är en gissning bara.

AESA är kanske nåt man i framtiden köper av Kina. (Får jag gissa så köper man i framtiden sina flygplan från Kina också.)

Delvis rätt men man måste ha varit i ryssland för att förstå hela deras samhälle är som och komma tillbaka till 60talet man avskyr datorer fortfarande inom försvaret. Putins tal var på en vhs spelare tex det är hela deras samhälle som ligger efter. Sedan är deta oerhört komplicerade saker och utveckla och kostar både pengar och tid ger du någon pengar där för att utveckla en AESA radar så har han stulit minst 50% av pengarna innan du hunnit blinka.
Det är så det funkar i Ryssland. Så det blir omöjligt för dom och utveckla nya saker det är bara en fasad dom har.
Citera
2022-09-22, 09:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amram
Ryska flygvapnet verkar inte användas i någon större omfattning i Ukraina.. Svårt o gissa anledning. Flottan används inte heller i större omfattning för t.ex beskjutning med missiler från jagare o fregatter o ubåtar. Ryssarna kör markoffensiv med förband som inte har någon motivation alls. Det går inte att kriga med folk som inte vill därför blev det denna totala dikeskörnining.

Hypotes (men inte helt utan insikt):

1. Billiga stridsmedel finns inte till robotbärande flygplan och marina enheter. När man skjutit slut på det som finns i förråd tar det lång tid (och är dyrt) att producera nya.
2. Robotvärdiga mål måste upptäckas, identifieras (spaning) och bekämpas inom rätt snäva tidsramar.
3. Alla robotbärare är att anse som robotvärdiga mål, och på havet och i luften är de mycket lätta att identifiera.

Detta sammantaget gör det kostsamt att nyttja robotbärande fartyg och flygplan mot en fiende som har förmåga att bekämpa dem.
Citera
2022-09-22, 10:20
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amram
Ryssland har visst AESA.
Såg på MAKS 2019 Mikojans monter där man presenterade Mig35 för potentiella kunder och det var väldigt tydligt att Mig35 levereras med Zhuks senaste A/AM AESA radar.
Zhuk har f.ö hållt på med utveckling av AESA sedan mitten 2000 tal..
Första AESAn dom visade upp var oxå på MAKS
ca 2008-2009 minns inte exakt.
Tydligen är Mikojan bättre än Suchoj på att implementera saker till sin Migplattform.
Varför Suchoj inte gjort det med SU-57 är förvånande då AESA finns tillgängligt.
China har som du säger kommit långt men med hjälp av rysk teknik.. J-11 är en kopia av S-27 och J-16 en utveckling ifrån J-11/SU-27 plattformen. Grunden för Chinas flygplattformar är rysk med delvis egna modifieringar.
Så att ryssland har AESA på andra plattformar så som jag skrev är konstaterat. Även till Armata har Zhuk en utvecklad AESA.

Nej, det faktum att ryssarna visar upp AESA på en mässa, innebär inte att de har AESA.

MiG-35 har precis som Su-57 hittills byggts med PESA-radar och Armata är en Putinkuliss.
Och vad gäller kinesiska flygplan, så har de inte bara ryska Flanker (med bättre robotar än de ryska), egna förbättrade Flanker (bättre radar och robotar) i mycket högre numerär än Ryssland, utan även egna J-10 (minst dubbelt så många som antalet ryska MiG-29/35) och J-20 (i tjänst till skillnad från Su-57 och snart i större numerär än F-22).
Citera
2022-09-22, 10:36
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Putinkuliss

Genialt nytt ord!

Är det någon som vet vad den blå linjen från Nova Kakhovka ner till gränsen mot Krim betyder på liveuamap? Nova Kakhovka verkar ha beskjutits mer än någon annan ort på ockuperat område senaste veckan, måste vara väldigt viktigt.
Citera
2022-09-22, 10:52
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Genialt nytt ord!

Är det någon som vet vad den blå linjen från Nova Kakhovka ner till gränsen mot Krim betyder på liveuamap? Nova Kakhovka verkar ha beskjutits mer än någon annan ort på ockuperat område senaste veckan, måste vara väldigt viktigt.

Jag tror det är en kanal för färskvatten.

Anledningen till upprepade beskjutningen av just Nova Kakhovka är att det troligen är däromkring som ryssen (envisas) med att försöka föra över underhåll till dom ganska stora ryska förband som befinner sig i norra delen av säcken. Detta borde ge Ukraina fantastiska möjligheter att skända rysk logistik och skapa väldigt dålig stämning vid fronten
Citera
2022-09-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om de får köpa komponenter av väst.

Nästan 100% av all kisel för alla processorer kommer från samma gruva i USA. USA bestämmer vilka som får köpa den vilket gör att USA bestämmer vilka som kan producera bra processorer. Visst kan man använda annan kisel också men då blir det antingen dyrare eller sämre.

Ja det var lite det jag menade.

Några hyfsat fungerande prototyper kanske man lyckats ta fram och visa upp på mässor, men det är en sak.

Men för att massproducera? Ja då behövs säkert en mycket krånglig och kostsam import av svindyra metaller och annat. Så då blir liksom läget ett helt annat.
Citera
2022-09-22, 11:22
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Genialt nytt ord!

Jag vet! Dock så var det inte jag som kom på det.

Citat:

Som Mr.Kaczynski skrev så är det färskvattenkanalen till Krym.

Notera att kanalen även delar sig och rinner åt väster, c.a. 15km norr om kusten, söder om Cherson.

Bild från en typisk bro över kanalen. Infrastrukturen lämnar som synes lite att önska och det lär inte behövas många GMLRS, för att vid behov snabbt sänka broarna om ryssarna snabbt försöker fly mot Krym. Dock så går det utmärkt att simma över så här års.
Citera
2022-09-22, 11:32
Medlem
Citat:
Genialt nytt ord!

Vattenkanaler från Dnieper till Krim. Alltså försörjning utav sötvatten till Krim.
Citera
2022-09-22, 14:03
Moderator
Eerieyes avatar
Jag får be er att hålla er till ämnet, d v s Rysslands militära flopp

(Med tanke på några tidigare inlägg om AESA mm).

/ Mod
.
Citera
2022-09-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ukrainian aviation conducted 41 air strikes against Russian military and equipment, including 15 air defense units positions, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report

De verkar slå till mot luftvärn igen bland annat.

Hur länge kan Khersonfickan hållas av ryssarna? De verkar trots allt få in en del förnödenheter, annars hade det tagit slut för länge sedan. Jag hade trott att det skulle ta slut fortare. Samtidigt har Ukraina tiden på sin sida och det kanske är lika bra att låta ryssen kämpa med försörjningen ett tag till. Det är ett bra sätt att trötta ut/binda soldaterna i fickan och tömma förråden på ryska sidan.
Edit: Och inte minst ska man inte slösa ukrainska soldaternas liv i onödan.
Citera
2022-09-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glorytorussia
Är det bara jag som ser fram till dagen när man läser på nyheterna: Zelensky dödad i Kiev, Atombomb sprängd i Kiev, Lviv och Odessa.
Zelensky är inget mer än en komiker som har köpt till sig president positionen i Europas mest korrupta land.
Ukraina kommer bli överkört nu när dom 300k soldaterna skickas dit och under vintern kommer man se frontlinjen röra sig väldigt snabbt mot Kiev.
Du och Putin kanske. Ukraina utbildar hundratusentals soldater med och ryssen kommer att få det hett om öronen under vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in