2022-09-22, 02:10
Bannlyst
Blir det kärnvapenkrig är det slutet för både väst och Ryssland då bomberna kommer att användas mot väst och inte Ukraina...

Fjolliga svenne i tråden verkar tro att vi kommer att klara oss undan?
2022-09-22, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu var det inte mig ni citerade och jag medger att jag inte är någon expert på detta. Men vad jag förstått så måste materialet kontinuerligt bytas ut, var 18 månad vad jag förstått. Detta kostar extremt mycket. Nu specificerar inte Ryssland sin försvarsbudget så vi vet inte hur mycket de lägger på detta. Men för att hålla 1 500 fullt fungerande skulle de behöva lägga mer än hela sin försvarsbudget på detta. Så en gissning är att de snarare max har några hundra som går att använda idag. Därtill förutsätter det ju att inga av pengarna försnillats på vägen, vilket det nog har. Men som sagt var är det bedömningar jag läst från de som anser sig veta. Någon mer kunnig än jag får gärna bekräfta eller dementera detta.
Det är så klart omöjligt och veta det är billigare och underhålla dom i ryssland än i usa kan vi gissa oss till. Jag antar att deras ubåtar seglar med bestyckning så bara där är långt över 500 stridspetsar. Bara en Borei class har nästan 100 stridspetsar själv. Gissar på att dom har 1000 på sin höjd som är greppbara någolunda fort
2022-09-22, 02:13
Medlem
SagaVestenBootss avatar
Kanske att USA och UK vänder i frågan om ett fredsavtal. Hittills har man ju satt käppar i hjulen för ett sådant.
2022-09-22, 02:19
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och den andra hamnar i Helsingfors.
Sen får Moskva och St Petersburg varsin MIRV.
2022-09-22, 02:38
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Blir nog svårt när han har tusentals vakter omkring sig.

Inte alls, samtliga vakter inser att de kommer att dö om Putin startar kärnvapenkrig.
Det räcker med att en av alla dessa vakter tar saken i egen hand för att denna tragiska teater äntligen skall får ett slut.
2022-09-22, 05:08
Bannlyst
Det som händer då är att dvärgen zelensky får en fin solbränna och kapitulerar blir tillfångatagen och dömd för krigsförbrytelser.
2022-09-22, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu var det inte mig ni citerade och jag medger att jag inte är någon expert på detta. Men vad jag förstått så måste materialet kontinuerligt bytas ut, var 18 månad vad jag förstått. Detta kostar extremt mycket. Nu specificerar inte Ryssland sin försvarsbudget så vi vet inte hur mycket de lägger på detta. Men för att hålla 1 500 fullt fungerande skulle de behöva lägga mer än hela sin försvarsbudget på detta. Så en gissning är att de snarare max har några hundra som går att använda idag. Därtill förutsätter det ju att inga av pengarna försnillats på vägen, vilket det nog har. Men som sagt var är det bedömningar jag läst från de som anser sig veta. Någon mer kunnig än jag får gärna bekräfta eller dementera detta.
Nu ligger det inte riktigt till så att man under hela det kalla kriget, fyrtio år, kontinuerligt slängde och bytte ut det klyvbara materialet i alla atomvapen var 18:e månad. Skulle USA, Sovjet, England m fl ha gjort detta? 'Skulle inte tro det, nej - så snabbt går det inte med halveringstiden...

Vapengraderat uran och plutonium är jävligt dyra att framställa, och om de behövde kasseras och bytas ut med jämna mellanrum efter mindre än två år skulle ju atomvapen vara den mest oekonomiska typen av vapen i världshistorien.

Den kritiska faktorn som ibland behöver läggas till för att hålla effekten av en stridsspets på väntad nivå (dvs förhöjd sprängverkan) är väteisotopen tritium, och då handlar det om att fylla på ca 0.20 gram per stridsspets och år (i det yttersta lagret av laddningen). Både USA, Ryssland och Kina har alla stadig produktion av eget tritium och det kostar inte mångmiljardbelopp att tillföra de här kvantiteterna.

Livslängden på en nukleär stridsspets vid normal service beräknas till 50-90 år, och då kan det ingå att man över tid byter ut smådelar i maskineriet här och där (t ex plastfogar och batteri), men inte att man byter ut något uran eller så.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-09-22 kl. 06:16.
2022-09-22, 06:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det som händer är att NATO ingriper militärt.
2022-09-22, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Varför skulle de INTE fungera??
Många här på forumet lever i den bekväma illusionen att "all NATO-materiel är fräsch, modern och oslagbar som i Top Gun, medan minst hälften av all rysk materiel inte ens fungerar utan går sönder eller exploderar i händerna på den som försöker använda den".

Biggles besegrar Ryssen, typ.
2022-09-22, 06:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Fel. Totalt bedöms de ha runt 6 000 - en fjärdedel är redo att användas direkt.

Men det är ljug. De kostar 100 miljoner euro styck i underhåll. Per år. Räkna hur stor budgeten är för Ryssland.
2022-09-22, 06:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Varför skulle de INTE fungera??

För att de måste underhållas varje år till en kostnad av 100 miljoner euro styck. Räkna och tänk efter, i synnerhet när de t.o.m. inte har riktigt stål i sina tanks och artillerier.
2022-09-22, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är ljug. De kostar 100 miljoner euro styck i underhåll. Per år. Räkna hur stor budgeten är för Ryssland.
Det är bullshit att det skulle kosta en miljard kronor om året att hålla en enda nukleär stridsspets pålitlig och stridsduglig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in