Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, det blir bra. Testatorn kan inte styra hur en fastighet eller en bil kommer att värderas när den dagen kommer, utan det gör ju bodelningsmannen - om arvtagarna inte kan komma överens, och det kommer de antagligen inte att kunna i det här fallet då xxx och yyy förmodligen kommer att känna sig förfördelade. Trots att testatorn HAR RÄTT att göra så. OM det inte blir tillräckligt över när Kalle har fått bilen och fastigheten, för att xxx och yyy ska kunna få sina laglotter, så måste något av det säljas.
Förmodligen börjar man med bilen, och räcker det fortfarande inte så måste fastigheten också säljas. Det testatorn bör göra, om detta är viktigt för honom, är naturligtvis att arbeta ihop och spara så mycket, att det går att lösa ut xxx och yyy utan att bilen och fastigheten behöver röras.
Men om vi lämnar juridiken, så tycker jag att det bästa skulle vara om frågeställaren skulle försöka ta upp kontakten med xxx och yyy. Bättre sent än aldrig. Han kanske gillar dem! Och sedan kanske han inte vill förfördela dem längre.
Tack för svar.
Att spara ihop pengar så det går att lösa ut xxx o yyy med det är och kommer vara otänkbart.
Jag har inga sparade pengar p.g.a sjukdom och kommer inte hinna spara ihop det, men en bra tanke annars.
Där är dock högt rättså högt värde i både hus och bil.
Om det inte räcker att sälja bilen kan kalle gå in med pengar för att tacka arvslotterna för att behålla fastigheten eller den måste säljas i ett läge där pengarna inte räcker till laglotterna.
Fin tanke att ta upp kontakten med xxx o yyy men det tåget har tyvärr gått.
Ska skriva mer exakt formulering och återkommer till er experter för bedömning.
Ps någon kanske tycker att jag skulle anlita en jurist och det hade väl varit det bästa.
Men det finns det inte pengar att avvara till det och bil och hus är det sista jag har och vill inte sälja det.