2022-09-21, 17:34
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Det kan vara så att de faktiskt kostar extremt mycket att uppdatera dem. Alltså tekniken bakom kan vara helt slut och det då inte vara är att lösa.

Priofråga självklart, men då det finns alternativ i form av smarphones (ja även för äldre) och annat så kan jag förstå beslutet.
Citera
2022-09-21, 17:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det kan vara så att de faktiskt kostar extremt mycket att uppdatera dem. Alltså tekniken bakom kan vara helt slut och det då inte vara är att lösa.

Priofråga självklart, men då det finns alternativ i form av smarphones (ja även för äldre) och annat så kan jag förstå beslutet.
Varför är det så svårt att förstå att det handlar om att det är dyrt med licenser.

Jag har skrivit det mängder av gånger, SVT har skrivit det.

Man måste ha licenser för att få publicera aktiekurser live.

Varför är det så otroligt svårt att förstå?

Nasdaq tjänar pengar på det här. Jag fattar faktiskt inte varför det inte går in.
Citera
2022-09-21, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Att släcka ned tjänsten river upp känslor helt klart. Jag vet inte riktigt var man ska börja med att analysera detta. Dels var finns är ett gratisalternativ till exakt den tjänsten som svt-Text hade med börskurser?.

Det andra är då att försöka finna den egentliga orsaken att man tagit beslutet. Licensen. Vad kostar den? kronor och ören utan att spekulera. Alltså fakta.
Citera
2022-09-21, 17:43
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Att släcka ned tjänsten river upp känslor helt klart. Jag vet inte riktigt var man ska börja med att analysera detta. Dels var finns är ett gratisalternativ till exakt den tjänsten som svt-Text hade med börskurser?.

Det andra är då att försöka finna den egentliga orsaken att man tagit beslutet. Licensen. Vad kostar den? kronor och ören utan att spekulera. Alltså fakta.
Men vet du vad tjänsten kostade och hur många den servade?

Har du frågat innan? https://www.svt.se/

Du kan väl komma tillbaka när du fått svar.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-09-21 kl. 17:45.
Citera
2022-09-21, 18:00
Medlem
jesussugers avatar
Visst det är tråkigt för dom äldre men samhället blir datoriserad så att använda en tjänst som ett fåtal använder är bara onödigt. Har man äldre föräldrar så kan man lära dom hur man gör i dessa tider.
Citera
2022-09-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
PostNord är skyldiga att dela ut bland annat post till samtliga i hela landet. Vad jag vet så har SVT ingen skyldighet att leverera aktiekurser live till alla som vill ha dem på text-tv.

Så jag förstår nog ganska bra, men inte vad du ville ha sagt.

SVT har en viss skyldighet med detta, de äldre har sannolikt betalat in mest pengar också. Lägg ner din åldersrasism tack.
Citera
2022-09-21, 18:11
Medlem
EiraThunbergs avatar
Det var trist. Fast vad kostar det egentligen?
Är det verkligen så dyrt som SVT påstår?
Citera
2022-09-21, 18:13
Medlem
Faaaan va coolt om man hade kunnat nå internet via text tv

Flashback aktuella ämnen som första sida
Citera
2022-09-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
En död släkting till mig hade varken internet, dator eller smartphone och kollade börskurserna via TVn så ofta han bara kunde.

Han dog härom året, så han slapp uppleva detta.
Jävlar vad arg han skulle ha blivit om han fortfarande hade levt.
Har haft tiotusentals släktingar som inte haft tillgång till det.
De allra flesta av dem dog dock före Jesus födelse.
Citera
2022-09-21, 18:16
Medlem
Sjukt.
Pk idioterna kan inte prioritera.
De pröjsar för "trendspanare", men skiter i äldre.

JAG VILL INTE VARA MED OCH BETALA FÖR DENNA SKITEN!!!
Senast redigerad av KnullaBella 2022-09-21 kl. 18:18.
Citera
2022-09-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har haft tiotusentals släktingar som inte haft tillgång till det.
De allra flesta av dem dog dock före Jesus födelse.

Då behövde de inte ha nyheter, internet, bank id etc..
Du är inte specoellt bra på att tänka va?
Citera
2022-09-21, 18:18
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag tror på riktigt ingen i hela sverije har en tv med ens möjlighet till "text-tv"
Vafan, det var något som fanns 1984. Stäng skiten omedelbums
Min tv har text-tv. Det är ingen gammal tjock burk, utan en smart-tv med appar.

Även om det är tråkigt känns det oundvikligt att de kommer lägga ner helt förr eller senare. En vanlig webbsida är bättre för att sprida nyheter, inkl börskurser då man kan se grafer om man vill. Andra aktörer har ju ingen ordentlig text-tv längre. (Någon hade textning av program senast jag kollade, men inga nyheter t ex.) Runt millennieskiftet hade TV 3, TV 4 och Kanal 5 alla text-tv komplett med nyheter, sport och tv-tablåer. SVT Text har nog en del användare kvar, men det är bara en tidsfråga.

Själv använder jag text-tv främst om internet inte fungerar.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2022-09-21 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in