2022-09-21, 13:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Självklart har Stig själv aldrig sagt att han har ett bekräftelsebehov!
Menar du att folk som lider av det generellt ens är medvetna om det?

Det samlade bilden av honom kommer ju från:

Två exfruar, bekanta han umgicks med, hans bror, hans bästa vän från barndomen + arbetskollegor.
Och alla dem har ju sin bild, sin egen sanning! Vapensamlarens dotter såg en mysig, lätt alkoholiserad och snäll man. Medans exfrun (ME) såg en feg man med urkass självkänsla och ett extremt bekfräftelsebehov. Hon pekar ju mot hans barndom (blev lämnad i Sverige av föräldrarna) som anledningen till detta och misstänkte att hans drickande var en typ av självmedicinering.
Raseriutbrotten ledde ju till att de slutade umgås med många. Det var till och med så vänskapen med vapensamlaren upphörde. Det är alltså flera personer som är vittnen till det.

Jag har redan bekräftat att det finns stora hål i den psykologiska profilen, men väver man ihop allt som någonsin har sagts om honom blir bilden fortfarande betydligt mer komplex än vad flera ofta vill måla upp här. Mannen hade alltså fler lager än en mysig, feg gubbe.

Men sluta lägga in egna meningar i det jag skriver.😁Såklart har jag inte uppfattningen att han själv måste ha sagt det för att det ska stämma. Och såklart kan man vara omedveten om det själv.

Jag kan inte minnas att de har beskrivit någon särskild alkoholism, men jag får väl läsa om någon dag om jag orkar. Det är fullt möjligt att han var råalkis.

Men det här är en så oviktig del av hela diskussionen. Såklart hade han problem och var komplex precis som alla andra.
Men en personlighetsanalys på honom säger varken bu eller bä om han är mördaren. Eller bristen på tidigare domar och ett fungerande socialt liv osv drar ju ner sannolikheten lite.

Det som fokus borde vara på det vi vet.
Ingen av väktarna såg en revolver som är på tok för stor för ens en stor ficka.
Han stämmer dåligt in på signalementet. Visst att kläderna har vaga likheter. Men det är också allt. Inget annat stämmer.
Han har ont om tid om ens någon att utföra mordet.
Det är en så sinnesjukt märkligt tillvägagångsätt att mörda på om det var han.
En man som är identisk med SE beskrivs på platsen efter mordet.
Ingen kände igen honom som gm trots att han återvände till platsen och framträdde i media.
Lisbeth pekade ut CP.

Räcker det verkligen med att vara på plats, vara alkis, lite exentrisk och inte helt klockren som vittne för att man ska bli misstänkt, trots noll bevis eller något som pekar åt hållet att man är mördare?
Citera
2022-09-21, 13:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Återigen går vi bara runt runt
Jag bibehåller att ordvalet "justitiemord" är hyfsat så dramatiskt i sammanhanget samtidigt som jag bekräftar problematiken med det stycket gällande utstämplingen.

I din hypotes gällande att han kommer ut efter skotten. Alltså efter 23:21:30.
Hur anser du att det passar ihop med LJ?
Jag personligen ger tidsfönstret max 80 sekunder. Men du menar att SE kom fram i tid till paret Palme och han hann då från mordplatsen se LJ bakom baracken?
Vad anser du att SE gjorde under de 20 minuterna innan han kom tillbaka till Skandia?

Nja, jag vet inte om jag skriver under på att skottet skedde 23:21:30.

Skotten går av precis innan SE kommer ut, då har han 80 sekunder på sig fram till Palme, han hinner fram med god marginal.

Jag anser att han går tillbaka till Skandia 23:35.
Citera
2022-09-21, 13:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
För mig är han mycket mer sannolik somGM , men han kan ha varit ett ofattbart dåligt vittne visst.
Dock är hans berättelse väldigt svår att få ihop.
En hel del av det han gjorde blir mycket mer förståeligt om han varGM. Mordet skedde på impuls han hann inte tänka så mycket något retade upp honom. Det var ogenomtänkt och säkerligen insåg GM SE direkt att han gjort ditt livs största misstag. I SEs bekantskapskrets talades det om OP och inte i positiv bemärkelse.

Inte omöjligt att någon tom någon gång yttrat något som " nån borde skjuta den där jäveln Palme". SE,( som GM) kan nog snarare ha haft detta i huvudet att ningar jsg chansen att glädja mins vänner genom att knappat den jäveln. Blir ju väldigt spekulativt oavsett vart man står i frågan om SEs roll.

Så detta pratet om att SE hade behov att vara sedd och älskad gör att SE utan att tänka mördar Palme för att bli älskad av de som sagt Palme borde mördas? Han nåde tänker och inte tänker? Det är ett motiv jag inte direkt hört talas om i andra mord. Så då handlar det inte längre om en avsnäsning?

Det vi vet är att folk som vill ha uppmärksamhet ofta överdriver sin egen roll i olika sammanhang.
Citera
2022-09-21, 13:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har ju skrivit att språngmarschen kan ha skett. Hur kan vi i efterhand i detalj veta exakt när de olika personerna rörde sig på platsen? Om SE gick tillbaks längs den andra husfasaden som han själv säger kan han ha missat en del. Och varför kan inte AZ blivit förhörd när han kom tillbaks? Dom förhördes väl inte i trappan ?

Personligen skiljer jag på kan och har sannolikt hänt.
Självklart kan den ha hänt! Med sannolikheten för det är ju oerhört låg.
Vi har ju x-antal vittnen på plats vid det tillfället och ingen säger att någon annan sprang in på tunnelgatan. Och LP har med största sannolikhet inte gett något signalement till SE. Och SE har med största sannolikhet inte guidat några poliser. Och när han gör sin språngmarsch (enligt sin egen berättelse) finns det ju andra poliser på plats! Varför talar han inte med dem? Istället ska han alltså bara rusa iväg? Jag säger det igen. Hans berättelser är genomgående så jäkla märkliga att det är omöjligt att hitta någon logik.

Du missuppfattar eller väljer att missuppfatta vad jag menar med AZ.
Enligt Stig sker ju språngmarschen tidigare i förloppet (direkt när första patrullen kommer) och han måste då missa att YN+AZ passerar honom vid trappan. Enligt Stig var det ju tomt när han kom fram. Han såg ingen annan där.
Men YN+AZ kommer ju ifrån trappan (de möter ju LJ där när han kommer upp). Hur har de lyckats ta sig förbi honom och börjat bli förhörda närmare mordplatsen utan att han har sett dem? Återigen.....fruktansvärt märkligt och oerhört osannolikt.

Jag fattar inte varför ni envisas med att signalementet stämmer in på SE. De närmsta vittnena beskriver en mörkhårig man med mössa eller barhuvad. De ser också en knälång blå parkasliknande jacka. Visst kan SE ha haft en blå rock men ingen har sett handledsväska eller keps vid mordplatsen (möjligen AD). Om det är GM som några ser vid Snickarbacken så har några sett GM:s ansikte efter mordet och de beskriver en man med smalt ansikte. Atletisk och stirrande blick sägs också.

Nu måste jag vara så pass tråkig att be dig om källor faktiskt.
Det generella signalementet (en sammanställning av de initiala vittnesmålen) synkar ju inte speciellt bra med du nu skriver. Vänligen hänvisa till en källa som stipulerar smalt ansikte, atletisk och stirrande blick i det generella vittnesmålet! Vad jag minns är det ingen som nämner något om ansiktet där. Möjligtvis avsaknad av ansiktsbehåring.
Stirrande blick är väl Lisbeth som säger en bra bit (månader?) efter mordet tex?
Atletisk är väl Chevamannen som säger sådär 30 år senare?

Vad är sannolikheten att BP hjälpte till med livräddandet när ingen nämner det? Inte stor alls om man ska använda samma måttstock.

Sen kommer jag aldrig förstå argumentet att Lisbet inte kan uppge ett signalement till någon. Det vittna ju om hur hon rör sig runt på platsen och säger saker. Dvs att hon pratar...
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-21 kl. 13:33.
Citera
2022-09-21, 13:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men sluta lägga in egna meningar i det jag skriver.😁Såklart har jag inte uppfattningen att han själv måste ha sagt det för att det ska stämma. Och såklart kan man vara omedveten om det själv.

Jag kan inte minnas att de har beskrivit någon särskild alkoholism, men jag får väl läsa om någon dag om jag orkar. Det är fullt möjligt att han var råalkis.

Men det här är en så oviktig del av hela diskussionen. Såklart hade han problem och var komplex precis som alla andra.
Men en personlighetsanalys på honom säger varken bu eller bä om han är mördaren. Eller bristen på tidigare domar och ett fungerande socialt liv osv drar ju ner sannolikheten lite.

Han stämmer dåligt in på signalementet. Visst att kläderna har vaga likheter. Men det är också allt. Inget annat stämmer.
Ingen kände igen honom som gm trots att han återvände till platsen och framträdde i media.
Lisbeth pekade ut CP.

Räcker det verkligen med att vara på plats, vara alkis, lite exentrisk och inte helt klockren som vittne för att man ska bli misstänkt, trots noll bevis eller något som pekar åt hållet att man är mördare?

Varför då hänvisa till förhör och intervjuer då? Det är väl en ganska logiskt slutsats av mig att du verkar tro att du ska finna sådant där?

Hans alkoholism är mer än väl belagt. Att du inte "minns" den kan bara tyda på att du har läst väldigt lite om honom. I princip alla i hans omgivning vittnar om hans förhållande till spriten. Inklusive vapensamlarens äldsta dotter. Det var till och med välkänt på Skandia att han skåpsöp på sitt kontor.

100% korrekt och det har jag belyst säkert 10 gånger i denna tråd. Inget av det som framkommer gör honom till en mördare. Att mörda någon gör en till en mördare.
Allt jag någonsin har sagt att är att bilden är uppenbar betydligt mer komplex än den fega mysgubben som folk envisas med att ta upp.

Alldeles för mycket kunskap saknas för att kunna dra några slutsatser där.
1. Vi vet inte exakt vilken vapen det rör sig om.
2. Vi vet inte hur stora fickor hans jacka/rock hade.
3. Han kan ha "dumpat" vapnet.

Där går våra åsikter väldigt isär. Jag anser att han passar väldigt bra in på det generella samt initiala vittnesmålet. 3/4 lång mörk jacka eller rock. Möjligtvis huvudbonad. Handledsväska.

Japp! Händelseförloppet måste ha varit snabbt!

Mer sinnesjukt än Mijailo Mijailovic? Ponera att Anna Lindh mördades 86 och att vi aldrig hittade mördaren. Hade vi då hängt i Anna Lindh tråden och haft ett liknande samtal?

Kepsmannen?

Ingen såg ansiktet på GM. Och genom att omedelbart (han ringde SvD på morgonen efter) "plantera" sig i media som vittne blev det ju svårt att jobba med honom sen......

Lisbeth pekade ut CP.

Behöver jag verkligen kommentera det?
Om man anser att det "utpekandet" gick rätt till finns det inte mycket att prata om.

Liiite för mycket halmgubbe för min smak...Har någon någonsin påstått det menar du?
Citera
2022-09-21, 14:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Varför då hänvisa till förhör och intervjuer då? Det är väl en ganska logiskt slutsats av mig att du verkar tro att du ska finna sådant där?

Hans alkoholism är mer än väl belagt. Att du inte "minns" den kan bara tyda på att du har läst väldigt lite om honom. I princip alla i hans omgivning vittnar om hans förhållande till spriten. Inklusive vapensamlarens äldsta dotter. Det var till och med välkänt på Skandia att han skåpsöp på sitt kontor.

100% korrekt och det har jag belyst säkert 10 gånger i denna tråd. Inget av det som framkommer gör honom till en mördare. Att mörda någon gör en till en mördare.
Allt jag någonsin har sagt att är att bilden är uppenbar betydligt mer komplex än den fega mysgubben som folk envisas med att ta upp.

Alldeles för mycket kunskap saknas för att kunna dra några slutsatser där.
1. Vi vet inte exakt vilken vapen det rör sig om.
2. Vi vet inte hur stora fickor hans jacka/rock hade.
3. Han kan ha "dumpat" vapnet.

Där går våra åsikter väldigt isär. Jag anser att han passar väldigt bra in på det generella samt initiala vittnesmålet. 3/4 lång mörk jacka eller rock. Möjligtvis huvudbonad. Handledsväska.

Japp! Händelseförloppet måste ha varit snabbt!

Mer sinnesjukt än Mijailo Mijailovic? Ponera att Anna Lindh mördades 86 och att vi aldrig hittade mördaren. Hade vi då hängt i Anna Lindh tråden och haft ett liknande samtal?

Kepsmannen?

Ingen såg ansiktet på GM. Och genom att omedelbart (han ringde SvD på morgonen efter) "plantera" sig i media som vittne blev det ju svårt att jobba med honom sen......

Lisbeth pekade ut CP.

Behöver jag verkligen kommentera det?
Om man anser att det "utpekandet" gick rätt till finns det inte mycket att prata om.

Liiite för mycket halmgubbe för min smak...Har någon någonsin påstått det menar du?

En revolver för .357 magnum är inte liten oavsett vilken det är. Och bra märkligt att SE då hade tillgång till metal piercing-ammunition

Och bra mycket mer märkligt än Anna lindh-mordet. Där stod inte mördaren i en samtal om semesterplanerna minuten innan mordet. Han sprang heller inte runt med skarpladdad revolver med specialammonution trots att han bara skulle hem från jobbet. Han återvände inte till brottsplatsen minuterna efter mordet heller.

Det beskrivs en man som pekar in mot Tunnelgatan. Det beskrivs en man som pratar om framstupa sidoläge. Och en med keps ja.

Och 3/4 lång jacka/rock, troligtvis täckjacka, troligtvis blå. Troligtvis huvudbonad, ceps eller stickad mössa. 30-40 år. Bredaxlad, troligtvis tränad "snygg kropp", troligtvis mörk svensk eller sydländsk.
Hur får ni det att passa bra in på SE?

Och jag tror såklart inte på CP heller. Men att förväxla CP och SE är rätt svårt att göra.
Citera
2022-09-21, 14:03
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nja, jag vet inte om jag skriver under på att skottet skedde 23:21:30.

Skotten går av precis innan SE kommer ut, då har han 80 sekunder på sig fram till Palme, han hinner fram med god marginal.

Jag anser att han går tillbaka till Skandia 23:35.

När tror du att skotten gick av? Och varför?
Och varför anser du att han gick tillbaka just 23:35? Och varför?
Citera
2022-09-21, 14:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
En revolver för .357 magnum är inte liten oavsett vilken det är. Och bra märkligt att SE då hade tillgång till metal piercing-ammunition

Och bra mycket mer märkligt än Anna lindh-mordet. Där stod inte mördaren i en samtal om semesterplanerna minuten innan mordet. Han sprang heller inte runt med skarpladdad revolver med specialammonution trots att han bara skulle hem från jobbet. Han återvände inte till brottsplatsen minuterna efter mordet heller.

Det beskrivs en man som pekar in mot Tunnelgatan. Det beskrivs en man som pratar om framstupa sidoläge. Och en med keps ja.

Och 3/4 lång jacka/rock, troligtvis täckjacka, troligtvis blå. Troligtvis huvudbonad, ceps eller stickad mössa. 30-40 år. Bredaxlad, troligtvis tränad "snygg kropp", troligtvis mörk svensk eller sydländsk.

Och jag tror såklart inte på CP heller. Men att förväxla CP och SE är rätt svårt att göra.

Håller med. I min värld är det alltid märkligt att någon går runt beväpnad.

Där ser vi nog inte riktigt likadant på det.
Jag tror ju (om SE är GM) att inte har planerat det.
Det brann av i huvudet på honom.

Nu kommer jag vara jobbig. Källor tack

Det som är understryket behöver jag källor på att det finns i det generella samt initiala vittnesmålet.
Snygg kropp är det väl enbart AH då som ska ha sagt?
Vem har sagt sydländsk?

Fast det finns väl i princip inget i det generella vittnesmålet som pekar mot CP?
Den bevisföringen kommer ju främst från Lisbeth. Och det "växte" ju fram över tid.
Citera
2022-09-21, 14:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad är sannolikheten att BP hjälpte till med livräddandet när ingen nämner det? Inte stor alls om man ska använda samma måttstock.

Sen kommer jag aldrig förstå argumentet att Lisbet inte kan uppge ett signalement till någon. Det vittna ju om hur hon rör sig runt på platsen och säger saker. Dvs att hon pratar...

Det börjar i ärlighetens namn bli lite tröttsamt med de här frågeställningarna om "kan" eller om något är "omöjligt".

Självklart kan LP har gett ett signalement till SE!
Men jag finner det oerhört osannolikt!

Hon var knappt talför och har väl inte lämnat något dokumenterat signalement alls på plats?
Det känns väldigt märkligt för mig att hon ska ha velat ge det till SE men inte till någon polis.

Men ja. Det är teoretiskt möjligt att hon har gett ett signalement till SE.
Citera
2022-09-21, 14:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Håller med. I min värld är det alltid märkligt att någon går runt beväpnad.

Där ser vi nog inte riktigt likadant på det.
Jag tror ju (om SE är GM) att inte har planerat det.
Det brann av i huvudet på honom.

Nu kommer jag vara jobbig. Källor tack

Det som är understryket behöver jag källor på att det finns i det generella samt initiala vittnesmålet.
Snygg kropp är det väl enbart AH då som ska ha sagt?
Vem har sagt sydländsk?

Fast det finns väl i princip inget i det generella vittnesmålet som pekar mot CP?
Den bevisföringen kommer ju främst från Lisbeth. Och det "växte" ju fram över tid.
Källar på det där kan du få senare. Men det jag verkligen inte fattar nu är om du tror att det inte var planerat. Varför hade han då en revolver med metal piercing-ammunition på sig? Laddad och klar. Och hur snabbt kan det brinna till i huvudet på en person egentligen?
Där är Palme. NEJ, NU JÄVLAR SKA HAN DÖ. PANG.
Citera
2022-09-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast han beskriver ju i sina förhör vad han ser och hör !

Menar du att han inte skulle märka något om han går framåt på Sveavägen mot brottsplatsen några sekunder efter skotten...!?

Sen ställa sig 15m ifrån och lugnt titta på klockan och fortfarande inte märka något för att det är en fredagskväll?

Du måste ju inse att han går rakt emot detta och då skulle han väl märka åtminstone att folk springer fram till brottsplatsen?

Han beskriver ju faktiskt ganska detaljerat i sitt förhör att han passerar lite folk och möter lite folk på väg mot brottsplatsen, undra vilka dessa personer är ?

Hade det varit en onsdag så hade han givetvis både sett och hört massor men nu var det en fredag

Du skriver ju själv att han beskriver ganska detaljerat att personer passerar så vad är problemet? Du menar att inga personer passerade då? Vi vet inte exakt när han kom ut.
Citera
2022-09-21, 15:05
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
...

Självklart kan LP har gett ett signalement till SE!
Men jag finner det oerhört osannolikt!
Hon var knappt talför och har väl inte lämnat något dokumenterat signalement alls på plats?
Det känns väldigt märkligt för mig att hon ska ha velat ge det till SE men inte till någon polis. Men ja. Det är teoretiskt möjligt att hon har gett ett signalement till SE.

A Hage som var mest central.
AH säger att LP skrek "efter ambulans att operation måste göras".
AH säger att LP pratade "väldigt mycket".
AH säger att LP pratade "mycket om varför".
AH säger att LP sa "någonting om vad som hänt".
AH säger att LP pratade "om att han(gm) var dum".
AH säger att LP pratade "någonting om (att gm var) en ruggig människa...buse".
AH säger att LP sa "däråt sprang han" och LP stod upp och pekade in i gränden.

Det sista är väl vad även Engström säger.

Det verkar tvärtom mot vad du säger. LP verkar prata mest hela tiden. Chockad med talför.

Tycker sannolikheten är rätt stor för att hon även sagt signalement om någon frågat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in