Citat:
Bra. Så du håller med att Ryssland ska dra sig tillbaka och ge upp denna teaterföreställning som omröstningen är och så får FN se till att rättigheterna för de stackars ryskspråkiga i Ukraina säkras efter krigets slut (om det skulle finnas behov för det). Att Ukraina har avskaffat ryska som officiellt språk, och därmed försöker tvinga på den ryska minoriteten en ukrainsk identitet och sudda ut den ryska, är fakta. Att de skjuter granater för att övertyga befolkningen i de rysktalande områdena om att detta är en god idé är också fakta.
Jag tycker inte omröstningarna är legitima. Men jag tycker heller inte att den ukrainska statens hantering sedan 2014 av den ryska minoriteten i landet är legitim. Det har utförts övergrepp av bl a AZOV-bataljonen på rysk befolkning i Ukraina. Terror av den egna befolkningen är i kina ögon inte legitimt.
Jag tycker inte omröstningarna är legitima. Men jag tycker heller inte att den ukrainska statens hantering sedan 2014 av den ryska minoriteten i landet är legitim. Det har utförts övergrepp av bl a AZOV-bataljonen på rysk befolkning i Ukraina. Terror av den egna befolkningen är i kina ögon inte legitimt.
Håller inte med dig att Ukraina har hanterat ryskspråkiga befolkningen på fel sätt. Konflikten har startats och underblåsts från ryskt håll är min take på det.
"Terror av den egna befolkningen är i Kina ögon inte legitimt...." Jag tror att Kina inte vill fokusera för mycket på just den punkten, av förståeliga skäl
Och annektering av områden av ett självständigt land tycker de heller inte är en bra idé. Dra lite paralleller mellan Krim och de övriga ockuperade regioner i Ukraina och Taiwan. Undrar om Kina tycker att en folkomröstning i Taiwan skulle vara en bra idé....