Citat:
Ursprungligen postat av
OdjuretsGranne
Vår son (23 år) bor tillfälligt hemma. Han har sålt sin lägenhet och den han köpte får han 1 dec. Han pröjsar 5760 kr enligt Konsumentverkets riktlinjer
https://www.konsumentverket.se/contentassets/f42898b7b6e24c2bbcb0000909a6cd1d/flytta-hemifran-eller-bo-kvar-hemma-2022.pdf
Vem behöver riktlinjer från en myndighet eller vad Konsumentverket nu är! Det är inte rocket science enligt mig att lösa ekonomiska situationer inom en familj. Men det finns gifta par som skriver äktenskapsförord också. Vem vill leva i en sådan familj undrar jag. Det kan inte finnas mycket kärlek där känns det som - men det är min subjektiva uppfattning.
Sen om man ska vara kritisk till den sidan du länkade till så varför äta lunch ut 20 gr i månaden? 4310 kronor i månaden på mat för en person? Det är lyx, även om jag själv ligger klart över det jag borde kunna hålla mig inom! Går utmärkt att äta för 1500 om månaden (även om vi nu har en kraftig inflation så justera upp det till 1650). Sen kan man ju stryka facket. Vem betalar 700 för hygienartiklar i månaden? En flaska schampoo räcker ju några månader minst för 25 spänn, toapapper runt 90 spänn kanske. Två räcker ju också några månader och kostar 10-15 kr behållare. Rakapparat (hyvel) eller mensskydd drar inte heller iväg så mycket. Kanske snitt 100 spänn max och då kan vi säkert lägga till något mer. Tops kostar typ 10-15 kr för 200 st så en kostnad på max 2 kr i månaden. Är det meningen att spendera 400 spänn sen på parfym eller? Har jag glömt något inom hygien?
1470 på medier? Bredband kostar max 400spänn och det är allt man behöver i dag! Lyxa till det med någon film- och serietjänst för under 200 i månaden! Så där kan vi sänka 800 kr rakt av!
Hyran kan vi både justera nedåt till 3500 och upp till 9000 beroende på var i landet man bor och hur ny lägenheten är etc! Nu talar jag om hyres! hemförsäkringen kostar drygt 60 kr i månaden och inte 140! Kläder är mycket justerbart! Fritid och övrigt borde man dock dra upp då 670 är väldigt lite.
Just my 2 cents!