Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Man ska vara försiktig med att dra växlar av att personer i SEs närhet säger att det inte kan ha varit han. Hur ofta hör man inte folk säga det kunde vi aldrig tro om honom. Svar ofta .
Sedan är det nog lite av en försvars mekanism som träder ingen vill ju bli känd som Palme mördarens hustru eller bror eller vad det nu kan vara. Det är rätt naturligt att folk i hans närhet säger vi så. Jag har dessutom fått vissa uppgifter som pekar på att det kanske inte riktigt var så,men det blir ju såklart lite av skvaller över det hela. Man ska inte dra några större växlar av det är kontentan. I övrigt så behöver verkligen inte SE( somGM ) ha haft mord i sinnet när han samtalade med väktarna före hemgång , sannolikt visste han då inte vad som skulle komma att hända alldeles strax nämligen att han skulle springa på statsministern och att det mötet skulle skriva in sig i svensk historia.
Jag håller helt med.
Min uppfattning är att folk utesluter SE på grund av hur han beter sig i teve samt vad hans exfru har sagt (han var för feg). Filter hittade väl runt 70 mord (innan de gav upp) där mördares partners ska ha sagt exakt samma sak som SE's fru. Att det är omöjligt att just deras partner skulle kunna ha gjort det. Och det inkluderar seriemördare. Jag menar...Ted Bundys flickvän stod väl vid hans sida rätt långt in i rättsprocessen?
Man glömmer bort att SE hade en rätt tuff start på tillvaron.
Blev lämnad i Sverige ganska ensam, ett land han inte kände till (morsan och farsan stannade ju i Indien ett bra tag).
Skolgången ska ha varit kämpig där han upplevde sjuklig blyghet och utanförskap.
Med åren utvecklade han ett extremt bekräftelsebehov och en oerhört låg självkänsla.
Han ska ha varit missnöjd med sin plats i arbetslivet och hans politiska karriär tog ju slut nästan lika snabbt som den började.
Samma exfru som har vittnat om hans feghet berättar ju samtidigt om hans nyckfullhet, impulsivitet och de irrationella raseriutbrott han kunde få när han drack. Utbrott som tydligen förstörde flertalet av deras relationer med vänner. Adderar vi en reumatism och en alkoholism anser iaf jag att vi har en hyfsat potentiellt labil person.
Ovanstående gör självklart inte honom per definition till en mördare.
Men för mig är det inte omöjligt alls att precis som du är inne på var mordet på OP inget som han nödvändigtvis planerade. Det brann helt enkelt till i huvudet och jag misstänker att han på riktigt var i total chock efteråt. Samma chock som väktarna vittnar om.
Min gissning är att (om han nu är GM) hela förväxlingstramset var ren improvisation från hans håll.
Han hörde signalementet dagen efter. Han visste att han hade stämplat ut i god tid för mordet.
Han ville helt enkelt inte invänta att det knackade på dörren och agerade istället. Vad hade han att förlora? Och uppenbarligen fungerade det.
För mig är det ganska talande att vi pratar om en ganska märklig individ (oavsett om han är GM eller vittne). Om man nu har bevittnat mordet på statsministern. Väntar man då till dagen efter kl 12:20 med att kontakta polis? Är det verkligen viktigare att jaga personer från Skandia på hemnummer gällande utstämplingstiden och sedan SvD?!! innan man har pratat med polisen?
Nej, jag personligen har väldigt svårt med att se denna mysige, fege och "vanliga tjänstemannen" som väldigt många verkar se. Jag ser en problematisk och väldigt märklig individ. Och som vittne är han fasen ännu mer märklig än som GM

Som GM förstår jag iaf hans lögner och varför han kommer med dem. I princip inget i hans berättelse(r) går ihop som vittne.