2022-09-20, 20:38
Medlem
chuckprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Min inkomst är på 10 000 kr i bidragspengar varje månad. Jag bor hemma och min mamma vill att jag betalar 4000 kr i månaden till henne. Jag är inte så insatt i området och tyckte först att det lät mycket men känner i efterhand att det är en rimlig summa.
Tycker ni 4000 är en rimligt? Och hur mycket betalar ni era föräldrar?

Min äldsta som är 19 och tog studenten i våras jobbar på tekniksprånget nu. Lönen före skatt är 16.000. Generellt tycker man ska betala om jobbar o bor hemma men hon slösar inte utan sparar till hon ska plugga vidare. Därför får hon bo gratis, men det gäller med stor sannolikhet ett år, max två.
Citera
2022-09-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Och du kan inte lära en VUXEN avkomma ansvaret med pengar tänker du utan att du måste kräva pengar av han/hon

Till skillnad från hyra som krävs av fastighetsägaren? Eller hur tänkte du nu, anser du att det är något orimligt och bisarrt att som vuxen person göra rätt för sig?

Du blev alldeles för curlad, din lilla pojk. Man betalar efter sig om man bor hemma när man är vuxen. Om inte föräldrarna tvingar en så får man nästan erbjuda sig, för det är få saker som är värre än snåla personer som inte gör rätt för sig.
Citera
2022-09-20, 20:55
Medlem
Mina ungar fick bo hemma gratis.
Dock hade jag koll på att de sparade undan 15-20000 per månad.
Hade de inte gjort det hade jag tagit ut hyra som ett tvångssparande.
Då blev de miljonärer på några år och fick en fin start i vuxenlivet.
Citera
2022-09-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Älskar sådana här trådar!

Det blir snabbt ett läger av svenskar och invandrare. Svenskarna som mjölkar sina barn istället för att låta dem spara ihop till kontantinsatsen, och invandrare som förstår att flytta kostar pengar och låter sina barn spara så mycket som möjligt.

Glöm inte att det här är folkslaget som lät sina barns kompisar sitta och vänta på rummet medans de käkade middag. Snålhet sitter djupt inrotat i svenskens DNA.
Citera
2022-09-20, 21:39
Medlem
utgångspunkten borde vara att barnen inte betalar något men tjänar man bra och bor hemma hjälper man vill till med det ekonomiska på ett eller annat sätt. Har ens föräldrar det lite knapert ekonomiskt så får man ju skjuta in med en större summa per månad vilket är helt rimligt! Men rika föräldrar som tar betalt - det förstår jag inte. Antagligen vill de bara man ska lära sig och anpassa sig till sitt egna liv framöver för det kostar en del att bo själv om du håller till i de större städerna.
Citera
2022-09-20, 21:42
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Så det är mindre luffigt att låta barnet bo kvar som vuxen utan att betala för sig?

Kasta ut ditt barn till att hyra en 2a för 15,000 i månaden eller ta lån och betala joden 4000 i månaden för att dem kan trycka pengar
Citera
2022-09-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Den som påstår att 4000 är mycket är antingen 14år eller aldrig bott hemifrån.

Jag tycker det låter billigt.
4K är svinbilligt ifall man får husrum, mat, el och all tillgång till bredband etc! Själv betalar jag väl över 10K för detta (bor ensam) och säkert mer då jag slösar mycket på mat!
Citera
2022-09-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Och du kan inte lära en VUXEN avkomma ansvaret med pengar tänker du utan att du måste kräva pengar av han/hon?

Och du tror en vuxen frivilligt vill bo kvar hos föräldrarna så länge? Han/hon vill väl ha sitt eget?
Det är vi här i Sverige som har blivit konstiga och individualister hela högen. Vi har väl mest ensamhushåll i hela Europa per capita?

I Italien kan ju både minsta 2-åringarna bo med tonåringar och sen barnen som är 30 och föräldrar på 55 med de äldsta uppåt 80 år etc. Tror det är mer livskvalité att "arbeta" som en enhet i hemmet där alla hjälps åt efter vad de kan och har förmåga till. "Alltid" gemensamma middagar där fokus är på gemenskapen. "Vi" här i Sverige sitter i våra ettor, tvåor och treor helt ensamma och käkar vår mat enbart för näringens skull och att det kan vara gott!

Finns nog en stor andel som inte har problem att bo hemma även här i Sverige vilket kan kännas sunt. Känner iaf minst en på 28 som fortfarande bor hemma. Men den personen har också starka familjeband och ser inga problem med det.

Ekonomiskt är det enormt fördelaktigt att bo hemma för alla parter!
Citera
2022-09-20, 22:05
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
4K är svinbilligt ifall man får husrum, mat, el och all tillgång till bredband etc! Själv betalar jag väl över 10K för detta (bor ensam) och säkert mer då jag slösar mycket på mat!

Vår son (23 år) bor tillfälligt hemma. Han har sålt sin lägenhet och den han köpte får han 1 dec. Han pröjsar 5760 kr enligt Konsumentverkets riktlinjer

https://www.konsumentverket.se/contentassets/f42898b7b6e24c2bbcb0000909a6cd1d/flytta-hemifran-eller-bo-kvar-hemma-2022.pdf
Citera
2022-09-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Beror på. El, vatten, etc såklart. Dyrt, speciellt nu för tiden, att värma upp ett rum. + Dator etc.

Sen beror det på hur ansvarig ungen är. Betalar denne för mat, schampo, etc? Annars e ju mat en minst 2000 per person i månaden, om man snålar.

Ett bevis på bra uppfostran är annars att ungdomen erbjuder sig betala lite så fort denne fått en inkomst. Annars har man uppfostrat en brat.
Allt beror på hur ens familj är. Man kan inte generalisera som du gör anser jag. Jag tror vi såg oss som en enhet. Hade föräldern det svårt och jag lite mer så såg jag ju till så det ändå fungerade och tvärtom. Ta hand om varandra inom familjen är väl det viktigaste. Sen vem som betalar vad spelar mindre roll i långa loppet. Jag märker det på kompisar och fd sådana hur de är med pengar. En del kan jag utan problem låna flera tusen av ifall det skulle behövas tillfälligt medan jag inte ens kunde låna 200 en gång av en annan så. Har själv inte haft problem att låna ut 20-25% av mitt sparkonto till någon enstaka vän som jag vet kommer betala tillbaka och jag faller inte ekonomiskt även om hon skulle dö dagen efter!

Tror man kan argumentera i det oändliga vad som är bäst. Studier visar dock på (enligt David Ebenhardt) att så länge man som föräldrar uppfostrar sina barn på det sättet man tror är bäst så spelar metoden mindre roll och det blir "normala" människor av de allra flesta likväl! Det är helheten men ekonomin (och ansvaret över den) ingår som en liten tårtbit där!
Citera
2022-09-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdjuretsGranne
Vår son (23 år) bor tillfälligt hemma. Han har sålt sin lägenhet och den han köpte får han 1 dec. Han pröjsar 5760 kr enligt Konsumentverkets riktlinjer

https://www.konsumentverket.se/contentassets/f42898b7b6e24c2bbcb0000909a6cd1d/flytta-hemifran-eller-bo-kvar-hemma-2022.pdf
Vem behöver riktlinjer från en myndighet eller vad Konsumentverket nu är! Det är inte rocket science enligt mig att lösa ekonomiska situationer inom en familj. Men det finns gifta par som skriver äktenskapsförord också. Vem vill leva i en sådan familj undrar jag. Det kan inte finnas mycket kärlek där känns det som - men det är min subjektiva uppfattning.

Sen om man ska vara kritisk till den sidan du länkade till så varför äta lunch ut 20 gr i månaden? 4310 kronor i månaden på mat för en person? Det är lyx, även om jag själv ligger klart över det jag borde kunna hålla mig inom! Går utmärkt att äta för 1500 om månaden (även om vi nu har en kraftig inflation så justera upp det till 1650). Sen kan man ju stryka facket. Vem betalar 700 för hygienartiklar i månaden? En flaska schampoo räcker ju några månader minst för 25 spänn, toapapper runt 90 spänn kanske. Två räcker ju också några månader och kostar 10-15 kr behållare. Rakapparat (hyvel) eller mensskydd drar inte heller iväg så mycket. Kanske snitt 100 spänn max och då kan vi säkert lägga till något mer. Tops kostar typ 10-15 kr för 200 st så en kostnad på max 2 kr i månaden. Är det meningen att spendera 400 spänn sen på parfym eller? Har jag glömt något inom hygien?

1470 på medier? Bredband kostar max 400spänn och det är allt man behöver i dag! Lyxa till det med någon film- och serietjänst för under 200 i månaden! Så där kan vi sänka 800 kr rakt av!

Hyran kan vi både justera nedåt till 3500 och upp till 9000 beroende på var i landet man bor och hur ny lägenheten är etc! Nu talar jag om hyres! hemförsäkringen kostar drygt 60 kr i månaden och inte 140! Kläder är mycket justerbart! Fritid och övrigt borde man dock dra upp då 670 är väldigt lite.

Just my 2 cents!
Citera
2022-09-20, 23:33
Medlem
Kluffs avatar
Mina föräldrar vägrade att jag skulle betala någon "hyra" för att bo hemma, men jag köpte ändå mat och så själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in