2022-09-20, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vem har sagt att ungjäveln skall bo hemma hela livet? Det är väl bättre att barnet kan spara och få en bra start i livet, tar ju längre tid att flytta om äckel föräldrarna skall kräva på pengar.
Varför skulle barnet flytta om det bor hos föräldrarna gratis? Lär väl flytta när barnet ärr 30 år då.
Citera
2022-09-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ja? Varför beröva barnet att lämna tidigare med god relation dessutom för att föräldrarna är snåla as som vill att deras avkomma skall lida så mycket som möjligt.

Svårt att få lägenhet som ung nu förtiden.

För att bli förberedd inför verkligheten, och anpassa sin ekonomi därefter. Med dagens matpriser och elräkning så är det ju osannolikt att de flesta föräldrar lever rövare för den peng de tar, men barnet lär sig att det kostar att bo och leva.
Citera
2022-09-20, 17:50
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
skulle skämmas mer om jag var typ 23 år bodde hemma och fick allt gratis. Man ska göra rätt för sig. Mat och el har ju också blivit dyrare. Så 2000-4000 i ”hyra” tycker jag är rimligt.

Ju men så tar det en jävla tid innan en del får i hop sina 150.000 kr som behövs i Stockholm
för att kunna flytta hemifrån.

Vet folk som har låga inkomster, tex sitter i reception, timtid på dagis eller jobbar på lager sedan gymnasiet och föräldrarna skinnar ungen på 5-6.000 kr per månad.
Citera
2022-09-20, 17:52
Medlem
Bonnatorps avatar
Ganska rimligt om du har gratis el och internet, beroende på vilken stad och läge.
Väldigt rimligt om du har gratis mat också.
Citera
2022-09-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
För att bli förberedd inför verkligheten, och anpassa sin ekonomi därefter. Med dagens matpriser och elräkning så är det ju osannolikt att de flesta föräldrar lever rövare för den peng de tar, men barnet lär sig att det kostar att bo och leva.

Och du kan inte lära en VUXEN avkomma ansvaret med pengar tänker du utan att du måste kräva pengar av han/hon?

Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Varför skulle barnet flytta om det bor hos föräldrarna gratis? Lär väl flytta när barnet ärr 30 år då.

Och du tror en vuxen frivilligt vill bo kvar hos föräldrarna så länge? Han/hon vill väl ha sitt eget?
Citera
2022-09-20, 17:56
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Tattigt som fan att som föräldrar ta betalt av sin barn, skäms ni inte?
Har du egna barn?
Citera
2022-09-20, 17:59
Medlem
Älskar sådana här trådar!

Det blir snabbt ett läger av svenskar och invandrare. Svenskarna som mjölkar sina barn istället för att låta dem spara ihop till kontantinsatsen, och invandrare som förstår att flytta kostar pengar och låter sina barn spara så mycket som möjligt.
Citera
2022-09-20, 18:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap

Det blir snabbt ett läger av svenskar och invandrare. Svenskarna som mjölkar sina barn istället för att låta dem spara ihop till kontantinsatsen, och invandrare som förstår att flytta kostar pengar och låter sina barn spara så mycket som möjligt.

4000 är knappast en stor summa för att bo hemma och få mat osv. Skulle tro att de 4000 max räcker till matkassan.

Hjälper invandrare inte sina föräldrar ekonomiskt så är det väl upp till dem. Men det är inte min erfarenhet i mina kretsar, några få lever så, de flesta bor kvar hemma längre och bidrar till familjen.

Mamman är ju ensamstående antar jag, så det kanske inte är så att hon har råd att behålla lägenheten/huset annars.
Citera
2022-09-20, 18:06
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap

Och de invandrare jag känner som inte betalar hemma lägger inte pengarna på sparande, utan sprit, nya kläder, droger och hämtmat.
Citera
2022-09-20, 18:15
Medlem
Tylfos avatar
Jag betalar 3500 kr och det är för mat. Får ut ca 23k efter skatt.
Citera
2022-09-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
Har du egna barn?

Nä, men sett vad situationen gör + upplevt den själv. Bröt kontakten direkt med mina fattiga föräldrar när jag var 18 och de ville ha pengar av mig när jag tjänade 14k efter skatt hahah.

Är 30+ i dagsläget, och kommer inte låta min framtida avkomma betala för att bo hemma utan de får spara så att de får en bra start i livet.

Föräldrar som låter sina barn betala hemma är oftast sådana som inte sparat en krona till sina barn heller.
Citera
2022-09-20, 18:33
Medlem
Citat:
Tattigt som fan att som föräldrar ta betalt av sin barn, skäms ni inte?

För att man lär dem ansvar? Så fort barnen tjänar pengar ska dom dock ut. Dags att skaffa eget då.

Tycker väl barnet kan bo billigt eller gratis tills studierna är klara iofs. Så sa mina föräldrar. Flyttade innan dess ändå dock, vem fan vill bo hemma som någon parasit efter man är 20?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in